Jump to content
Annons

Laptop för musikinspelning Fujitsu Siemens Amilo?


Florian le Sage

Recommended Posts

Har fått ett erbjudande om en bärbar med följande specar och undrar om det är rätt maskinvara etc för inspelning på fältet:

AMD Turion 64 x 2 dual core TL 68 2.40 ghz

HD 330 GB

RAM 2560 MB DDR2

17" WXGA 1440x900

DVD brännare

s-video utg.

DVI

Original bluetooth

Minneskortläsare

3 x USB 2.0 ports

Win 7 homepremium...

Saknas tydligen firewire går det lätt att montera in osv vad tror ni som är experter på detta, jag kommer endast använda den till max 8 simultana spår i Cubase 5 inspelning i kyrkor etc?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket sammanträffande... Jag sitter på en sån och skriver just nu. Jag har gjort inspelningar med den (genom just Cubase 5) i replokalen, då var det väl typ 12 spår eller nåt samtidigt, och det fungerade faktiskt finfint, sålänge man inte får för sig att börja mixa med en massa tunga pluggar (det går, men buffersizen måste upp i taket ganska omgående). Jag har dessutom Vista på min, så Win7 lär väl göra att den flyter på ännu bättre.

Ser inga problem som helst med att tracka på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycket RAM man behöver egentligen, men jag hade iallafall inga som helst problem med att spela in ca 12 kanaler 44,1Khz 24Bit. Visserligen var våra låtar inte mer än ett par-tre minuter, så jag vet inte hur det skulle fungera med långa stycken, eller om ens RAM-minnet har nåt med det att göra överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror RAM minnet har med hur många processer etc man drar igång, cpu belastning osv så 2 till 4 mickar ren inspelning på en kör etc i 10 minuter har nog inga problem med denna, 2 lök är det rimligt tro???

Det kan det nog vara. Kan vara värt att kolla en del saker bara, på min har cd-brännaren gett upp, den är sjukt varm (runt 75/80grader) när den är igång, så den känns inte helt frisk. Jag får luta upp framsidan så att det kommer in luft under den, annars händer det ibland att jag får blåskärm. Sen så var det extremt dålig batteritid redan från början, och sen ungefär ett år tillbaka kan jag inte köra den utan sladd. MEN den funkar helt klanderfritt när jag sitter och pular i Cubase. Ska testa installera Pro Tools 9 och se hur det funkar. Känns inte som att den kommer protestera nämnvärt.

Edit: Den låter en hel del, kan vara viktigt att tänka på om du ska spela in finstämda grejer. (runt 50dB en halvmeter ifrån enligt min app från Arbetsmiljöverket)

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

finns tydligen firewire säger han nu...

Kolla vad det är för Firewire chipset, du vill helst ha Texas Instruments för audio. Annars kan du köra Firewire med en adapter via Cardbus, om den har det.

Jag tycker 2.000:- låter lite dyrt... För 1.500 - 2.000:- till så får du e ny laptop med Intel Core i3, 4 GB RAM, 500 GB HD och garanti. Dock med 15" skärm, ska du ha 17" blir det nog lite dyrare.

Lenovo gör finfina budgetmaskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad det är för Firewire chipset, du vill helst ha Texas Instruments för audio. Annars kan du köra Firewire med en adapter via Cardbus, om den har det.

Jag tycker 2.000:- låter lite dyrt... För 1.500 - 2.000:- till så får du e ny laptop med Intel Core i3, 4 GB RAM, 500 GB HD och garanti. Dock med 15" skärm, ska du ha 17" blir det nog lite dyrare.

Lenovo gör finfina budgetmaskiner.

Nu tar du vel i? Den billigaste jag hittade på elgiganten med i3 gick på 4000:-

Den billigaste med likvärdig prestanda på prisjakt ligger på 3000:-

-Kanske till vinter-rean?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar du vel i? Den billigaste jag hittade på elgiganten med i3 gick på 4000:-

Den billigaste med likvärdig prestanda på prisjakt ligger på 3000:-

-Kanske till vinter-rean?

Jag köpte faktiskt min egen Lenovo G560 med de spec jag beskriver, i3 etc för 3.500:- Men det var fyra månader sedan, den har kanske gått upp i pris sedan dess. Ska kolla om jag kan hitta den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt min egen Lenovo G560 med de spec jag beskriver, i3 etc för 3.500:- Men det var fyra månader sedan, den har kanske gått upp i pris sedan dess. Ska kolla om jag kan hitta den.

Du skrev i första posten att priset var 1.500 - 2.000 ny? 3.500 är ju nästan det dubbla...

Hm... G560 har utgått och pricerunner listar den för 4.167:-

Jag hittade dock en G570 på JME Data för 3.490:-, begagnad men med 12 mån garanti. http://www.jmedata.s...mpaign=prisjakt

De har flera så det är antagligen demoex. Bra butik, har handlat mycket där.

Även där ett alternativ!

Cdon är att rekomendera med. Där hade dom en likvärdig för 3000:-

Känns dock som vi kommer lite off-topic.

@TS Jag skulle hellre köpa en ny, med mycket mer prestanda och garanti kvar för 3000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev i första posten att priset var 1.500 - 2.000 ny? 3.500 är ju nästan det dubbla...

Ah, nu förstår jag hur du tänkte. Nä jag skrev "Jag tycker 2.000:- låter lite dyrt... För 1.500 - 2.000:- till så får du e ny laptop" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenovo 15" skulle kunna funka om den har dom specar man behöver och att det lirar utan strul, men behöver det inte vara 2 HD's som man vill ha i stationära datorer, en för system+program och en för ljudfiler etc???

Det där upplever jag är något som lever kvar i från tider då datorerna var betydligt långsammare än de är idag. Jag kunde redan för några år sedan utan problem köra stora projekt direkt från startdisken. Jobbar du med omfattande samplingsbibliotek så kan det finnas anledning, men för inspelning och mix ser jag ingen anledning utöver att systemdisken blir mer fragmenterad. Men även där tar prestandan över mer och mer.

64 bitar förresten hmmm...klarar alla gamla pluggar etc detta??? har ju alltid kört 32 av naturliga skäl...

Jo, det finns ju en risk att några av dina gamla pluggar inte vill vara med i leken. Jag har dock inte själv råkat ut för det, utom när jag testade den där dx-pluggen vi pratade om för en tid sedan.

Undrar om du kanske kan använda licensen du får med datorn även till en 32-bitars version? Det är ju i så fall bara att fultanka hem en originalrip av samma version i 32-bit och sedan aktivera med din licens. Det kan dessutom vara att föredra, så du slipper allt skräp från tillverkaren som de bakar in i systemet. Det är bara att ladda hem det man vill ha av det från supporten, såsom drivrutiner till moderkort, inbyggt ljudkort, pekplatta etc.

Lenovo G560 som jag köpte är jag väldigt nöjd med, särskilt med tanke på vad jag gav för den. Den har dessutom ett tangentbord med skålade tangenter vilket jag gillar, istället för de platta som nästan alla har idag. Hela datorn är mattsvart, sober, enkel. Den har inte Firewire, men Cardbus, så det kan man ansluta den vägen.

Om du vill veta prestanda så skulle du kunna dra iväg ett testprojekt med standardpluggar till mig som jag öppnar i Cubase (om det är Cubase du kör) och kollar vad det ger för värden.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar roddigt alltihop 64 till 32 specialinstall etc not for me man...är du säker på det där med cardbus så att det lirar lika bra som äkta firewire, man kanske vill ha ett firewire interface och då får det liksom inte kuka ur....pluggar osv är inte det stora med denna bärbara utan just inspelning on-location, sedan bulkar man över till "mainframe" hemma...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar roddigt alltihop 64 till 32 specialinstall etc not for me man...är du säker på det där med cardbus så att det lirar lika bra som äkta firewire, man kanske vill ha ett firewire interface och då får det liksom inte kuka ur....pluggar osv är inte det stora med denna bärbara utan just inspelning on-location, sedan bulkar man över till "mainframe" hemma...

Om du vill så kan du installera cubase i 32bit. Så bör alla pluggar funka. Eller i värsta fall hela windows i 32bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan person sa mig nyss att den har för lite RAM 2.5 GB för dagens mått???

Det borde väl räcka och vill man så kan man ju utöka till 4 GB tydligen?!?

Jag skulle inte köpa dator idag med mindre än 4 GB, helst ha ännu mer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar roddigt alltihop 64 till 32 specialinstall etc not for me man...är du säker på det där med cardbus så att det lirar lika bra som äkta firewire, man kanske vill ha ett firewire interface och då får det liksom inte kuka ur....pluggar osv är inte det stora med denna bärbara utan just inspelning on-location, sedan bulkar man över till "mainframe" hemma...

Ja liiiiiiiite meck är det ju 🙂 Förstår om du är trött på det med tanke på allt meck du haft med den stationära. Å andra sidan är det kanske dags för tajm att lämna XP och 32-bit och gå över till det som är standard idag. Kanske vore det värt att offra några gamla favoritpluggar för att slippa ha kompatibilitetsproblem några år framöver.

För vad det kan vara värt så har jag kört Win 7 till allt möjligt sedan Win 7 beta och det enda problemet jag haft som varit OS-relaterat var en malwareattack av guds nåde. XP däremot gav mig mest bara huvudvärk, både inom audio och de andra områden jag jobbar med.

Men visst, meck och pyssel blir det ju att migrera till annat OS.

Problemet när du ska köra Firewire audio på en laptop är inte om du kör den via Cardbus eller inbyggd Firewire, utan främst vilket Firewire chipset som används. Om du köper en laptop med inbyggd Firewire så är det ingen garanti för att den lirar okej med ditt ljudkort. Den kan har ett Firewire chipset som inte lämpar sig för audio (oftast är Texas Instruments chipsets att föredra), och då är du i praktiken rökt om inte laptopen har Cardbus som du kan använda för Firewire. Med Cardbus så har du möjligheten att välja ett Firewire chipset som (förhoppningsvis) fungerar.

Inte helt betryggande info, I know... Men Firewire audio på laptops är tyvärr långtifrån en garanterad lösning för mobil audio.

Kanske det här vore något http://www.rme-audio...s_interface.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi den där Lenovo har visst "bara" 5400rpm, ska det inte va 7200 rpm minst???

Ah, 7200 är ju att föredra... Har faktiskt inte testat 5400-varvare på senare år med stora projekt, vet inte om hastighetsökningen på all annan hårdvara väger upp. Men det borde finnas folk som testat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat shoppa runt på blocket mm för att hitta en prisvärd laptop/notebook som alternativ till vad rubriken antydde, hittar en del vettiga burkar med 4 GB RAM osv och 7200 rpm för runt 3000:- beg. men en del saknar helt firewire...är detta verkligen så jävla viktigt för mig...???...jag hade ändå tänkt skaffa Sound Devices USBpre som med sina 2 mikrofoningångar à 80 dB gain räcker för mina ändamål dvs kör/orgelinspelning i kyrkor etc*

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...