Jump to content
Annons

Får för mycket el i mig när jag lirar elgitarr på balkongen.


Martin

Recommended Posts

hyresvärden hatar mig
För att du lirar högljudd elgitarr?

Eller för att han misstänker att du kommer upptäcka problemen, han blir anmäld och tvingas bekosta åtgärder för livsfarliga elfel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

isf ber jag om ursäkt för att jag för mycket forumpolis denna morgon. Jag skulle nog också ha skrivit till dig personligen istället för att skriva här offentligt. är vi vänner eller åtminstone inte ovänner? ;D

There is no problems with me. Här har du kardan mannen =) <3 Se till att putsa upp brickan nästa gång 😉

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

För att du lirar högljudd elgitarr?

Eller för att han misstänker att du kommer upptäcka problemen, han blir anmäld och tvingas bekosta åtgärder för livsfarliga elfel?

Hej. Denna tar jag. Absolut inte, jag är fullgod vän med min granne ovanför, vi har en löpande dialog, och senaste igår hämtade jag 10 st kaffefilter av henne. Min andra granne är döv och kommer ifrån Tyskland, han visade jag min 12-strängade gitarr och lite annat när han kom hem packad förra helgen. Angående hyresvärden så ligger problemet i att han som sköter fastigheten dömde mig det första han gjorde, och antog att jag var en högljudd, knarkande och idiotisk ungdomsspoling som förlorat både mamma och kapital redan innan jag klev över tröskeln och fick nyckeln i hand (många i detta hus, har problem...). Eftersom detta var min första lägenhet och en dröm för mig så blev jag mycket missbelåten, och jag har fortfarande onda aningar om denna man. Han försökte även lura mig att jag måste åka och slänga massa skit som stod kvar i mitt källarutrymme när jag flytta in, men där sade jag nej, nej, nej. Vidare kan jag berätta att de som servar fastigheten är totalt inkompetenta och visar noll hänsyn till hyresgästen. Min ugn är från 70-talet, och jag har 18 grader i köket, så jag köpte precis ett par tjocka raggsockor på Intersport, men jag är fortfarande inte helt upptinad på insidan. Därav kriget med "hyresvärden".

Edit: Det slår mig när jag läser denna text i efterhand, vad mycket groll jag har inom mig, men blir man behandlad illa av några som tar ut 3600 kr i månaden för att bo på ovanpå ett sopprum så blir man nog lätt lite grinig.

Edit 2: Här har ni en kille med många ampere i dojjorna 😄 O han är inte ledsen iaf!

http://www.youtube.com/watch?v=hi1hqlUhoCQ&feature=player_embedded#!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Du Martin!

Antingen driver du med oss, eller så är det lite svårt att förstå, men spela inte ute på balkongen eller över huvud taget om du få el i dig från instrumentet. Det kan vara direkt livsfarligt!

Se över grejerna innan du fortsätter!!!

Det räcker med 50 mA genom hjärtat, för att få rubbningar, vilket i värsta fall leder till döden. Inte bara det, tänk på att du samtidigt då kommer att falla ihop och slå sönder gitarren, å det vore ingen höjdare.

EDIT;

Ang bilden med Comhem-uttaget.

Det är inte jorden, enbart idioti...

Inte ens så mycket. En vanlig personskyddsautomat (jorfelsbrytare) bryter vid 30mA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Comhem-uttaget då? Vart sitter jorden, jag behöver ha tag på jorden. Har läst att man kan jorda sig själv och slappna av, och jag känner mig stressad.

För helsike, att jorda sig själv måste väl ändå vara totalt livsfarligt, du ger ju strömmen fri passage om du skulle råka komma i kontakt med fasen... ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

För helsike, att jorda sig själv måste väl ändå vara totalt livsfarligt, du ger ju strömmen fri passage om du skulle råka komma i kontakt med fasen... ?!

Nejförfan! Du jordar dig själv BARA, så du kommer i kontakt med marken. Förlorar du kontakten med marken så får du överskott av + energi, vilket gör att du blir stressad och lättare drar på dig olika typer av åkommor. Tänkte alltså ligga i sängen och vara jordad med ett anti-stat armband kopplat till jorden i uttaget. Du kan läsa mer om vetenskapen här: http://www.earthingpeople.se/sv/

Tänk tillbaka när du badat i en sjö en sommar, eller när du gått barfota i gräset... hur det kittlar i hela kroppen... detta är perfekt jord. Samma sak uppstår när man har sex med en annan människa, man "laddar ur". Detta är sex.

einstein460x276.jpg

Einstein hade koll.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

⚠️ Håller med flera andra i tråden!

@Martin; ring en elektriker som får komma och kika. Ge dig inte på någonting själv ffs! 😮

Jag är inte heller rädd för att dö men för den sakens skull så påskyndar jag inte processen s a s 😉

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog rÄdd att det hÄr med att försöka undvika elskada Är redan försent för trådskaparen. Det var dock inte hjÄrtat som fick en smÄll denna gång...

EDIT; mysko med stora Ä:n?

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det slår mig när jag läser denna text i efterhand, vad mycket groll jag har inom mig, men blir man behandlad illa av några som tar ut 3600 kr i månaden för att bo på ovanpå ett sopprum så blir man nog lätt lite grinig.

Ja va fan hyresvärden hatar dig och jag hatar ärtsoppan sen lumpen, på tal om soppköket därunder...kan ju inte bli värre, min värd både slog oss ungar på riktigt och skrek och levde om på 60-talet när eller om vi sprang o lekte i trappen eller bara utanför hans fönster, han var en riktig djävul, Kenne hette han i efternamn där i Råsunda...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog rÄdd att det hÄr med att försöka undvika elskada Är redan försent för trådskaparen. Det var dock inte hjÄrtat som fick en smÄll denna gång...

EDIT; mysko med stora Ä:n?

Det dÄr, Är vÄrme i mitt hjÄrta min goda herre =)

Är man rocker så Är man.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va fan hyresvärden hatar dig och jag hatar ärtsoppan sen lumpen, på tal om soppköket därunder...kan ju inte bli värre, min värd både slog oss ungar på riktigt och skrek och levde om på 60-talet när eller om vi sprang o lekte i trappen eller bara utanför hans fönster, han var en riktig djävul, Kenne hette han i efternamn där i Råsunda...

Oh fyfan... Du får helt enkelt tänka att Kenne förmodligen är borta, och du är HäR. Folk var bra dumma i huvudet på 60-talet, skulle aldrig kunnat leva under den perioden. Du har en mycket stark själ min vän. Fortsätt kämpa förfan! Säg till om jag ska lägga sång på nått. Jag har betongfeel denna vinter.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de orden Martin, det är ett ständigt kämpande och bearbetande ska du veta, inte undra på att man slår över i negativa gnistbildningar allt som oftast...fast man vill tvärtom inbillar jag mig i svaga ögonblick, bra med betongfeel på rösten, vi får se vad som komma skall broder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de orden Martin, det är ett ständigt kämpande och bearbetande ska du veta, inte undra på att man slår över i negativa gnistbildningar allt som oftast...fast man vill tvärtom inbillar jag mig i svaga ögonblick, bra med betongfeel på rösten, vi får se vad som komma skall broder!

nu känner mig lyckligt lottad. tack för dina ord. vi hörs och ses! citerar:

If you want to see the brave, look at those who can forgive.

If you want to see the heroic, look at those who can love in return for hatred.

The Bhagavad Gita

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken för elolyckor är större utomhus än inomhus

Det beror dels på att det blir fuktigare utomhus och ström leds bättre i fuktiga miljöer, dels på att vi utomhus oftast står i direkt kontakt med marken/jorden.

Större krav på uttag och sladdar

Uttag utomhus ska alltid vara jordade. För nya uttag gäller dessutom krav på jordfelsbrytare. För ökad säkerhet kan du även komplettera gamla uttag med en portabel jordfelsbrytare. Anslut aldrig en apparat som du ska använda ute till ett ojordat uttag inne. Det kan vara livsfarligt! Om du måste använda skarvsladd, se till att den är jordad och avsedd för utomhusbruk och att den ansluts till ett jordat uttag.

http://www.elsakerhe...rhetspocket.pdf

Att på egen hand trixa med jordning och kabeldragning är ren galenskap.

Läs även:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/elbrander-rekordokar-pa-grund-av-hemmafix_6626098.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

oioioi: Tusen tack, ska alltid minnas detta. Blir väl att köra akke gitarr, eller koppla in en mini-stärk på det jordade taget i köket. Men till alla andra: Vad tror ni om att koppla in hela studio-delen med en skarvsladd från köket? Detta var alltså inte bra ur elsäkerhetssynpunkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har fungerande utrustning (ur elsäkerhetssynpunkt), fungerade jordade uttag och INTE står på balkongen, i badkaret med 5 cm vatten runt fötterna, eller pungen fjättrad med jordkabel till ett element, så är det väl inga problem med skarvsladd från ett jordat uttag i köket.

En sak till, om du har ojordade kontakter får du aldrig koppla dom till jordad anläggning/uttag, så tillvida det inte är en s.k. "eurokontakt" ( tror jag det heter), som är smal och har två stift, men dom apparaterna har alltid isolerat hölje och kan inte leda ström heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem !Men inte på balkongen utan diskbänken i ett gammalt kök, Håller jag en hand på gitarr strängarna och typ ett finger på diskbänken så får jag ström i mig ,har ingen jord i detta uttag.Detta är inget ovanligt ,har hört att även om man har jord så kan detta hända.

En sak ! Lek inte med elen om du inte om du inte har behörighet till detta,dessutom är det inte bara du som bor där.

Däremot kan du gå med i hyresgästföreningen och påpeka att du får ström i dej när du spelar på balkongen, och att du är rädd för detta , då du sitter mycket på balkongen och har bl.a. en radio mm där, dvs du vill med andra ord ha reducerad hyra. Detta får nog hyresvärden att vakna.

Tips: Stå inte på balkongen när betongen är fuktig ,och använd skor, när du står och spelar.Men har du mycket fotsvätt spela inne.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Ojordade-uttag/

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Nu tycker jag du går över en gräns här. Skulle aldrig falla mig in att driva om mitt musikintresse. Musiken är mitt liv. Jag förstår att ni blir oroliga men dör jag så dör jag. Det finns en mening med det också. Jag är inte rädd att dö. Jag känner mig så pass tillfreds att jag skulle kunna dö idag. Eller jag vill göra klart den här plattan jag jobbar på, men sen så...Gitarren ska dock inte få en skråma, usch hemska tanke. Repa min fina Japanstratta från 92... det finns inte på världskartan.

Men Comhem-uttaget då? Vart sitter jorden, jag behöver ha tag på jorden. Har läst att man kan jorda sig själv och slappna av, och jag känner mig stressad.

Visst, dör du så dör du. Men du lär snarare vara aktuell för Darwin Awards än hyllas för att att du dog "rock n roll-döden".

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, dör du så dör du. Men du lär snarare vara aktuell för Darwin Awards än hyllas för att att du dog "rock n roll-döden".

Vet du mannen? Du är ett jävla Darwin Award! Stick hem och lägg dig förfan, blir förbannad på såna som dig som kommer och ska sprida massa jävla negativt skitsnack. Har du verkligen inget bättre för dig? Du har ju ingen humor för fem öre, och dessutom så sprider du illvilja och hat. Vad fan är ditt jävla problem? Att se ned och upp på människor ger dig inte ett skit, ska du vara på det här forumet kan du väl bete dig som en normal människa? Eller är det för mycket begärt? Ego and Talent... somebody with a lot of one usually has very little of the other. Ta hand om dig (det kan du behöva).

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Skiten du skrev om hyresvärden

Haha fyfan känner igen det där. Hade också en snål gammal gubbe som hyresvärd förut, när det började ramla in mjölbaggar ur spjället ovanför spisen lackade jag ur och stack. Tyckte att han kunde dra ett streck över uppsägningstiden men det gick han inte med på. Turligt nog hittade dom nya stackare som ville ha lägenheten. Vid besiktningen kallade hans fru mig och sambon för hemska människor och anklagade oss för att ha ljugit ihop alltihop för att få flytta ut tidigare.

Det där med att det går ström genom strängarna är f*n obehagligt, hade ingen aning om att det kunde vara så farligt. Hade ett gig en gång i en jäkligt nedgången lokal, akustiken i lokalen var åt skogen och jag hade feber och var strömförande. Trummisen kom av sig och publiken fattade ingenting.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du mannen? Du är ett jävla Darwin Award! Stick hem och lägg dig förfan, blir förbannad på såna som dig som kommer och ska sprida massa jävla negativt skitsnack. Har du verkligen inget bättre för dig? Du har ju ingen humor för fem öre, och dessutom så sprider du illvilja och hat. Vad fan är ditt jävla problem? Att se ned och upp på människor ger dig inte ett skit, ska du vara på det här forumet kan du väl bete dig som en normal människa? Eller är det för mycket begärt? Ego and Talent... somebody with a lot of one usually has very little of the other. Ta hand om dig (det kan du behöva).

Oj, här var det en öm tå. Kör på med din hemmasnickrade el-lösning för all del.

Och du: det jag skrev var kanske med glimten i ögat. Humor goes both ways, du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...