Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Tänkte lira in elgitarr via ampsims, men jag behöver tydligen en aktiv DI-Box för att få en bra signal från min elgitarr med passiva-mickar. Jag är en novis på sånt här...men spelar det någon roll om jag väljer mono eller stereo?

Kopplar jag gitarren in i DI-Boxen och sen DI-boxen till mitt Echo Audiofire 4 ljudkort?

Annons
Postat

Tjo!

Tänkte lira in elgitarr via ampsims, men jag behöver tydligen en aktiv DI-Box för att få en bra signal från min elgitarr med passiva-mickar. Jag är en novis på sånt här...men spelar det någon roll om jag väljer mono eller stereo?

Kopplar jag gitarren in i DI-Boxen och sen DI-boxen till mitt Echo Audiofire 4 ljudkort?

Om du inte behöver ha två anslutningar så är det poänglöst med stereo. Att det kallas stereo är ju fel då det är två lineboxar i en. Alltså två mono. Inget som säger att det måste vara en stereodevice likt en keyboard. Du kan ju ha gitarren i ena och bas i den andra anslutningen!

• 2 veckor senare...
Postat

Tackar!

Dock får jag absolut inget vettigt ljud ur min gitarr via DI-boxen. Skaffa en Behringer Ultra-DI och kopplade den mellan gitarren och ljudkortet, men jag måste besämt säga att ljudet är lika klent ändå. Gitarren går in i DI:n med en instrument kabel, ut från DI:m med en XRL kabel in till en av XRL-ingångarna på mitt Echo Audiofire 4. Höll på några timmar och testa runt, men fick inte till det så jag lämnade tillbaka den och återgår till min BOSS GT-10.

Tänkt mest för kul testa om man kunde få ett "tightare" dist-ljud med någon simulering typ via Pod Farm eller någon annan variant..men "Bossen" duger rätt okej det också!

Postat

Jag har också en BOSS GT-10 som jag inte riktigt är nöjd med. Hur gör du när du pluggar in den? USB eller in i ljudkortet? Har du fått till några bra ljud med den? Exempel?

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har också en BOSS GT-10 som jag inte riktigt är nöjd med. Hur gör du när du pluggar in den? USB eller in i ljudkortet? Har du fått till några bra ljud med den? Exempel?

Jag kör den direkt in via USB. Jag har inga "rena" gitarrtagningar, men du kan lyssna på soundcloud.com/azzopardi hur de låter med alla andra instrumenten. Låten "Eradicated" har ett rätt schysst ljud utifrån förutsättningarna!

Känner mest att de rena ljuden gör sig bäst i Boss GT-10:an. Har nåra schyssta med Phaser, Flanger etc etc i många olika kombinationer.

Redigerat av Azzopardi
Postat

Då är det nog snarare en preamp du är inne på, om du ska förstärka signalen, en DI gör ju inte mer än att flippra till signalen från obalanserad till balanserad

Åhå okej..hm...kanske ska testa det då..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.