Jump to content
Annons

gitarr ansluten med kabel till ljudkortet, få bra ljud?


Marcelno90

Recommended Posts

Hej

Är helt ny nÄr det gÄller hemmastudio och inspelning.. men köpte mig ett externt ljudkort och en hyfsad mic hÄrom dagen för att komma igång.

ljudkoret jag har Är ett "Presonus AudioBox 44vsl"

för bild klicka hÄr

TÄnkte att jag skulle anvÄnda micen till sången och sen koppla in gitarren (akustisk stålstrÄngad) via "gitarrkabel" in i ljudkortet...

Får ett bra sound på sången ... men gitarren får ett rassligt skorrande ljud, inte alls rent... vad kan det bero på? kan det vara instÄllningar som Är felinstÄllda? eller sladd som Är dålig ? anvÄnder mig av ett program som heter "studio one".

eller Är jag tvungen att micka upp gitarren med ?

Mvh Marcel

Redigerat av Marcelno90
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska kunna line-a gitarr rakt in i kortet och programmet. Vad har du för dator? Har du valt rätt drivrutiner i programmet? Har du ställt in buffert/latency? Skorrar det bara när du spelar eller även vid uppspelning av inspelat material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tydligen instrumentingång på ljudkortet och så ska det funka, men det finns kanske någon inställning som behöver ändras mellan line/instrument...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Linead gitarr hör hemma på trubadurscenen. Det låter inte i närheten av vad man kan åstakomma med en uppmickning, tycker jag. Prova att micka den och se om problemet består. I så fall så är det ju gitarren som måste justeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner ska vara rätt inställda ja. tror med felet ligger på inställningarna.. vet bara inte vad jag ska ändra på och var.. hur ställer man in buffert/latency? ja det skorrar även vid uppspelning, brusande ljud typ, mest på bastonerna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog påstå att en akustisk gitarr låter bättre uppmickad (som Liket säger) . Om det inte är en väldigt dyr gitarr så brukar den medföljande inbyggda piezo-micken låta lite som du säger.. Tunt och nästan sprucket.. Men gör som Claes sa och koppla den i instrumentingången, låter det ändå sprucket testa en Line-ingång. Ofta har just sådana mikrofoner egen förstärkare inbyggd i gitarren redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ackegura 😛? Hur spelar du på den? Det låter som att den kan behövas justeras lite, alternativt ditt spelsätt. Vad vet jag.

För övrigt så får du ett tips. Skapa två audio-spår, ett för input 1 samt ett för input 2. Micka och linea gitarren samtidigt och se om det låter schyst. Så brukar jag i alla fall göra, oavsett om det gäller elbas, elgitarr eller akustisk gitarr. Det blir awesome!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som kraftig motståndare till lajnade gitarrer och kraftig förespråkare för roliga rumsklanger och kul sound vill jag bara tipsa dig om att iaf försöka spela in det hela med bara en mick. Kolla var i rummet du och din gitarr låter bäst och försök att hitta det ställe där micken fångar detta bäst. För att förstå hur jag tänker soundmässigt kan du ju jämföra t ex Björn Rosenström och Bright Eyes.

Hur bra idé detta är beror såklart på en massa saker - typ musikstil, rum, gitarr, mikrofon osv. Men som utgångspunkt tycker jag det känns mycket mer intressant eftersom det ändå är totalt dödsdömt att försöka få en akustisk gitarr att låta bra lajnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...