Jump to content
Annons

Charlie Watts trumljud 1968


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Stones har alltid varit speciella, och Charlies trumgroove en av de större beståndsdelarna. Men vad kan man tycka om ljudet, det hörs ju väldigt tydligt i början på Honky Tonk Women.

The Rolling Stones – Honky Tonk Women - Mono Version

(Det är inte alls mono)

Det är inget ljud som sticker ut så där enormt, ingen speciell vass sejarknöl vid 5 khz eller så. Kaggen är bra maffig ändå. Troligen inspelad med helt frontskinn och micken en bit fram? Jag antar att det är en Glyn Johns-inspelning med fyra (eller tre?) mickar? Vore värt minst en tjuga att få se bilder på hur de mickade och lite fakta mer om hur de gjorde i mixen mm. Undra hur de gjorde med reverb på trummorna?

Om man inte visste att det var en så känd låt med de berömda Stones och att det var en så gammal inspelning, vad skulle man idag tycka om trumljudet då?

Jag tycker det låter skitläckert. Likt förbannat vill jag på mina egna inspelningar få med mer spets i virveln, mer botten i kagge o pukor, mer av allt! Dags att börja tänka om kanske? Att få till ett liknande trumljud borde tom jag klara av. Men att sen ha förstånd att vara nöjd med det kanske är mkt svårare?

Det låter nästan lika på liven från 1970

The Rolling Stones – Honky Tonk Women - Live "Get Yer Ya-Ya's Out" Version

The Rolling Stones – Sympathy For The Devil - Live "Get Yer Ya-Ya's Out" Version

Hela Get Yer Ya-Ya´s Out är så bra att jag börjar grina jämt det är hopplöst. Bra liveinspelningar är bättre än vilken studioinspelning med pålägg som helst tycker jag. På omslaget är det Charlie i ensamt majestät, förutom en åsna. Har sett dem fyra gånger jag, mer spelglädje än den Charlie utstrålar har jag aldrig sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stones är ju speciella. Mer eller mindre hatar dom, dels för låtarna är skitkassa, och att samspelet är allt annat än bra från den här tiden. Men det har oxå blivit fan så bättre genom åren.

Men att det är bra ljud är det inget snack om. Allt sitter där som ett smäck. Trumljudet är kanon. Dock inte att förglömma gitarrljudet som fan är oslagbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stones är ju speciella. Mer eller mindre hatar dom, dels för låtarna är skitkassa, och att samspelet är allt annat än bra från den här tiden. Men det har oxå blivit fan så bättre genom åren.

Men att det är bra ljud är det inget snack om. Allt sitter där som ett smäck. Trumljudet är kanon. Dock inte att förglömma gitarrljudet som fan är oslagbart!

Vad jag vet så la Jagger ner oändliga timmar vid mixandet. Trumljudet sticker ju inte ut direkt, men det passar så j-a bra i helheten.

Så Honky Tonk Women är en skitkass låt? Nämn en bättre från 68. Eller 2011...

Edit: Att inte virveln har så mycket spets och sejare med, vad säger man om det.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så Honky Tonk Women är en skitkass låt? Nämn en bättre från 68. Eller 2011...

Det är ju just det, det finns ingen mindre sämre låt.

Honky är nog deras "bästa" låt. Allt annat är ju bara skit. Men det är ju vad jag tycker. Spyr på deras musik!

Jag tycker att virveln låter kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag gillar trumljudet men skulle själv önska lite mer botten på allt. Virvelljudet tror jag mest beror på att Charlie har jazzfattning på stockarna och anslagen inte är så hårda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar trumljudet men skulle själv önska lite mer botten på allt. Virvelljudet tror jag mest beror på att Charlie har jazzfattning på stockarna och anslagen inte är så hårda.

Skulle den där inspelningen finnas kvar på tvåtumsband med trummorna på kanske fyra, fem egna spår vore det nog enkelt att ta fra mer botten. När de mixade för vinyl funkade ju inte det.

En fundering ang kaggeljud jag har är att man så ofta strävar efter att micka inne i kaggen så nära klubban som det går, för att få med så mycket av den diskantiga attacken o klicket. Sen kör man det hårt genom en kompressor för att få bort attacken!

Charlie har nog alltid kört med helt frontskinn och micken strax framför frontskinnet, både i studio och live. Med micken framför ett helt frontskinn kan man nog använda mkt mindre kompressor och få kaggen att låta som en baskagge låter.

Om man nu vill det. Somliga tycker nog att de misslyckats helt om trummorna låter som trummor på inspelningen, vitsen för många är att förändra ljudet och att ta bort så mycket som möjligt av dynamiken.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle den där inspelningen finnas kvar på tvåtumsband med trummorna på kanske fyra, fem egna spår vore det nog enkelt att ta fra mer botten. När de mixade för vinyl funkade ju inte det.

En fundering ang kaggeljud jag har är att man så ofta strävar efter att micka inne i kaggen så nära klubban som det går, för att få med så mycket av den diskantiga attacken o klicket. Sen kör man det hårt genom en kompressor för att få bort attacken!

Charlie har nog alltid kört med helt frontskinn och micken strax framför frontskinnet, både i studio och live. Med micken framför ett helt frontskinn kan man nog använda mkt mindre kompressor och få kaggen att låta som en baskagge låter.

Om man nu vill det. Somliga tycker nog att de misslyckats helt om trummorna låter som trummor på inspelningen, vitsen för många är att förändra ljudet och att ta bort så mycket som möjligt av dynamiken.

Jag diskuterade trummorna med vår trummis igår och vi ska prova med helt frontskinn först vi vill båda att det ska låta som trummor inte som trummaskins ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diskuterade trummorna med vår trummis igår och vi ska prova med helt frontskinn först vi vill båda att det ska låta som trummor inte som trummaskins ljud.

Ni är fina människor med ädla sinnelag, det hör jag direkt!

Kan ni komplementera med en till mick ca 2,5 meter ut från kaggen och ta med lite lagom av det ljudet i mixen är det bäddat för stort fett ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

spelade in ett band i helgen som ville ha helt frontskinn. det är inte alls fett. tight, visst, men inget tillslag och bara en massa eländigt läck.

Gillade de ljudet ändå? Vad läckte in? Gitarrer?

Jag har ofta funderat på hur en invändig mick skulle låta med helt frontskinn? Dvs att man drar kabeln genom det lilla lufthålet på kaggen, man får trä i kabeln och sen löda XLR-honan på plats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade de ljudet ändå? Vad läckte in? Gitarrer?

Jag har ofta funderat på hur en invändig mick skulle låta med helt frontskinn? Dvs att man drar kabeln genom det lilla lufthålet på kaggen, man får trä i kabeln och sen löda XLR-honan på plats...

Vi spelade in trummorna separat, så det var cymbaler överallt. Nu var det ju iofs ett punkband, så det var ju fel tänkt med kaggen från början egentligen 😛

Vi bytte helt enkelt skinnet innan vi trackade.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade de ljudet ändå? Vad läckte in? Gitarrer? Jag har ofta funderat på hur en invändig mick skulle låta med helt frontskinn? Dvs att man drar kabeln genom det lilla lufthålet på kaggen, man får trä i kabeln och sen löda XLR-honan på plats...

Det funkar kanon! Väldigt många "artister" brukar göra så. För att det ska se snyggt ut i produktionen. Finns ett företag som tillverkar fästen för att kunna sätta i bastrumman utan att påverka trummans resonans eller lufthål. Man sätter dit en xlrkontakt i lufthålet. Men det tillåter att luften att andas ändå.

http://www.dwdrums.com/may/

spelade in ett band i helgen som ville ha helt frontskinn. det är inte alls fett. tight, visst, men inget tillslag och bara en massa eländigt läck.

Prova att lägga en fet madrass över bastrumman och bygg som en tunnel och ställ miken/mikarna inne i tunneln mot frontskinnet så tar det bort en del skrammel. Det gör inga underverk. Men kan funka! Helst ska det vara en tung madrass, typ sån grå man hade i gymnastiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde du inte gejta bort cymbalerna?

Edit: Punk... Det tycker jag är kagge helt utan frontskinn o en sm 57 så nära klubban att den nästan slår på micken.

Gate är det värsta jag vet. Blir bara en massa konstiga specialeffekter när en crashride helt plötsligt smäller till samtidigt som en golvpuka eller nåt.. men ibland blir man ju tvungen. Det hade kanske funkat, men det vart smidigare att bara byta skinn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är fina människor med ädla sinnelag, det hör jag direkt!

Kan ni komplementera med en till mick ca 2,5 meter ut från kaggen och ta med lite lagom av det ljudet i mixen är det bäddat för stort fett ljud...

Japp vi ska flytta mickar tills örona blöder! Vi har också en extra kagge att tillgå som vi kanske provar att ställa framför kaggen som spelas på och på så vis kanske vi kan skärma av för andra ljud. Vi får se är sugen som fan nu. Men måste tyvärr repa några veckor till först innan inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...