Jump to content
Annons

Får för mycket el i mig när jag lirar elgitarr på balkongen.


Martin

Recommended Posts

Oj, här var det en öm tå. Kör på med din hemmasnickrade el-lösning för all del.

Och du: det jag skrev var kanske med glimten i ögat. Humor goes both ways, du vet.

Mhm okej. Men det var inte ett dugg jävla kul att bli nån slags utsorterad rymdapa i ditt lilla sjuka monpol-spel. Du kan väl iaf låta mig få en chans att få ett skivkontrakt, och sätta ihop mitt rockband innan du kommer med såna där uttalanden? Ge mig en chans. Döm inte. Jag vet att jag kan verka lite smått galen, men det måste man vara i den här jävla branschen. Det är inte MITT fel, även om jag behöver få lite rutin på min sömn. Men du vet inte vad jag gått igenom senaste tiden, så försök att ta det lite lugnt med såna där uttalanden. Du har ju musikalisk talang för fan! (Jag lyssna på din electro.) Se till att köra ALL IN där, och skruva tills öronen glöder, karva inte i ett hjärta som redan blöder Tack.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

BurninSven (oregistrerad)

Ok jag trodde faktiskt du skojade därav mitt svar.

Men seriöst då så borde det vara hel lugnt att koppla in din studio på det jordade uttaget du har förutsatt att den utrustningen inte överskrider vad den gruppen som det uttaget ligger på pallar. Dvs säkringen som gruppen ligger på.

Du får kolla och räkna på (det det står på alla förbrukare hur maffiga dom är på nån liten skylt eller lapp) så du vet om det räcker med den säkringen (typ röd 10 ampere tror jag brukar vara vanligt för en lägenhet). Hur man gör måste gå att googla på.

Det förutsätter ju dock att ditt jordade uttag faktiskt funkar som det ska men det måste oxå gå att ta reda på ganska lätt med en billig multimeter som klarar 220 från biltema eller liknande.

Hur man ska mäta då blir det att googla igen, håll fingrarna borta från alla strömledande delar bara så ska det vara lugnt.

Sen att guran blir strömförande verkar ju vara nåt fel på förstärkaren då jag inte kan tänka mig att den ska kunna leda ström via ingången om den funkar som den ska. Men oavsett så ska den anslutas till ett jordat uttag om det sitter en jordad kontakt på sladden annars är den bara avsedd för inomhus i torra utrymmen.

Hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska införskaffa en sån där mätare och mäta upp. Proppen kommer hålla, har inte så mycket prylar. Det är en liten projektstudio. Jag kör ingen förstärkare, gör in i preamp -> ljudkort -> monitorer. Tack för ditt svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn å fin Martin, se till att få en god sömn emellanåt men jag vet hur svårt det kan vara den här tiden när mörkret är nästintill allomfattande och man sitter vid internet och musikdatorer om vartannat, vilket jävla beroendeframkallande skit det här kan bli ibland***

Tänkte på din avatarbild, först trodde jag 100% att det var en kille som stod och skjöt med kpist etc typ som en gerillasoldier mot pöbeln men först för en stund sedan hajade jag att det är en sångare på en scen, men kul att man kan göra lite Rohrschacktest med sig själv ibland medvetet eller omedvetet :-)

Mer musik åt folket & lita på din intuition!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok hmm det lutar nog ändå åt att jag tycker att det är nåt fel på nåt så jag skulle nog testa att koppla bort preampen från ljudkortet först och se om det händer ändå (förmodar att den har egen ström) och sen via uteslutningsmetoden gå vidare med ljudkortet och sen eventuellt även monitorerna.

Allt som har egen strömförsörjning borde ju kunna vara boven i det här läget. Alltså det ska helt enkelt inte leda ström på det sättet så det låter skumt som fan helt enkelt så jag skulle nog vara lite försiktig och kolla upp det på riktigt.

Jag menar i köket har du ju vatten och en diskbänk förmodligen av plåt så där kan vi snacka om jord och skulle det vara fel på dina grejor och du står där ute och lirar och blir törstig och greppar tag i vatten kranen eller diskbänken då kan vi snacka om stöt.

Seriöst alltså försiktig som fan ska man vara med ström som många så riktigt skriver här.

Men det kanske inte är en riktigt 220 stöt du får den känns ju kan jag lova det bara smäller till och vibrerar som fan riktigt obehagligt kort sagt. I det värsta scenariot så kan man inte släppa greppet heller har jag hört. Förmodar att musklerna krampar i dom lägena så det låser sig och då är det kört

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Mhm okej. Men det var inte ett dugg jävla kul att bli nån slags utsorterad rymdapa i ditt lilla sjuka monpol-spel. Du kan väl iaf låta mig få en chans att få ett skivkontrakt, och sätta ihop mitt rockband innan du kommer med såna där uttalanden? Ge mig en chans. Döm inte. Jag vet att jag kan verka lite smått galen, men det måste man vara i den här jävla branschen. Det är inte MITT fel, även om jag behöver få lite rutin på min sömn. Men du vet inte vad jag gått igenom senaste tiden, så försök att ta det lite lugnt med såna där uttalanden. Du har ju musikalisk talang för fan! (Jag lyssna på din electro.) Se till att köra ALL IN där, och skruva tills öronen glöder, karva inte i ett hjärta som redan blöder Tack.

Jag dömer dig inte alls, Martin! Jag ber om ursäkt om du tolkade det så. Det lät inte alls som att du var seriös när du sa att "om jag dör så är det så". Elström är, som andra varit inne på, verkligen inget att leka med. Du kanske inte dör, utan bränner av dig dina händer. Det vore väl ännu värre?

Tack för komplimangen om musiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

oioioi: Tusen tack, ska alltid minnas detta. Blir väl att köra akke gitarr, eller koppla in en mini-stärk på det jordade taget i köket. Men till alla andra: Vad tror ni om att koppla in hela studio-delen med en skarvsladd från köket? Detta var alltså inte bra ur elsäkerhetssynpunkt?

Jo det är bättre/säkrare att ha allt kopplat till det jordade uttaget. Se till så alla skarvuttag oxå är jordade.

Jordfelsbrytare finns billigt på typ Claes O, då blir det ännu säkrare. Men kör på det jordade uttaget till att börja med.

Sen kan det vara så illa i gamla lägenheter att det inte finns nån jord framdargen till det som ser ut som ett jordat uttag. I Stockholm kan det tom vara så att vissa uttag i en lägenhet är kopplade till grannens mätare. Säker kan man aldrig vara...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Instämmer helt med Nilsson här iofs vet jag inte om det där med Stockholm stämmer hehe. OBS! Tänk på att ställa instrumentet till växelström och på rätt mätområde dvs inte under 220 v om du ska mäta med multimeter

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Min teroi är så här:

Nätfiltret i datorn är billigt konstruerat och ger halva nätspänningen på chassit när datorn är ansluten till ojordat uttag (vanligt men inte så välkänt problem). Ditt ljudkort och gitarren är alltså "jordade" på runt 120 V. Betongen på balkongen innehåller garanterat en viss mängd fukt (leder ström hyggligt) och har fina jordspett i form av armeringsjärn.

Nu ska det sägas att halva nätspänningen inte alls är lika farligt som full dos, men det är fortfarande inge bra... Har du ett sår i kontakt t.ex. sjunker motståndet drastiskt och strömmen genom kroppen kan komma upp i farliga nivåer

Du kan kolla om det är datorn som är boven så här: mät med en voltmeter mellan datorns chassi och något med jordpotential i lägenheten (element, vattenkran mm.). Var försiktig bara, se till att mätinstrumentet är rätt inställt (ställ det inte på strömmätning, "A", då säger det kanske "pang" i mätinstrumentet med lite otur).

Det kan vara farligt att blanda jordat och ojordat i samma rum när/om det blir fel på en ojordad apparat på ett sätt som gör chassit strömförande. Tafsa på den och en jordad apparat samtidigt så blir det inte så roligt. Om du är nitisk med att koppla ur allt annat inom rummet bör det inte vara farligt att dra in en jordad sladd, men det är lätt att glömma sånt där... Om det är något helt annat än min teori som är boven i dramat kanske det gör saker värre, så mät först.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit man.... vilket svar! Blir att testa detta sedan... 🙂

Nu får du inte skratta åt mig, men strömmen har känts "halv" när jag fått i mig den. När jag tänker på det, som att det finns mycket mer att hämta. Ja... annars skulle jag väl vara jävligt grillad HAHA.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

För den oinvigde är det kanske läge med några begreppsförklaringar...

Spänning (förkortas U), benämns som Volt, Ex U=220v

Ström (förkortas I), benämns som Ampere, Ex I= 5A

Motståndet (förkortas R) Benämns i Ohm.

Effekt (förkortas P) Benämns som Watt.

Ohm:s lag, är;

U=R x I

R=U/I osv...

Vill man sen räkna ut med Watt

P= U x I

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Yes så är det och får man för mycket av det så kan det gå åt skogen kapitalt. Dvs inte R då, det som är värst är I då mycket I är giftigt som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte jag minns helt fel så ska man verkligen inte dra in en jordad kabel från ett annat rum. Den stora risken uppstår om något i de ojordade rummet är trasigt och blir strömförande och man kommer emot jorden, får då kan man ju få ström i sig som inte känns av i jordfelsbrytaren så den inte slår ifrån. Så man ska passa sig för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen mer elektrisk utrustning än min studio. TV:n min sålde jag till en hysterisk arab för 150 spänn förra veckan, (han pruta 50 spänn). Jag har levande ljus, men kör min analoga glödlampa ibland när jag läser i min säng.

Det vore om jag på något sätt lyckades sitta på toaletten och skita (och spela elgitarr samtidigt) och kortsluta min 6 år gamla mobiltelefon genom vattenytan när jag klyver korven så att säga...

men jag vene... ska verkligen sätta mig ned och tänka igenom det här.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...