Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med följande problem!

Jag har ett Phase 88 PCI-ljudkort till datorn (Terratec) och ett 16 kanalers hemmabygge till mixerbord.

Jag har länge velat mixa analogt och har ni möjligheten att göra det, men jag får inget ljud från bordets Master Out till ljudkortets ingångar.

Det här fungerade på mitt gamla ljudkort (Terratec Phase x24) och jag antar att det var för att Phase x24 har två pre-amps vid ingångarna.

Phase 88 verkar inte ha några pre-amps, utan bara ingångar.. Så där är problemet redan löst, egentligen. 😉

Jag undrar bara om ni har några förslag; borde jag försöka hitta en vettig pre-amp mellan master out och ljudkortet eller borde jag helt enkelt köpa

ett annat mixerbord med inbyggt slutsteg?

Tacksam för svar!

/ mastersong

Annons
Postat

Hej på er!

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med följande problem!

Jag har ett Phase 88 PCI-ljudkort till datorn (Terratec) och ett 16 kanalers hemmabygge till mixerbord.

Jag har länge velat mixa analogt och har ni möjligheten att göra det, men jag får inget ljud från bordets Master Out till ljudkortets ingångar.

Det här fungerade på mitt gamla ljudkort (Terratec Phase x24) och jag antar att det var för att Phase x24 har två pre-amps vid ingångarna.

Phase 88 verkar inte ha några pre-amps, utan bara ingångar.. Så där är problemet redan löst, egentligen. 😉

Jag undrar bara om ni har några förslag; borde jag försöka hitta en vettig pre-amp mellan master out och ljudkortet eller borde jag helt enkelt köpa

ett annat mixerbord med inbyggt slutsteg?

Tacksam för svar!

/ mastersong

kanske jättedumt tips, men eftersom jag är elektriker så frågar jag ändå; eftersom du byggt den själv, kanske de vore en idé att öppna den och kolla lödningar?

Postat

Hej!

Jag har inte byggt mixerbordet, utan köpt det av snubbe som säger att det är något hemmabygge från 80-talet. Jag är relativt färsk i elektronikfrågan..

Jo, mikrofoner behöver ju preamps, men det känns som att masterutgången behöver någon form av förstärkning, då det fungerade med mitt gamla ljudkort.

/ mastersong

Postat

Vid närmare eftertanke lär det bli billigast att köpa ett begagnat mixerbord med inbyggt slutsteg än att försöka hitta en bra förstärkning av signalen..

Postat

Du behöver inget slutsteg för att koppla in ljudkortet (slutsteg är för högtalare). Däremot bör du kolla vilka nivåer ljudkortet vill ha och vad mixern lämnar.

Postat

Jag är inte riktigt säker på hur jag kollar upp nivåerna..

Det enda jag har är specs för ljudkortet;

pcsBullet.gifAnalogue inputs: eight, switched +4dBu/-10dBV sensitivity, with additional 18dB gain available in 0.5dB steps.

pcsBullet.gifAnalogue outputs: eight, switched +4dBu/-10dBV sensitivity.

pcsBullet.gifAnalogue connectors: unbalanced gold-plated phono sockets.

pcsBullet.gifA-D converters: 24-bit 64x oversampling (part of AK4524 codec chip).

pcsBullet.gifInput dynamic range: 100dB (A-weighted).

pcsBullet.gifD-A converters: 24-bit 128x oversampling (part of AK4524 codec chip).

pcsBullet.gifOutput dynamic range: 110dB (A-weighted).

pcsBullet.gifSupported bit depths: 8, 16 and 24.

pcsBullet.gifInternal sample clock: 8, 9.6, 11.025, 12, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48, 88.2 and 96 kHz.

pcsBullet.gifDigital: up to 24-bit 96kHz operation supported in S/PDIF, AC3 or DTS formats.

pcsBullet.gifMIDI: In, Out.

Postat

Det skall väl även tilläggas att om jag höjer volymen riktigt mycket på förstärkaren mellan ljudkortet och monitorerna hör jag (förutom mycket brus) svaga distade audiosignaler från alla inkopplade kanaler..

Postat

with additional 18dB gain available in 0.5dB steps.

Betyder att du öka ingångskänsligheten på ljudkortet, om det sen räcker är ju frågan men det är väl bara att prova. öka 6db åt gången och prova lite försiktigt.

Ett 30 år gammalt hembygge kan nog brusa.

Postat

Angående bruset är det så charmigt att bordes måste "värmas upp" i tre-fyra timmar innan bruset försvinner, hehe ☺️

Men jag testar och återkommer!

Tack för alla svar!

Postat

Nu fungerar allt!

Det var som jag misstänkte, att signalen inte förstärktes tillräckligt. Jag kopplade en preamp (M-Audio DMP3) mellan masterutgången och ljudkortet, och allt fungerar som en dröm!

Tack ännu en gång för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.