Jump to content
Annons

Är texten bra eller dålig?

Myrli

Tryff tycker att texten i alcohol är dålig, vad tycker du?  

13 röster

1. 1. Tryff tycker att texten i alcohol är dålig, vad tycker du?

• Bra
      3
    • Dålig
      8

Recommended Posts

Tryff tycker att min text i alcohol är dålig, jag tycker att den är mycket bra och förklarar min förra situation. Men vad tycker du om texten?

Strunta i musiken, mixen, kvaliten på ljudet och konsentrera dig på texten, vad säger den till dig. Bra eller dålig?

LÅTNAMN:Alcohol

ARTIST/GRUPP:Anders Myrli

GENRE: ?

LÅTLÄNGD: 4:39

KOMPOSITÖR:Anders Myrli

PRODUCENT:Anders Myrli / Fredrik Hallqvist

EV. MEDVERKANDE: Fredrik Hallqvist

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: Mp3

STORLEK: 6,4 mb

STATUS: Demo

LÅTLÄNK:

//AEM

Redigerat av Myrli
Dela på andra sajter

Annons

Det här e en sån här text som kräver att lyssnaren själv sitter i situationen(iallafall metaforiskt). Personligen tycker jag inte att texten e nån höjdare faktiskt men det e nog framförallt eftersom den inte rör mig. Låten däremot tycker jag e fin!

Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har inte tagit del av kritiken mot din text, men jag tror jag förstår vad den handlar om.

Jag tänker inte svara JA eller NEJ i frågan om bra eller dåligt, men jag ska försöka ge dig ett konkret tips:

Översätt hela texten till svenska, rad för rad. Läs igenom med lite kritiska (objektiva) ögon. Eventuella klyschor och banaliteter blir tydligare då. Mer naket.

Lars Demian har gjort en lysande text om just alkohol (hans debutskiva).

Att ämnet är angeläget för dig är ju tydligt, och då finns åtminstone förutsättningarna för nånting bra.

mvh

Bengan

Dela på andra sajter

Tycker att texten är mindre lyckad - även om själva grundbudskapet är viktigt.

1. Det är ett väldigt explicit uttryck i texten och svulstiga metaforer ("Ojojoj, här pratar vi svart på vitt!")...

2. ...vilka sammantaget blir ett slags retorik i sig. En retorik som ofta används av tillnyktrade alkoholister.

3. Sedan upprepas ett synnerligen enkelt grundbudskap i ett antal (onödiga) varianter ("Sluta, jag fattade grejen redan efter första versen!").

4. Denna svulstiga text serveras med ett återhållsamt komp vilket nästan är en anomali i sig. Sammantaget kan det hela uppfattas som antingen ironi eller ett pekoral, vilket är synd eftersom budskap och musik var för sig är jättebra. De skulle bara söka sig varsin ny partner för att funka bättre...

Dela på andra sajter

Håller med Vortex.

Man blir ointresserad eftersom man på direkten fattar hela grejen och då är spänningen som bortblåst.

edit: byt ut alcohol mot nåt mindre direkt och det blir mer intresseant. då kan man relatera mer till vad man vill.

Redigerat av VacUm
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.