Jump to content
Annons

Hur håller du din studio vid liv?


Recommended Posts

Sitter med Sveriges fetaste Mac Pro och UAD Quad. Smäckfull med skit och pluggar. Har säkert lagt ner 400 papp på musiken och tjänat nån promille på det.

Har ingen studio. Har grejerna hemma i vardagsrummet och sitter mest å leker och fjantar mig mest. Dyr hobby mao.

Men visst några plattor har man ju mixat men det kan jag räkna upp på mina tio...

Har förstås en dröm att kunna ha en fetingstudio. Men misstänker att jag skulle fjanta i den med. Och har fattat sen 15 år tillbaka att det är skitsvårt att leva på det.

Så det blir bara att, som sagt, fjanta omkring. Köpte mig en gura för en månad sen. Nyhetens behag och tänkte att nu ska här göras låtar. Men det dog ut rätt fort.

Men inom ett par månader så lutar det åt en skivinspelning igen. Och om 1½ år så blir det väl en mix på den.

Gillar att sitta och pilla på pluggar dricka pilsner...

Jag har lite samma sak, men inte i samma prisklass då. Jag har ett "riktigt" jobb där jag lägger en stor del av min lön på musikprylar som jag inte tjänar en spänn på. Jag gör mest min egen musik för mig själv och eventuellt någon annan. Remixar några låtar, men skriver mest själv. Mina grejer står i vardagsrummet, där jag försöker få det snyggt, så akustikbehandling är inte direkt att tänka på. Jag har insett att jag köper prylar som inte direkt gör min musik bättre, men det är ju en kul hobby så varför inte? Att vara ledig en helg och bara sitta och ratta sin nya mixer eller nåt, det är fan nöje.

Visst är man sugen ibland på att hyra en studio och bosätta sig i med sina grejer, eller säga upp sig från jobbet och pyssla med musik på heltid och verkligen satsa på det, men det är ju svårt att dra in 400 lax om året och lägenheten och sånt måste ju betalas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant ämne!

Jag skulle tro att det nog går på ett ut. När jag startade kostade ju den fundamentala utrustningen båda armarna och båda benen. Det kanske var lättare att få kundtillströmning, men för att få det att gå runt måste man ta rikligt betalt vilket lik förbaskat reducerade antalet potentiella kunder.

å andra sidan har ju i princip alla råd med en hyfsad utrustning idag, och alla templates och wizards gör det möjligt för de flesta, även de som inte är särskilt bevandrad i den tekniska biten att åstadkomma ett hyfsat resultat, vilket minskar behovet av, iallafall små studios (r?) som inte erbjuder något direkt speciellt, utöver det som alla andra redan har.

Rent generellt är det väl demo-marknaden som minskat eller försvunnit, och i linje med tidens tecken är kanske nyckeln till överlevnad att nischa sig rätt hårt, t.ex. rikta in sig på analog vintage, eller erbjuda bästa rummet för truminspelning, etc etc...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

precis, bra trumrum t.ex är nog enda anledningen till att jag skulle punga ut med mitt eget band istället för att göra det själv

Tex, eller bra flygelrum, mindre kammarorkester/stråkkvartett osv osv, jazz-combo det finns massor av anledningar att kunna erbjuda RUMMET som är en bristvara i dessa tider!

(då snackar vi inte källarkuber å sånt skit ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex, eller bra flygelrum, mindre kammarorkester/stråkkvartett osv osv, jazz-combo det finns massor av anledningar att kunna erbjuda RUMMET som är en bristvara i dessa tider!

(då snackar vi inte källarkuber å sånt skit ;-)

Precis - det mesta låter ganska ok idag, även budgetprylar - men just rum som är akustiskt ok är verkligen bristvara - speciellt som många mindre kända studios helt enkelt inte får tillräckligt med kunder, får lägga ner sin verksamhet och lokalerna sedan byggs om till någon butik eller liknande, så att de omsorgsfullt byggda rummen försvinner. 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, rummet är ju verkligen à och o, det är ju hela ljudbilden nästan, och jag skulle personligen vilja ha ett lite fetare sånt, men det tillåter inte min budget just nu. Men tills den dagen kommer så är Lexicon och en LoFi-mick min bästa vän 😉 ingen som har klagat än så länge

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...