Jump to content
Annons

Fnequalizer 1.0


fredrik e

Recommended Posts

Annons

OK, testade...

Sorry, men för min del föll det redan på första testpunkten:

Trots att alla filter/band är inaktiverade så processas ljudkällan (något märkligt sker omkring 8.8kHz samt 19.6kHz).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar intressant; påminner lite om min förra favorit-EQ, Electri-Q

Lite, har kikat på alla möjliga eqar. Ville framför allt göra en eq-plugg med bra gränssnitt & precision.

Har pluggen specialfilter

Bell-filtren är "Orfanidis", samma som nyquist eq och Electri-q har. Skalningen av bandbredden då du höjer gainvärdet är lite speciell, jag kom på mig själv med att hela tiden manuellt behöva justera bandbredd proportionellt mot gain-ändringar på andra EQ-pluggar. Så fnequalizer fick en variant där q-värdet justeras automatiskt i förhållande till gainen. Antingen gillar man det eller inte. 🙂 Högpass & lågpass är nära linear phase.

Trots att alla filter/band är inaktiverade så processas ljudkällan (något märkligt sker omkring 8.8kHz samt 19.6kHz

Hmm, vad kör du för VSThost, OS och samplerate? Vad händer mellan 8.8kHz samt 19.6kHz?

Redigerat av fredrik e
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, vad kör du för VSThost, OS och samplerate? Vad händer mellan 8.8kHz samt 19.6kHz?

Host: REAPER

OS: Windows 7 (x64)

Sample rate: 44100

Bits/sample: 24 (int)

Vad som händer kan jag inte svara på med expertuttryck, jag är bara en användare. Men om man (i min DAW, i alla fall) kör två identiska spår – med din plugg på det ena och med alla banden bypassade – så sker någon sorts utsläckning runt nämnda områden...

(Jag har testat med GlissEQ, ReaEQ och Melda MEqualizer men kan inte återskapa fenomenet med dessa pluggar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Host: REAPER

OS: Windows 7 (x64)

Sample rate: 44100

Bits/sample: 24 (int)

Vad som händer kan jag inte svara på med expertuttryck, jag är bara en användare. Men om man (i min DAW, i alla fall) kör två identiska spår – med din plugg på det ena och med alla banden bypassade – så sker någon sorts utsläckning runt nämnda områden...

(Jag har testat med GlissEQ, ReaEQ och Melda MEqualizer men kan inte återskapa fenomenet med dessa pluggar.)

bara en tanke här, vet inte om det är så i just ditt fall men blir det inte automatiskt fasfel om man kör 2 identiska spår samtidigt, har nämligen för mig det...

Link to comment
Dela på andra sajter

bara en tanke här, vet inte om det är så i just ditt fall men blir det inte automatiskt fasfel om man kör 2 identiska spår samtidigt, har nämligen för mig det...

Njae... jo, om du inverterar fasen på det ena spåret. Det är (väl) när vågorna är spegelvända gentemot varandra som källorna tar ut varandra. Två identiska spår har identiska svängningar och orsakar istället en ökning i volymstyrka (digitalt talat, alltså).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det där med att bandbredden skalas när man ändrar gainan verkar tufft! Väntar på en mac version 🙂

Trots att alla filter/band är inaktiverade så processas ljudkällan (något märkligt sker omkring 8.8kHz samt 19.6kHz).

är det där någonting du har kommit fram till med mätinstrument eller är det något du hör? Låter rätt märkligt att man skulle höra en dipp vid just 19.6 khz om man inte är en fladdermus.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det där någonting du har kommit fram till med mätinstrument eller är det något du hör? Låter rätt märkligt att man skulle höra en dipp vid just 19.6 khz om man inte är en fladdermus.

Ja, visst är det märkligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska undersöka problemen som ni nämnt...

Det går inte att se en spectrum analyzer samtidigt som man eq:ar eller?

Nja, spectrum analyzer blir för lyxigt... men du kan ju alltid lägga den här efter http://mdsp.smartele...om/freakoscope/ som insert.

Jag tog ner din plucksynth också, för att provköra

Ja, testa gärna! Den är ganska unik som physical modelling-plugg, riktigt musiktekniknörderi. Jag lämnar dock inga som helst garantier för den... 🙂

Redigerat av fredrik e
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...