Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Jag äger en Jackson DKMG el planka som är underbar att spela på, dock känner jag att ljudet ifrån den inte är riktigt min smak. Det sitter ju som bekant EMG81/85 kombination på denna. I cleant läge är ljudet fantastiskt. Men i distat läge blir ljudet "muddrigt", svårt att förklara naturligtvis. Jag har även en Kramer som har Seymour Duncan mickar, vet dock ej vilka modeller, men på den låter det distade ljudet "i min smak", lite vassare än EMG. Där faller tyvärr det cleana ljudet något. Har jag hamnat i ett dilemma? Jag vet att jag inte kan ha två olika mickar i stall position. Jag inser att jag måste bestämma mig om det är det distade eller cleana ljudet jag vill prioritera. Och att hitta en annan mick som är perfekt för både cleant och distat är väl rätt svårt. Tips tages tacksamt emot.

Annons
Postat

Vilket träslag är plankorna byggda av? Vilken form på kroppen? Limmad, skruvad eller genomgående hals? Fast stall eller svaj? Greppbräda i lönn eller rosewood?

...Där har du saker som påverkar ljudet i en elgitarr utöver mickarna...

Jag har seymour duncan JB/59 i en av mina gitarrer, är en ganska vanlig combo, kanske samma som du har? Skulle dock säga att EMG låter "vassare" än dessa, för att de har mer arg mid.

Postat

http://img132.imageshack.us/img132/5819/338577kc8.jpg

Här finns ett foto på en likadan som jag har. Greppbräda rosewood, Floyd rose stall.

Det är sååå svårt att beskriva vad jag är ute efter. Men det är väl inte värre än att man får testa en seymour duncan humbucker, Vilken av JB/59 är HB? Du nämner att EMG'n har mer mid, och det håller jag med om.

Seymour Duncan JB som stallmik, 59' som halsmik. Båda är humbucker. Du får googla lite på din kramer och ta reda på vilka pickups det sitter i den. Finns nog ljudklipp på seymour duncans hemsida så kan du jämföra lite om du vet vilken du har. Jag spelar allt från lätt fusion/bluesrock till hårdrock och jag gillar seymour duncan JB. Tycker speciellt den funkar bra i min mahogny-gura. Men det finns ju många olika, dimebucker är en annan populär pickup från seymour duncan

Postat

Duncan JB och '59 är en riktigt bra kombo. Hade en ESP M-II med just den uppsättningen och var helnöjd med ljudet. Bra bett, lagom med tryck och fin separation. Rund och härlig halsmick. Om du köper dem nya levereras de med fyrkabelanslutning, vilket gör att du kan koppla dem med möjlighet att splitta humbucker till singlecoil, exempelvis via en push-pull på en av pottarna. Det bästa av två världar, med andra ord. De säljs i färdigt par till bättre pris än styckvis, dessutom. Dubbelkolla bara att även dessa säljs med fyrkabelanslutning. Av någon anledning säljer tillverkarna ofta två versioner av sina mickar. De som levereras färdiginstallerade i gitarrer brukar om inte annat anges vara tvåkabelanslutna.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Vad spelar du? Ska det vara agressivt ljud så duger inte jb-micarna till det.

Postat

Som exempel på det sound jag är ute efter så kan jag nämna Eddie Ojeda's (Twisted Sister) gitarrljud på Come out and play plattan. Lyssna speciellt på hans solo ljud.

Jag spelar rock och hårdrock.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ok ja då duger jb-micar till det. Men kolla på tuben. Finns en del jämförelser mellan olika micar, t ex jb och distortion:

Postat

Tack för alla tips. Jag tyckte att TB-4:an var närmast det sound jag vill åt. Sen har jag inte kollat att det ens är möjligt att få plats med en TB-4 där EMG81'an sitter. Men det är väl nästa steg..

Postat

Jag är nära att beställa en SH-4, jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan TB-4 och SH-4 förutom fästet. En fråga kring bytet. För att kunna utföra bytet måste jag plocka av alla strängar samtidigt. När jag byter stränger brukar jag byta en i taget. Vad händer med svaj stallet om man lossar alla strängar? Kommer det bli svårt att få tillbaks det på rätt sätt igen? Kan man låsa stallet på nåt finurligt sätt?

Postat

För tusan, jag har ju en liggande! Skickar PM till dig om en liten stund.

Postat

Jag är nära att beställa en SH-4, jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan TB-4 och SH-4 förutom fästet. En fråga kring bytet. För att kunna utföra bytet måste jag plocka av alla strängar samtidigt. När jag byter stränger brukar jag byta en i taget. Vad händer med svaj stallet om man lossar alla strängar? Kommer det bli svårt att få tillbaks det på rätt sätt igen? Kan man låsa stallet på nåt finurligt sätt?

Har du floyd rose så hålls svajjet fast av fjädrar på ena sidan och strängarna på andra sidan. hela svajet kommer alltså loss om du lossar alla strängar. Men det brukar inte vara något problem. Det går alltid att sätta dit igen 😉

Vill du slippa att svajjet åker bak o lossar kan du sätta en kloss som passar lagom bakom svajjet, du vet lilla luckan mellan kroppen och baksidan av svajjet där de där små finstäm-skruvarna sitter.

Postat (redigerat)

Jag funderar på om jag vill slippa lossa alla strängarna när man byter pickup så kanske det räcker att man med svaj armens hjälp drar tillbaka strängarna så kanske det finns plats nog att byta ut pickupen. är det möjligt tro?

Redigerat av Zebra
Postat

Som jag har mickarna idag, har jag en EMG81 i stallposition som jag avser att byta ut till en Seymour Duncan SH-4/TB-4. I hals pos sitter det en EMG85 vilken jag aldrig känt nåt speciellt för eller använt mycket. Frågan är hur en EMG81 passar i hals pos, om jag isåfall skulle passa på att flytta denna samtidigt som jag meckar dit Duncan micken.

Postat

Tips: Hambuckers med fyra kablar kan man ju splitta med en brytare så de blir singelcoil, man kopplar då två av de fyra till jord med en brytare. Smartare är att använda en tonkontroll till det, tonkontrollen använder i alla fall jag aldrig den står på max. Vitsen är att få steglös övergång mellan singelcoil och humbucker. Så gjorde jag med en SD Hotrail. När jag hade gain på max och två distburkar på max fick jag råaste vrålljudet om jag backade tonkontrollen från max humbucker (10) till 8, lite grann mot singelcoilläget. Då bet den igenom bättre, på max blev ljudet för murrigt och inte alls lika elakt. Den lät inte så roligt i enbart singelcoil-läget heller, lite olika grad av mitt emellan var det bästa. Steglös övergång mellan humbucker o singelcoil är överlägset nö-läckert. Och man behöver inte sätta dit några nya brytare...

Postat (redigerat)

Du vet att du måste slita ut all elektronik o byta pottar oxå om du tänker gå från aktiva till passiva? Passiva mickar behöver 250k eller 500k pots medans dina EMG antagligen har 25K-pots.

...Ska du sälja dina EMG-pickups är jag eventuellt intresserad förresten :-P

EDIT: ...och tänker du blanda aktiva o passiva behöver du antingen dela upp dem helt i gitarren så de kan ha fristående system med 25K pot/ 500k pot, eller får du sätta in en liten preamp till din passiva pickup så den matchar i din aktiva, å på så sätt kan du använda de potarna som sitter nu (25K)

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

Duncan invader är nog den bästa högoutputsmick enlig mitt tycke, kolla in den om du inte gjort det.

Edit: Dimarzio super distortion är kalas också.

Detta är då iförhållande till EMG om man vill ha hög output men att det fortfarande låter gitarr och inte vinkelslip.

Redigerat av mietek
Postat

Tack för fler tips. Svårt att skapa sig en uppfattning vilket sound dessa ger bara. Soundet jag är ute efter är Eddie Ojedas ljud som han kör med på Come out and play plattan. Lyssna speciellt efter hans sololjud på t.ex "King of the fools", jag vet att resten av rigg och gitarr påverkar soundet minst lika mycket, men måste börja någonstans!

Postat

Tack för fler tips. Svårt att skapa sig en uppfattning vilket sound dessa ger bara. Soundet jag är ute efter är Eddie Ojedas ljud som han kör med på Come out and play plattan. Lyssna speciellt efter hans sololjud på t.ex "King of the fools", jag vet att resten av rigg och gitarr påverkar soundet minst lika mycket, men måste börja någonstans!

Eddie ojeda använder sig av dimarzio mickar

http://www.dimarzio.com/player/eddie-ojeda

Mvh

Postat

Har kollat runt på youtube och tittat på DiMarzio super distortion och den låter minsann mycket nära vad jag letar efter. Isåfall är det varianten som heter "F-spaced" jag ska ha, eftersom jag har floyd rose stall?

Postat

Du vet att du måste slita ut all elektronik o byta pottar oxå om du tänker gå från aktiva till passiva? Passiva mickar behöver 250k eller 500k pots medans dina EMG antagligen har 25K-pots.

...Ska du sälja dina EMG-pickups är jag eventuellt intresserad förresten :-P

EDIT: ...och tänker du blanda aktiva o passiva behöver du antingen dela upp dem helt i gitarren så de kan ha fristående system med 25K pot/ 500k pot, eller får du sätta in en liten preamp till din passiva pickup så den matchar i din aktiva, å på så sätt kan du använda de potarna som sitter nu (25K)

Japp, är helt med på detta. Detta är det minsta problemet för min del. Det kan eventuellt bli så att jag meckar in en hemmabyggd preamp (är elektronik konstruktör sedan 20 års inom audio), Gillar att driva utgångskabeln från en låg utgångsimpedans och inte via en 250/500k ohms pot. Jag kommer inte att sälja EMG mickarna.

Postat

Om jag nu väljer en DiMarzio DP100 i stallposition, är det någon som kan rekommendera något bra i hals position som matchar?

Postat (redigerat)

Mycket tjat om mickar här 🙂 Men tror ni en DiMarzio Evolution Neck kan passa bra ihop med en super distortion i stallet? Båda har keramiska magneter, och ganska lika utnivå. Evolution micken ligger lite lägre i nivå. Båda finns i F varianter.

Edit. Jag skulle bara vilja ha några snabba synpunkter på ovan kombination. Jag vill bara veta att jag inte är helt ute o cyklar.

Redigerat av Zebra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.