Jump to content
Annons

Mixerbord & MAC?

kennethf (oregistrerad)

Recommended Posts

kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av kennethf
Annons
kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

..

Redigerat av kennethf
Postat

så samtidigt som jag spelar upp alla spåren ut i mixerbordet så ska jag spela in den färdiga mixen i logic på ett stereospår?

Så kan man väl göra, men jag ser inte riktigt poängen med att krångla så istället för att bara använda logics egna mixer.

kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

..

Redigerat av kennethf
Postat

Det kommer att påverka ljudet en del med alla AD/DA-omvandlingar som det innebär från ljudkälla till färdig mix. Jag hade nog lånat ett lämpligt ljudkort och testat lite först innan jag bestämde mig, men visst, det är helt klart nice att mixa old school. Det kan uppväga.

Postat (redigerat)

Visst kan det kanske vara kul att ha en stor mixer och dra i spakarna på, men det kräver ett maffigt ljudkort att kunna göra det. Själv trodde jag att jag skulle sakna mixer mycket mer än jag verkligen gjorde när jag skrotade undan den. Nostalgi kan lätt bli onödigt dyrt i många lägen... 😉

Det bordet är ganska "rent", så det kommer inte att tillföra något intressant till ljudbilden, utan det blir bara krångligare eftersom du inte längre kan spara inställningarna i projektet, utan måste komma ihåg hur alla rattar och reglar ska vara inställda. Kablarna färgar inte när det handlar om line ut/ingångar, så det kan man bortse från.

Enligt min mening är sådana uppsättningar onödigt krångliga om inte tanken är att färga ljudet på ett speciellt sätt som just den aktuella mixern kan göra. Då har man mer nytta av en extern controller till DAW-programmet.

Redigerat av Claes
kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av kennethf
Postat

Ptja, det har inte bara med färgning att göra. Var och varannan månad använder jag ett MX8000 som livebord, och det är trevligt men inte helt brusfritt.

Direct out sitter på varje kanal så det är bara att plocka signalen och skicka till ljudkortets ingångar - och likaså retur från ljudkortet till Mix B (kanal 25-48).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.