Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kolla denna länken, kan man göra såhär, sätta in ett högtalar element, typ celestion eller nåt i en träskiva och senn isolera massor runt, låter detta bra? är högtalarlådan inte viktig när man mickar upp med en sm57a? Jag trodde att den påverkade ljudet rätt mycket. Funkar detta bra så bygger jag en sån här imorrn.

Altså frågan är, är högtalarlådan viktigt vid närmickning eller inte???

Annons
Postat

Är ingen expert på Ämnet, men eftersom du nÄrmickar (och bygger in det hela i en låda), kan jag inte tÄnka mig att det spelar någon större roll.

Postat

Ok Jag hoppas du har rätt, för en sån här kan jag tänka mig att bygga. sitter nu och kollar på olika celestion element på thomman. finns det någon exper på sånna element här? vilket ska man köpa tro.

musiken som ska spelas hittar ni här

www.bfmtheband.se

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Men jösses, hur många trådar ska du skapa i samma ämne? Du har redan två sedan tidigare. Räcker det inte med att du skriver i en av dem?

Postat

De här säger många är det bästa till gitarr

http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=6

Jag fick rådet att byta till en sån här i min Blues Junior och gjorde det. Men jag hörde inte ett dugg förbättring jmf med orginal Fenderhögtalaren, så det tyckte jag var bortkastat. men skulle jag bygga en ny låda skulle jag välja såna här element...

Postat

Men jösses, hur många trådar ska du skapa i samma ämne? Du har redan två sedan tidigare. Räcker det inte med att du skriver i en av dem?

ja vet inte änn
  • Gilla 1
Postat

Jag tycker också detta är intressant, tack för länken. Har bokmärkt den. Som jag förstår så blir det vissa kompromisser ljudmässigt med att använda en iso-box men fördelarna ska man inte förbise. Någon påpekade att högtalaren behöver viss ventilation för att undvika överhettning, men detta låter konstigt i mina öron. Hur är det med stående vågor, uppstår sådana i en iso-box? Skulle faktiskt kunna tänka mig bygga en på prov, enbart för att testa. Alltid lär man sig något.

Postat

Kopplar du en liten gitarrstärkare till en liten celestion tror inte jag det är nån fara för överhettning. Det är nog värre med horn där det sitter tex en 18" bas i ett slutet miniutrymme och man matar på med dryga 1000 watt oavbrutet i timtal på ett discotek. Nya Cervin Vega bashorn har vägg" in till elementet av alumininium för att leda bort värmen.

Postat

Kopplar du en liten gitarrstärkare till en liten celestion tror inte jag det är nån fara för överhettning. Det är nog värre med horn där det sitter tex en 18" bas i ett slutet miniutrymme och man matar på med dryga 1000 watt oavbrutet i timtal på ett discotek. Nya Cervin Vega bashorn har vägg" in till elementet av alumininium för att leda bort värmen.

egentligen behövs det inte så stor högtalare i en iso box .ta en 8" sen kör du som dom visar ..det handlar väldigt mycket om mic placering här.inget jox. lådans volume ska matcha membranet = Guld fisk i akvarium .

Som Matreal har dom tagit Mdf som är solit och bra .. Går att bygga mindre ljudlösa källor på annat sätt.men billigt är det med Mdf ..

mvh Hemmpe

Postat

Menar svåra biten är att få en tät yta gent i mot micen så man kan ändra olika lägen ..lådan har du redan på videon ..är den en liten konstruktion på ca 15 liter så ska du få platts med en mic ..ju större desto lättare.

Byggde faktiskt en sådan här redan på början av 80 talet i Playwood och Såg spåns skivor med en 12 i satte kärpapp inuti samt rockwoll haha gorde som en avdelning i boxen men den vart fan mig stor lådan ..tror den vägde 150 kg ..jaja det va då det.

Puss kram

Postat

Lådans konstruktion är riktigt viktig för att få till ett bra gitarr ljud. Ju tyngre desto bättre kan man säga. Hade 2st lådor, båda med vintage 30 element i. Ena lådan lät ok men lite burkig, den väge cirka 25kg 4x12a. Sedan har jag en mesa låda, 55kg kvalité låter mycket bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.