Jump to content
Annons

Recommended Posts

MD Music (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja!

Hittade en begagnad imac till en mycket överkomlig peng. Funderar på att byta ut den mot den trötta PCn som står i studion nu. Har rätt dålig koll på mac tyvärr. 🙁 Nån som har koll på Pro Tools 10 och vad som krävs av maskinen? Räcker dessa specar:

En FireWire 800-port (7 watt)

Totalt sex USB 2.0-portar: fyra portar på datorn, två portar

på kabelanslutet tangentbord, Giant mouse

Tangentbord

Inbyggd trådlös anslutning med AirPort Extreme Wi-Fi

(baserat på IEEE:s utkast till 802.11n-specifikation),2

kompatibel med IEEE 802.11a/b/g

Inbyggt Bluetooth 2.1 + EDR (Enhanced Data Rate)

Inbyggt 10/100/1000BASE-T gigabit Ethernet (RJ-45-

kontakt)

Inbyggda stereohögtalare

Inbyggd 24 watts digital förstärkare

Uttag för hörlurar och optiskt digitalt ljud

(ministereokontakt)

Ljudingång/optisk digital ljudingång (ministereokontakt)

Inbyggd mikrofon

Stöd för Apples stereoheadset med mikrofon

Integrerad kamera

Mac OS X 10.5 Leopard

Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M med 256 MB DDR3 SDRAM som delas med huvudminne

4 GB (två 2 GB SO-DIMM-moduler) 1066 MHz DDR3 SDRAM

640 GB seriell ATA-hårddisk (7200 varv/min)

Direktmatad 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Hittar dock ingen spec på processorn, vilket är oroväckande. Men den ska vara inköpt 2009. Men vad tror ni? 🙂

Redigerat av MD Music
Annons
Postat

Om jag inte missminner mig så sitter det en Intel Core 2 Duo i den årsmodellen. Personligen så har jag samma processor i min macbook, den vita ifrån 2010. Och den bli lite trött.

Nog för att man inte kan jämföra dessa två, men om jag skulle byta till ett nytt system skulle jag åtminstone satsa på en i5a.

Sen funkar nog resten ganska bra, Ram-minnet kan fungera men är inte jättedyrt att byta om du skulle behöva mer!

Jag skulle spana vidare om det inte var ett kanonpris..

-Vad kostar kalaset?

Postat

Bör väl gå att fråga säljaren om processor samt skärmstorlek?

Kör själv en imac från 2009 vilket iaf fungerar utmärkt med Logic och PT8. Du kommer iaf behöva uppdatera operativsystemet för att kunna köra PT10 på datorn. Här finns mer att läsa: http://www.avid.com/...temrequirements

Det är en 20" skärm, 2.66ghz eller 2.93ghz Intel 2 duo processor. Det är bara den tidiga versionen av imac ifrån 2009 som kan ha 640gb hårddisk.

Det fanns även en 24" att köpa då, men den hade ett annat grafikkort, så den kan uteslutas.

Postat

Köp inte. Intel Core 2 Duo hade sina glansdagar 2008-2009 och håller man på med musik behöver man så mycket CPU-kraft det går att uppbringa om man vill köra med mjukvarusynthar och effekter som ofta kräver mycket CPU-kraft.

Finns ett mycket bra diagram hos Geekbench där man kan se prestandan för CPU + RAM för de flesta Macar som sett dagens ljus.

http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

Vill man ta redan på mer exakt vilken Mac det handlar om kan man använda sig av

http://apple-history.com/ eller söka på Apple Support: http://www.apple.com/support/imac/

Om säljaren inte har en aning om vad det är för Mac hade jag inte köpt datorn utan att få serienummer och kolla upp ifall datorn är stulen innan jag köpt. Serienummret för en iMac finns under fotstödet eller under "om den här datorn" i OS X.

Lycka till oavsett och hoppas att du finner en dator som passar för just dina behov!

MD Music (oregistrerad)
Postat

Kör ju sällan eller aldrig mjukvarusynthar. Blir ju visserligen en del effekter, men inte onödigt mycket. (Spelar mest in rock/popmusik. men det blir väll ett gäng kompresssorer, reverb, gater och annat kul)

Tror trots allt att jag går på en chansning...6000 spänn med förhandlingsutrymme verkade ändå rätt ok...eller? :S

Postat

Jag använder en iMac med 2,66 core 2 duo processor dagligen. Jag har petat i 4gb ram, annars är den helt original. Tycker man klarar sig jävligt långt. Man lär sig att jobba med ett resurssparande-tänk. Blir en del freeze och bounce in place. Men får du den till en bra peng så tycker jag att du ska köra!

Kan tillägga att jag kör logic, kan tänka mig att pro tools funkar något sämre (av egen erfarenhet)

MD Music (oregistrerad)
Postat

Fick den för 5000, så det va ju gott 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.