Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min TC Finalizer jobbar i tre band, och i de flesta färdiga presetsen är den undre delningen 315 hz och den övre 3,15 khz. Samma i "analyzer-programmet" som jag oftast använder. Det verkar vettigt på så vis att varje band får ungf lika stor "kaka" att jobba med. Men när jag såg det första gången tyckte jag att den undre delningen var märkligt högt upp. I PA-n delar man ju ofta vid 100, 80 eller ännu lägre, jag brukar dela mitt vid 100, det går att välja på 80, 100 och 120 hz på DB-subben. Delar jag vid 100 är det sen väldigt enkelt att ställa voymen på sub resp toppar så det blir lagom bas. Delar jag vid 120 blir sångljudet i topparna för tunt... Och vid 80 hz låter topparna ansträngda och limitern börjar klippa om jag kör fulla spjäll.... Skulle delningen vara vid 315 hz skulle det bli hopplöst att få till det. Men jag har kört på 315 hz i mastringsburken ändå och litat på fabriksinställningen. Fast jag köpte burken beg, så nån kanske ändrat allt och sen sparat den inställningen? Föga troligt ändå...

I natt hittade jag en artikel som satte fart på mina funderingar igen, denna snubbe tycker man kan börja vid 120 hz, ungf samma tankar som jag haft, där går en skiljegräns mellan elbas/kagge och sång:

"In my experience, it's best to set the low crossover point below the vocal frequency range and set the high crossover point no lower than 2.5kHz. A sensible low-frequency setting might be 120Hz, as this is below the vocal range, but above most of the deep bass and kick drum elements going on in the rhythm section."

http://www.soundonsound.com/sos/aug02/articles/multiband.asp

Musiken jag spelar in är typisk livemusik så kanske jag borde dela lika som i PA-t?

Någon som har några tankar om detta?

Annons
Postat

Intressant! Kul fråga.

Spontant tänker jag att sätter man delningen på multibandaren till samma som man delar mellan olika element, t ex trevägshögtalare och trebands multibandare, så blir väl effekten att man har en separat singelbandare för varje element (dock stereo-matchat om det är en stereo-kompressor). Är det eftersträvansvärt? Är det det som är poängen kan man väl ha en kompressor för varje element och på så vis få mer kontroll? Lite dyrare, men antagligen bättre? Jag vet inte...

En poäng med att INTE ha samma crossover för de båda är väl att man kan påverka olika ändar på banden på olika sätt, vet man hur ens monitorer låter kan man påverka två element med 1 band, och på så vis få mer inverkan. Men det kanske också bara sabbar istället. Jag vet inte...

Detta var intressant, så jag måste labba lite! 🙂

mvh

Kim

Postat

Han som skrev artikeln väljer delningen till toppfrekvenserna högre än vad min burk väljer också. Sen ställer han in mellanregisterbandets parametrar ungefär som han skulle ha gjort på en vanlig fullrange kompressor vid mastring, eller att han låter det bandet komprimeras väldigt lite, ratio så låg som 1.2:1 eller lägre ändå.

Med en högre delning till diskanten, 6 khz ska det gå att få lite enhancereffekt.

Högst ratio på basen, minst på mid, hela vägen från 120 hz till 6 khz, och lite mer på översta bandet.

Om den högre delningen är 6 khz kanske det går att få mindre skrälliga cymbaler. Det är ju cymbalernas midfrekvenser som gärna blivit för mycket framträdande i mina Glyn Johns-inspelade trummor. Med mkt svag komprimering upp till 6 khz och lite mer däröver kan jag kanske få fram den krispiga toppen mer, och mindre av de skrälliga midden i cymbalerna? Måste testas! 😄

Postat

Någon som har några tankar om detta?

när det gäller just mastering brukar jag analysera materialet först för att se var berg å dalar finns i materialet

där det bryter sätter jag gränsfrekvenserna för dom olika banden - blir oftast fyra-fem

Postat

när det gäller just mastering brukar jag analysera materialet först för att se var berg å dalar finns i materialet

där det bryter sätter jag gränsfrekvenserna för dom olika banden - blir oftast fyra-fem

Bryter? Menar du i vågdalarna, typ där det är minst ljud?

Jag har bara möjlighet till tre band. Och ingen spektrumanalysator heller.

Men om jag som nu, oftast i alla fall, har haft den lägre brytfrekvensen på 315 hz så blir det knepigt att utnyttja "makeupvolymen" för vart och ett av de tre banden. Vill jag tex ha lite mer botten så är ju ett sätt att sänka volymen på mid o high, o öka basregistret lite, alltså efter komprimeringen. Med delningen på 315 hz höjer jag ju då även volymen på den "fula" frekvensen 250 hz, och det vill jag ju inte.

Kom nyss hem från jobbet som dikesgrävare, men nu ska jag testa lite nya inställningar i mina burkar!

Postat

Jag tror inte man ska blanda ihop delningsfrekvenser i PA och mastring. De har olika syften.

Använder du med tre band för multibandskompression låter det rimligt att dela någonstans kring 250-350 Hz. Då hamnar de flesta instruments och sångens lägre register på samma sida.

Men vill du använda din multibandare kreativt, eller vid ett specifikt område för att lösa ett problem finns det egentligen inga gränser.

Postat

Håller på att testa med 100 resp 6000 hz som brytfrekvenser nu, känns lättare att få till det nu, kanske mest beroende på att jag kör ratio bara på 1,25:1 på midden och mer på "flankerna". Känns lättare att få rätta trycket i bas resp cymbaltopparna. Gitarrer o sång tycker jag att jag brukar få till skapligt helt utan kompressor på masterspåret, så en låg ratio där är nog bra.

När burken får analysera själv kan det bli så att den ställer ratio 4:1 på både bas o mid, och 2:1 på high... Ett helt annat tänk än i SOS-artikeln.

Postat

Har joxat en stund, tycker kaggen o basgitarren faktiskt låter distinktare med 100-hz delning än om jag vrider upp den mot 200 o 300 hz.

Undrar hur många tusen upphöjt i tusen sätt man kan göra det här?

Nu har jag dessutom så smått börjat snegla på en grej i samma burk som kallas dynamic eq... Pust.

Postat (redigerat)

Har grejat med denna idag. Nya elgitarrer (nya rör i stärkaren) och delat multibandskompressorn vid 125 och 4000 hz. Kändes bättre o lättare. Med fabriksintällningarna fick jag under mastringen alltid gå på reglarna och ändra lite på nivåerna samtidigt med mastringen, jag fick göra mix o mastring samtidigt. Nu kunde jag göra mixen först, och sen enbart mastra.

http://soundcloud.co...-segla-bort-waw

Edit: På midfrekvensen hade jag bara 1,25:1 i ratio. Bas o diskant fick 2:1.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Postat

Kan du lägga upp en version av låten där du rattar lite med gamla inställningarna? Vet att jämförelsen är ganska meningslös, men ändå roligt att höra A vs B där du i båda lägena är nöjd med vardera mix/master fast med två olika metoder!

mvh

Kim

Postat

Jag satte mig att peta i det ännu en gång idag, men urk, det är alldeles superdämpad akustik här hemma, jag får inte fram nåt vidare snärt i virveln hur jag än gör. Kollade även på inspelningen från Folkets Hus med sju meters takhöjd, där är virveln lite roligare men cymbalerna finns knappt med alls... Det är bortkastat att fippla vidare, det måste till nya inspelningar, det finns andra ställen på Folkan där det är mer klang än på scenen. Men att få tre musiker att kunna spela in några kvällar samt att det ska vara tomt på andra aktiviteter samma kvällar verkar jävla omöjligt. Jag börjar så smått misströsta, det blir bara skit av det här. Vi måste dessutom repa på en längre repertoar än den vi har nu, vi har fått speljobb "utomlands" i mitten av december...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.