Jump to content
Annons

Exportera filer för mastering


Recommended Posts

En fråga om det här med att exportera filer. Jag har fått lära mig att man ska exportera en mix i multiple mono, men exakt vad är skillnaden mot stereo interleaved?

Sen undrar jag också om det är nån skillnad på att spela in mixen på två spår och sen exportera, mot att använda bounce to disk. Spela in på två spår är ju självklart om man använder outboardutrustning, men om man kör ITB borde det väl inte spela nån som helst roll. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick på SAE och har suttit idag och kollat igenom lite anteckningar jag gjorde om masteringbiten, och då står det att material ska alltid skickas i split stereo. jag är säker på att det var nån slags diskussion som följde, men jag har inte lagt det på minnet. Så; varför bör man göra det, och har du en förklaring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du har fått reda på sådana dumheter, beror på att Protools inte kunde hantera stereofiler förr i tiden, utan bara importera monofiler - och många masteringhus körde med Protools...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, sällan att jag får splitt-mono men det händer och då kommer det nästan uteslutande från någon äldre version av pro-tools.

Risken att något blir knas ökar med splitt mono. Skicka hellre som stereo interleaved. Någon skillnad i ljudkvalitet existerar inte.

Om du mixar ITB och inte använder dig av någon outboard för att färdigställa mix så behöver du inte spela in den på nya spår.

En extra vända genom DA/AD omvandlarna kommer knappast att hjälpa mixen bara för sakens skull.

En vanlig exportering funkar utmärkt, i realtid eller offline, där får du testa dig fram lite.

Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...