Jump to content
Annons

Maschine (mikro) användningsområden? (nybörjare)

Recommended Posts

elinjani (oregistrerad)
Postat

Hur skulle jag kunna använda Maschine eller Maschine Mikro i mitt musikskapande? Kör Logic 9 och

försöker med en kombination med hårdvaru och mjukvaruinstrument göra allehanda musik.

Kallar det själv för elektronisk pop. Ibland kan jag tycka att skapandet är trögt i logic, då det blir rätt mycket "pill".

Hur skulle en Maschine eller annan dawcontroller göra mitt arbete mer kreativt? Eller är Maschine mer avsätt

till att göra trummbeats? Jag skulle vilja arbeta med dawcontroller till en fullskalig låt med instrument(mjukvaru) och allt

och sen sätta effekter och mixning i Logic.

För övrigt hur stor är skillnaden mellan stora Maschine och Mikro Maschine?

Annons
Postat

Ur rent skapande perspektiv hade jag nog hellre tittat på Ableton Live, som du även kan köra ihop med en controller http://www.ableton.com/apc40 vilket tillsammans landar på ungefär samma pengar som Maschine.

Maschine är ju ball, men det är mer en avancerad trummaskin/groovebox, medan Ableton Live är detsamma plus en komplett DAW. Man pillar mindre i Live och skapar mer. Dra hem en demo och testa, det är et helt annat tänk och upplägg än i Logic så det passar inte alla.

Du behöver inte suite-versionen av Live om du redan har dina favorit-VSTi.

elinjani (oregistrerad)
Postat

Ableton live är bra. Jag har faktiskt testat demon innan på pc, men det

blev ändå Logic då jag tyckte de inbyggda vstinstrumenten och effekterna höll bättre kvalite.

Jag har väl ingen större lust att lära mig Ableton. Trodde kanske Machine var lite mer än groovebox.

Postat

Maschine är en groovebox men kan en hel del kul. Jag tänkte mest i avseendet att kunna göra mer saker med musiken i realtid för att komma ifrån pillandet, då du kan göra mer i det avseendet med Live + APC40 än med Maschine. Å andra sidan kan kan du koppla om Maschine till midi control läge, och då kan du styra Logic och dina syntar och effekter med den, vilket kanske speciellt när man pysslar med elektronisk musik ger en del kreativa möjligheter, som t ex att kunna ratta flera filter samtidigt.

elinjani (oregistrerad)
Postat

Jag är nog inte helt med på skillnaden på Machine och Akai Apc40.

Delvis är jag med, men mer basic hur skulle du förklara skillnaderna?

Postat

Maschine är mycket lätt att jobba med till stor del p g a mjukvaran.

Jag kan styra arret från en midipedal (FCB 1010) och samtidigt spela synth eller gitarr.

Sedan kan man skapa en groove med många instrument och sedan stänga av/slå på ett eller flera instrument samtidig genom att trycka på knappar, för att höra vilka kombinationer som funkar bäst.

Det kan bli strul med licensen om man köper en beg Maschine.

Postat

Jag är nog inte helt med på skillnaden på Machine och Akai Apc40.

Delvis är jag med, men mer basic hur skulle du förklara skillnaderna?

Om du kör APC-40 med Live, som du då i sin tur kan köra i Logic via Rewire (du kör du alltså Live som, skulle man kunna säga, en enda stor VSTi till Logic), så får du tillgång till alla Lives funktioner för att på snudd på ändlöst många sätt bearbeta samplingar och audio i realtid. Du får tillgång till fler pads och även reglar för antingen kanalvolymer eller för att styra många parametrar samtidigt (tänk ändra på 8 filter samtidigt, vilket du kan göra med reglar men inte med rattar om du inte har 8 tummar/pekfingrar 😛).

Viktigt att veta dock är att padsen på APC-40 är inte anslagskänsliga, vilket gör att APC-40 går bort om du kommer att programmera mycket trummor med padsen.

Att jämföra Maschine med APC-40 utan Live blir lite skevt, eftersom det är där APC-40 verkligen kommer till sin rätt om man använder den som groovebox.

Maschine är i jämförelse mer en groovebox/trummaskin och utan kanalreglar, men eftersom den även precis som med APC-40 kan köras som en ren midi-controller kan du även använda den till det mesta i Logic. Den har även anslagskänsliga pads, plus förstås att du får med hela mjukvarudelen av Maschine.

Om det är en ren controller du vill ha till det du redan kör med i Logic, så finns det massor att välja bland, t ex den här http://www.akaipro.com/mpk25 eller den här http://www.akaipro.com/mpd32

elinjani (oregistrerad)
Postat

En budgetvariant gentemot Akai APC-40 är ju Novation Launchpad. Är väl inte riktigt samma sak som Akai, men kanske funkar bättre för mitt ändamål.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.