Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En fråga till de lite mer nätverkskunniga än jag.

Har idag en 4-portars router (trådlös), där alla portar är upptagna av stationära datorer samt NAS.

Då jag bara har 4 portar får jag självklart inte plats med min nätverksskrivare, utan skaffade mig då en liten 4-portars Netgear-switch att använda till skrivaren.

Problemet nu är att jag inte får kontakt med skrivaren via nätverket när den är kopplad i switchen.

Kopplingen är: Internet -> Switch->Router.

Tänkte att det skulle vara "ofarligast" att ha skrivaren oskyddad direkt mot nätet istället för någon dator.

Kan man få min koppling att funka på något sätt? Det borde väl inte vara omöjligt, eller?

Har hört något om bryggkoppling förr, kan det vara något?

Tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

Nu är jag långt ifrån nätverksexpert, men du måste nog koppla switchen på en av utgångarna på routern och inte före routern. Annars kommer väl switchen utanför det lokala nätet...?

Med switchen delar du ju upp en router-utgång så att flera enheter delar på den, så att du kan koppla 4 enheter till den router-utgången via switchen.

Redigerat av Claes
Postat

Hmm...får i alla fall inte kontakt med skrivaren.

Skulle ha köpt en 8-portars router. 😛

Postat

Lätt att vara efterklok... 😉

Det borde funka, tycker jag. Jag har en 4-portars ADSL-router och har kopplat en switch på en utgång, där jag har kopplat den ena skrivaren och surroundreceivern (för att få tillgång till Internet-radiokanaler i vardagsrummet). Switchen kopplar jag också in datorer på när jag behöver koppla in en extra - och det funkar också fint.

Det är kanske något trasigt fel som har gått sönder i switchen...?

Postat

Njae...switchen är nog hel, för den funkade igår.

Kör du NAT i din router? Du har inte någon "konstig" bryggkoppling?

Postat

Nat måste du ha inkopplat.

Gör som Claes säger sätt switchen innanför routern.

Skrivaren kan ha en fast ip adress satt på fabriken, läs manualen. Ev kan du få fram den genom att skriva ut en testsida.

Om dina datorer t ex ligger på 192.168.0.x så kan du sätta fast ip till 192.168.0.100 på skrivaren.

Många skrivare konfigurerar man genom att i Ie skriva ip adressen och då får man ett webgränssnitt och kan ändra inställningar.

Hoppas det inte blev för rörigt.

Postat

Precis om Claes och PeterT säger.. Switchen måste sitta efter router så ska allt funka som du tänkt! Jag är certifierd nätvärksnörd! 🙂

Postat (redigerat)

Fråga mig inte varför, men nu funkar det. Gjorde som Claes sade (vilket är rätt självklart om man tänker efter), men då funkade det inte.

Kopplade bort NAT, då funkade det, men sedan försvann internet. Kopplade in NAT igen och allt fungerar.

Datorer är roliga saker. 😛

Tack för snabba svar. 🙂

Hmmm....hur ändrar jag titeln till "Löst"?

Edit: Hittar inget ställe att ändra rubriken på.....

Redigerat av BluesBoy
Postat

Skönt att det löste sig i alla fall - och kul att jag (som verkligen inte är någon nätverksnörd), trots allt hade rätt... 😉

Jag kör annars mer efter principen "friskt kopplat, hälften brunnet" - eller hur det nu var... 😛

Postat

Det är verkligen en nödlösning! Om du delar en Cat5 Cat6 RJ45 på detta vis så klarar den knappt 100 Mb/s på 50 meter efter som du bryter balanseringen mellan dom tvinnade paren!

Annars så skulle det kanske funkat med en vanlig kabeldelare. Alltså en Y-nätvärkskabel 🙂

Postat

En parentes, men en kabelsplitter hade ändå inte funkat, den är bara till för att använda samma kabel till två anslutningar, man måste ha en splitter i varje ände. Har man bara en switchport ledig hjälper det inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.