Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Precis som rubriken säger så undrar jag om latency problem endast finns för pc (vet att det inte är så).

Men som sagt så när ja ska spela in i exempel logic eller garageband på min hackintosh (Mac)har ja inga som helst problem med latency, men däremot när man startar upp ett program till pcn ex mixcraft så e det ett jävla meckande med latency problem.

är det mer problem med latency på en pc än på exempelvis en mac.

Denna tråd är INTE till för att hålla på o tjafsa om vad som e bäst, pc eller mac utan ja bara undrar hur ni andra upplever det.

Annons
Postat

Har ingen koll på mac, men nä såklart är det inte så att det bara är problem på PC (antar du menar windows). Kör linux själv, och har inga som helst problem med latency nu. Dock tog det en stund att konfigurera burken till det läget.

Tror mer på att det skiljer en del i drivrutinskvalitet. Vet inte vad du kör för ljudkort, men tillverkaren kanske lagt mer krut på drivrutinen för Mac än Windows. Kanske också att det ligger mer skrot i bakgrunden och stör på en genomsnittlig windowsmaskin (men ljudburkar brukar ju å andra sidan vara mer optimerade än en genomsnittlig virushärd 🙂.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Kan inte tänka mig men i så fall skulle det vara i OSet då för en hackmac är ju i själva verket en PC. Tror ändå inte att det är nån skillnad för jag har både win7 och Lion i min och dom rullar på som det ska båda två och även på min andra med Snö Leo så går det som tåget.

drloop (oregistrerad)
Postat

Core audio är inbyggt i Apples OS. Det är djupt integrerat i OS och medger tex låg latency.

I Windows så hänger det på ljudkortstillverkaren att skapa bra drivisar för låg latency, asiodrivisar.

Så bättre förutsättningar finns i MacOSX och IOS.

Däremot kan man få en Windowsdator att rocka. Men det kan krävas lite mer pill om man har otur. Jag har haft tre Windows maskiner och alla tre har jag fått jobba allt från några timmar till usch flera dagar för att få bra latency.

Min Mac? Installera Reason, ställa in buffer, then...

Go!

Postat (redigerat)

Precis som loopen säger, visst existerar latency/buffertfördröjningar även på Mac, men OS X är smartare iom CoreAudio. På Windows använder du ASIO-drivrutiner för att få ner latencyn.

Samma ljudchip kan ha fem gånger så hög latency med Windows WDM än med Macens CoreAudio.

Redigerat av Linus
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mina M Audio Delta 1010 och 44 med "hemmagjorda" drivisar funkar lika bra på båda OSen, under Mac OS så har jag i och för sig ingen midi (vilket för mig inte spelar nån roll) men i övrigt så märker jag ingen skillnad när det gäller latencyn.

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.