Jump to content
Annons

Kan jag ha ett akustiskt trumset?


flexpoint

Recommended Posts

Hej alla trumentusiaster!

På grund av platsbrist i mitt radhus har jag över de senaste åren spelat på ett digitalt trumset.

NU har jag bestämt för mig att rensa lite i ute-förrådet för att göra plats åt ett akustiskt trumset.

(det allra nödvändigaste som cykel, hyllor osv måste dock stå kvar)

Till frågan: Ni som äger eller har ägt ett akustiskt trumset, av er erfarenhet, hur mycket utrymme krävs minst för att få plats med ett medelstorleks-trumset? Förrådet är litet, cirka 8,5 m2. Det har värme, och är i gips/trä - vilket leder till nästa fråga:

Kommer rummets lilla storlek eller annat göra så att trummorna inte låter bra? Om så vore fallet, vilka enkla alternativ finns (saker som man kan göra med trummorna eller rummet) för att förbättra akustiken/soundet?

Väldigt tacksam för svar.

Hälsningar, Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Plats tycker jag nog att du utan problem borde få, såvida du inte skall leka Neil Peart (med många andra) och ha snurrstol för att kunna spela på allt. 😛

2x2m kan nog räcka. Jag är förvisso inte trummis, men jag tänker mig ungefär hur stort utrymme vår trummis tar i lokalen.

Vad gäller ljudet har jag inga direkta kommentarer/synpunkter/förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plats ska du nog få. Problemet är väl snarare hur förrådet ligger och hur du isolerar så att det inte läcker ut i för stor utsträckning.

Så att inte ljudet läcker ut och stör grannarna menar du? Har du några förslag till detta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att isolera så det inte läcker ut ljud är mer komplicerat än att få bra akustik på inspelningen. ATT ISOLERA Så DET INTE HÖRS ALLs är nog inte lätt.

Men med dagens reverb o rumspluggar borde du väl kunna få väldigt bra ljud om du har tålamod att hålla på med olika placeringar av mickar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Ni som äger eller har ägt ett akustiskt trumset, av er erfarenhet, hur mycket utrymme krävs minst för att få plats med ett medelstorleks-trumset?
För att öva lite? Eller för att spela in?
Link to comment
Dela på andra sajter

2 kvadratmeter, är minsta *bekväma* yta, enligt egna erfarenheter från bandsituationer på olika scener. Men det är exklusive mickstativ och sånt. Klämmer man ihop till mindre än 2 kvadratmeter så får inte trummisen vara för lång eller trummorna för stora, eller för många. Man får bara plats med en uppsättning kagge, golvpuka, virvel, 2-3 cymbaler typ .. på den ytan.

i ett sådant litet utrymme får...

Vaf .. Florian? Har du klippt dig? Eller vad har hänt? Din bild ..
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...