Logic21 (oregistrerad) Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Har precis börjat göra musik, mest för att jag tycker det är kul. Skulle behöva lite tips för att komma igång. Brukar få till hyfsade trumbeats och basgångar, men har mycket kvar att lära där med. En sak som jag har funderat länge på är hur man får till det där "instängda" ljudet som brukar va på house låtar som använder samplingar av t.ex en gammal hit-låt. Vi kan ta Eric Prydz - Call on me som exempel. När sången kommer igång så låter det ju som den fadar in. Har testat en del med olika EQ´s för att ta bort höga och låga frekvenser, men det låter inte direkt så som jag har tänkt mig. I call on me så känns det ju som att musiken är inständ i ett rum och sedan släpps fri 😉 Typ.. Sorry för min dåliga förklaring. Men om nån förstår mig så är jag jätte tacksam för olika tips och idéer om hur man får till detta sound. mvh Andreas
MusicNixon Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Testa att lägga pluggen Autofilter på mixen och dra i spaken CutOff Freq. Automatisera CutOffen för att få en klassisk housefilter-effekt.
Logic21 (oregistrerad) Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 MusicNixon: Svar efter 10 min det var inte dåligt. Tack för tipset! 😉 Kommer nog att fråga mer saker så småningom. Nu ska jag testa i Logic.
Piccazzo Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 (redigerat) Ett annat " Hemligt " Knep inom Dance/House musiken är att Sidechaina kaggen med basen via en kompressor. M.a.o När kaggen slår sänks basen. Brukar användas för att få ett Pumpande Ljud. Annat knep för att få mer "Tryck" i trummorna är så kallad osynlig komprimering. Kopiera ditt trumspår till en ny kanal , Lägg på kompressor som jobbar för fullt och mixa in det lite lågt mot dina befitliga trummor. Eric Prydz delade med sig lite knep i ett tidigare nummer av Studio. Och Call on me är extremt komprimerad överlag. Redigerat 28 februari 2005 av Piccazzo
Danny Cort (oregistrerad) Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Ett annat " Hemligt " Knep inom Dance/House musiken är att Sidechaina kaggen med basen via en kompressor. M.a.o När kaggen slår sänks basen. Brukar användas för att få ett Pumpande Ljud. Eller att sidechaina kicken mot hela mixen. Använder du sidechaineffekten bara på kick/bas så får du inget nämnvärt pump. & efter Danne Lindbergs sidechainingtutorial i senaste Studio så är det inte särskilt "hemligt" längre...
Logic21 (oregistrerad) Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Tack för alla justa tips! 😱 Om ni har fler så får ni gärna dela med er här. Thanx..
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Testa att lägga pluggen Autofilter på mixen och dra i spaken CutOff Freq. Automatisera CutOffen för att få en klassisk housefilter-effekt. Glöm inte resonansen bara, den är ju halva grejen med filtersvep. Ännu ett tips: Stäm din bastrumma! Om din kick jobbar i samma tonart som basgången kan du snåla lite med bastoner på fjärdedelarna och ändå få bra tryck.
perdefinition Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Glöm inte resonansen bara, den är ju halva grejen med filtersvep. Ännu ett tips: Stäm din bastrumma! Om din kick jobbar i samma tonart som basgången kan du snåla lite med bastoner på fjärdedelarna och ändå få bra tryck. Wtf?! Varför är du inte dryg? Skärp dig!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.