Jump to content
Annons

Vill sila bort lite brus!


lazy lady

Recommended Posts

Hallo!

Fick för ngr dagar sedan en massa hjälp kring mitt problem med hanteringen av de inbyggda effekterna i min mixer....-tusen tack till er som hjälpte mig!

Har nu stött på ett nytt problem.......-detta eviga brus!

Ett visst brus från "hardware" får man alltid räkna med och mkt av det kan man ju filtrera bort med hjälp av inbyggda filter i cubase och annan bra mjukvara.

-Men, det jag ofta finner är att det "burkar" ljudet och får det att tappa sin färg.

Har ngn av er ett förslag på bra hårdvaruutrustning för ett skäligt pris?

Jag fann: BEHRINGER MULTIGATE PRO XR4400, som ser ut till att vara ett alternativ för det mkt resonabla priset av 99-130$ beroende på inköpsställe.

Har ni ngr erfarenheter att dela med er av?

//Lazy Lady

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En noisegate tystar ljudet när signalen kommer under en viss nivå. Den gör däremot ingenting alls med det brus som ligger medan det finns ljud över det inställda tröskelvärdet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du hitta hårdvara som är bättre på att rensa brus än vad mjukvara är så kommer du att få leta med ljus och lykta, dessutom kommer du att bli rejält fattig. Mitt tips skulle vara att attackera problemen där de uppstår istället. Spelar du in i en brusig miljö, använder du en billig rörmikpreamp, har din mikrofon dålig utnivå, har ljudkortet dåligt signal/brusförhållande o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm?.....-vet ej om min utrustning är direkt "top of the line".

Den mixer jag har: Behringer 1622fx-pro är väl lite känd för att släppa en aning brus. Miken, guran och annat jag kopplar in är inte problemet det vet jag när jag dragit ner reglarna, mutat kanaler och annat och fortfarande haft det jämna fina brus som innan, så troligtvis ligger det väl i mixern.

Nä, som jag sa tidigare så får man väl leva med en del"skräp" på spåren.

Sammanfattningsvis så rekommenderar ni att jag håller mig till mjukvara förstår jag.

Adobe skall tydligen ha släppt ngt program för ljudredigering, har du ngn koll på om det fungerar bra?

//Lazy Lady

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 100, men jag tror att

Cooledit har bytt ägare och namn. Adobe Audition kallas det nu.

Släng upp en ljudfil om du kan, så blir det lättare att bedömma.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer!

Jag kollade precis på nätet och det kostar ca 2500 kr och verkar vara ngt i hästväg på att "lyfta trötta inspelningar" som det heter.

Ljudfilen får ni allt vänta på, men det kommer kanske en före och efter version senare.

//LL

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...