Jump to content
Annons

Hur får man ett gött bas ljud?

Recommended Posts

Boh (oregistrerad)
Postat

Hallå ja!

Jo det är så här att jag vill ha ett gött bas ljud... Jag har redan lyckats få fram rätt sjyssta grajor men behöver lite fler tips o trix 🙂

Jag går tillväga på följande vis: linar basen (p-bass kopia) direkt in i mixerbordet (spirit folio notepad) som sedan går direkt in i datorn via ett RME kort. Sedan spelar jag in i logic audio platinum. När jag är nöjd med min slingan så normaliserar jag den och efter det lägger jag på ett eq (logics egna) och sedan en kompressor (logics egna) direkt på kanalen. Därefter skickar jag lite av kanalen till en buss med antingen dist, fuzz, overdrive (eller lite av varje).

Detta blir rätt okej tycker jag.. men vad mer kan man göra för att få ännu mer kladd i botten lixom? Alltså jag vill inte få det att kännas som att basen ligger en bit bort utan närmare resten av ljudbilden.. Jag är kass på att förklara men ni kanske fattar? (Mer eq eller?) Det känns lixom som att den är så långt bort ibland..

Jag har även en liten peavy micro bass förstärkare som jag funtat på att micka upp (med sm57) men kan tänka mig att de inte blir så gött eller? Dessutom låter datan (G4) rätt mycket så de blir ett stort projekt.. Hur går jag i så fall tillväga likadant som innan eller?

Väldigt tacksam för svar! Eller berätta bara hur ni brukar göra?

Päjs!

Annons
Postat

Tror att du kan vinna lite på att fixa en förförstärkare till basen innan du skickar in den i mixerbordet- bäst är säkert en låda gjort för just bas - sans amp har en, ebs en annan. Eller

ett fett rörsteg, men med liten budget kan du köpa nån beggad preamp med högt.sim för under tusingen på vendolin eller nåt. Jag kör basen genom en huges & kettner tubeman som är gjord för gitarr, men den myser till basen dugligt med, såg en sån för 700. Beggad POD kanske kan funka oxå. Kör hårt!

"vad är en basist ? - halvvägs mellan trummis & musiker"

Boh (oregistrerad)
Postat

Tacktack! Okej ja de låter ju som en trevlig idé! Har funderat lite på en bass pod från line 6.. Men är de gött att köra den genom en vanlig line 6 pod? för en sån har jag nära till hands.. den enda regeln är väl att prova sig fram.. kan jag tänka

Basen är det fetaste instrumentet tillsammans med trummorna tycker jag.. 😄

Boh (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du är lite taskig som kallar trummisarna för icke musiker.. 😄

Postat

beror juh på vad man gör av basen. i mycket musik är juh basen bara tänkt att fylla ut ljudbilden.

Zyrax (oregistrerad)
Postat
beror juh på vad man gör av basen. i mycket musik är juh basen bara tänkt att fylla ut ljudbilden.

Bara tänkt att fylla ut ljudbilden??? Gaaah, som bassist måste jag få tycka att du har taskig inställning till världens manligaste instrument. 🙁

/F

gzede (oregistrerad)
Postat

japp och grönt är den snyggaste färgen också..

😆😱

Postat

Bara tänkt att fylla ut ljudbilden??? Gaaah, som bassist måste jag få tycka att du har taskig inställning till världens manligaste instrument. 😉

/F

nej alltså. sa att i mycket musik är det så, med en negativ ton. jag tycker att man ska använda basen precis som vilket annat instrument som helst och leka runt.

Zyrax (oregistrerad)
Postat

Bara tänkt att fylla ut ljudbilden??? Gaaah, som bassist måste jag få tycka att du har taskig inställning till världens manligaste instrument. 😉

/F

nej alltså. sa att i mycket musik är det så, med en negativ ton. jag tycker att man ska använda basen precis som vilket annat instrument som helst och leka runt.

Ok, du är förlåten. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.