tvåtakt Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Varför ska man betala mer för högpassswitch på själva mikrofonen när man bara kan slänga på en när man håller på å joxar med ljudet efteråt?
Fredrik71 Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Teoretiskt borde du få renare ljud och högre volym på det ljudet om det är högpassat från början, innan du i mixern ska högpassa ljudet. Några tankar...
trombonisten Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Det kan säkert finnas någon anledning .... som jag inte kan komma på. Kör jag PA så skall det inte finnas några switchar på mikrofonerna, folk får bara för sig att pilla. Värst är på/av knappen som kan ställa till det så in i skogen. / Gunnar
Demonproducenten Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 en sak kan ju vara att passet som sitter på micken är anpassat efter den ev proximityeffekt som den micken ger vid närmickning
MrBluesman Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Kan vara bra om man spelar in i 16 bitar tex för att få en vettig inspelningsvolym genom att kapa oönskad lågbas som tar onödig energi. Vid inspelning i 24 bitar så spelar det i regel inte så stor roll om man högpassar i miken eller senare. Men om man är helt säker på att man inte vill ha nått under tex 80 hz från den aktuella miken så finns det väl ingen anledning att spela in det. Är man däremot osäker så är det ju bättre att fatta det beslutet vid mix. Teoretiskt så kan väl en preamp svara annorlunda om den tex får en massa onödig lågbas, men det är inget jag märkt av.
Florian le Sage Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 en sak kan ju vara att passet som sitter på micken är anpassat efter den ev proximityeffekt som den micken ger vid närmickning just så men också att det givetvis är att föredra att slippa basbummel fr början, fotstamp, långtradare, järnväg eller ungjävlar som klampar runt i våningen ovanför tex...om man nu bor så taskigt till* 2
Fredrik71 Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 just så men också att det givetvis är att föredra att slippa basbummel fr början, fotstamp, långtradare, järnväg eller ungjävlar som klampar runt i våningen ovanför tex...om man nu bor så taskigt till* Det var ungefär så som jag tänkte.
Guitar Nilsson Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Jag avskyr det felaktiga uttrycket högpass, och även highpass. Urk. Det heter ju basscut ju. Ju.
Bodhi Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Jag avskyr det felaktiga uttrycket högpass, och även highpass. Urk. Det heter ju basscut ju. Ju. Högpassfilter och lågpassfilter? Ju... 😛
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 När man använder högpassfilter före preamp så krävs det mer gain för att upprätthålla lika stark utgångssignal som en obehandlad signal. Genom att skära före preamp så får man då bättre signal / brus förhållande eftersom preampen bara behöver jobba med den signal man tänkt behålla än om man skär låga frekvenser efter preamp.
joachime Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Jag avskyr det felaktiga uttrycket högpass, och även highpass. Urk. Det heter ju basscut ju. Inget fel i det. På engelska pratar man ofta om lowcut eller bass cut. Men den etablerade tekniska termen är highpass på engelska och högpass på svenska. 2
Shimmen Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Inget fel i det. På engelska pratar man ofta om lowcut eller bass cut. Men den etablerade tekniska termen är highpass på engelska och högpass på svenska. I logic har jag Highcut, lowcut, highpass, och lowpass! 🤪😛
joachime Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Ja, det är lite otydligt i Logic. Eller rättare sagt Garageband (vars pluggar även dyker upp Logic). Pluggarna Low Cut och High Pass Filter fyller samma funktion men den senare har fler parametrar.
Frukt Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Om du har valet att klippa i mikrofonen kan du utan att processa signalen mer än så få en bummelfri hörlurslyssning också, t ex när man lägger om röster på ett färdigspelat material. mvh Kim
tvåtakt Postat 28 november 2011 Trådstartare Postat 28 november 2011 Ok bra då fattar jag. Jag antog det fanns nån anledning men jag kunde inte komma på nåt hur mycket jag än satt å funderade
Kjubeis Postat 29 november 2011 Postat 29 november 2011 Alltså, den vanligaste anledningen till att använda HPF är i samband med en kompressor innan inspelningsmediet (DAW, porta, bandare) eller vid P.A. och då kommer den att jobba mkt mer effektivt då den komprimerar det ljud man vill spela in istället för fotstamp, basrummel, proximity etc. Jag tycker det är skitbra att ha HPF direkt på micken då många finare preamps tyvärr saknar detta. Hälsningar Tomas H
YogSothoth Postat 12 december 2011 Postat 12 december 2011 Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men en av de viktigaste anledningarna är väl att man vill skära innan mickens inbyggda förstärkare? Med lowcut på micken kan man utsätta den för högre ljudtryck utan att det distar. Ungefär samma anledning som för pad alltså, med skillnaden att man slipper använda pad (mindre brus för att man slipper dra på så mycket gain) om man inte har någon nytta av basen. /Andreas
Jetblack Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Man ska alltid satsa på att få så bra ljud som möjligt direkt på inspelningen. Det är alltid dumt att spela in sånt som man ofelbart kommer att skära bort i mixen. Det finns ingen anledning i världen att ha med material under 80 Hz på en sångkanal.
Guitar Nilsson Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Man ska alltid satsa på att få så bra ljud som möjligt direkt på inspelningen. Det är alltid dumt att spela in sånt som man ofelbart kommer att skära bort i mixen. Det finns ingen anledning i världen att ha med material under 80 Hz på en sångkanal. Jag använder 40 hz lowcut till sången, det är ett av tre valbara på preampen. Kör jag på 80 hz försvinner en del av det "Johnny Cash-aktiga" i rösten. Vid 120 hz försvinner väldigt mycket. Så det där håller jag inte med om.
BluesBoy Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Jag är långt ifrån den kunskapsnivå jag önskade jag låg på vad gäller mixning, men när jag mixade dubbel-cd'n som vi släppte för ett antal år sedan, så började jag med att skära sången runt 80-100Hz, men då försvann en hel del av sångarens "tryck" i rösten och det blev inte bra. Han har en ganska mörk röst skall tilläggas. är det inte så att man måste lyssna och bestämma i efterhand innan man säger att inget under ett visst Hz är nödvändigt?
stratsvante Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Jag tror annars att det är en väldigt billig detalj att göra till micken och mer funktioner brukar ju ofta låta mer lockande.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.