Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Är så att jag inte får ngt annat Än sprakande från min mick (tsm mt87s).

Denna Är i sin tur kopplad till mitt focusrite saffire ljudkort och 48v knappen Är intryckt.

Har Även vridit gainen till -20 så det lyser grönt som det ska.

AnvÄnder mig av fl studio då jag kan det programmet bÄst.

I mixern vÄljer jag rÄtt uttag och mono men får bara sprakande från den.

Ändå har jag asio valt men alla out från ljudkortet Är av då jag inte får ngt ljud annars.

Kan det bero på att jag har mina lurar i datorn istÄllet för ljudkortet?

Har jag kanske fel drivrutiner till ljudkortet? Har iaf SaffireControl 2.7 installerat och Saffire vst plugins 2.3.

SnÄlla hjÄlp mej börjar bli frustrerande att allt funkar utom micken då jag vill börja spela in sång och gitarr.

Mvh.

Annons
Postat

har du dina lurar kopplade "i datorn" så har du ljud ut från ditt interna ljudkort. Då går det inte att spela in med ditt fina focusrite-saffire. Du måste välja rätt drivrutiner.

Du ska ha lurarna inkopplade till ditt saffire-kort, när du får ljud därifrån vet du att du har valt rätt ljudkort.

Postat

har du dina lurar kopplade "i datorn" så har du ljud ut från ditt interna ljudkort. Då går det inte att spela in med ditt fina focusrite-saffire. Du måste välja rätt drivrutiner.

Du ska ha lurarna inkopplade till ditt saffire-kort, när du får ljud därifrån vet du att du har valt rätt ljudkort.

Okej Tror jag har rätt drivrutiner iaf.

Dom lurarna jag har passar inte i mitt saffire. finns det ngt jag kan koppla emellan? Ska jag sedan ställa in asio så allt går igenom det externa och inte interna ljudkortet?

Postat

Okej Tror jag har rätt drivrutiner iaf.

Dom lurarna jag har passar inte i mitt saffire. finns det ngt jag kan koppla emellan? Ska jag sedan ställa in asio så allt går igenom det externa och inte interna ljudkortet?

Fick tag i en sån förstoring. Men vad ska jag ha för asio inställningar?

Postat

Fick tag i en sån förstoring. Men vad ska jag ha för asio inställningar?

Det borde stå något i stil med Saffire ASIO eller Focusrite ASIO, dem ska du ha. Vet inte exakt då jag inte har det ljudkortet, men jag tror lösningen ligger i inställningarna.

Postat (redigerat)

Det borde stå något i stil med Saffire ASIO eller Focusrite ASIO, dem ska du ha. Vet inte exakt då jag inte har det ljudkortet, men jag tror lösningen ligger i inställningarna.

Jepp "ASIO Saffire" ska det vara 🙂

@santander: om du är osäker på vilka drivisar du ska ha kan du alltid gå till Focusrites downloadsajt, bläddra fram just ditt ljudkort och kontrollera det.

Om nu sprakproblemen skulle fortsätta så kan det ju vara en prima idé att kontrollera att din miksladd och mik är kosher.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Ska hämta min förstoring imorn och testa. Annars misstänker jag kabeln om det inte funkar då. det sprakar när jag rör på den som det glappar typ.

Postat

Ska hämta min förstoring imorn och testa. Annars misstänker jag kabeln om det inte funkar då. det sprakar när jag rör på den som det glappar typ.

nån som tror det kan vara kabeln? (inte fått tag i den adapter eller förstoringen eller vad det heter)

Postat (redigerat)

nån som tror det kan vara kabeln? (inte fått tag i den adapter eller förstoringen eller vad det heter)

[...]

Om nu sprakproblemen skulle fortsätta så kan det ju vara en prima idé att kontrollera att din miksladd och mik är kosher.

Ahem...(sådär i all enkelhet).

Prova med att byta ut den mot en ny 🙂

Redigerat av CHAE
  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Har fått tummen ur och fixat adaptern nu. men fattar inte riktigt hur jag ska göra för att spela in. bruset är kvar men försvinner när jag sänker gainen.

Någon vanlig själ som vill förklara? har Saffirecontrol, fl studio, cubase och reason installerat nu samt uppdaterat ljudkortet.

Mvh.

Edit: värt att nämna är att jag inte hade installations cd till ljudkortet och att jag tankade saffirecontroll och då även saffire vst plugins (senaste versionerna). Installerade vst pluginen både till mappen som automatiskt kom och till vst mappen till fl studio.

Redigerat av santander

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.