Jump to content
Annons

Vad är det för fel på musiker egentligen?


Recommended Posts

Som sagt, vad är det för fel på musiker egentligen!? Dom flesta vill slå och bli rock/popstjärnor, men det ska fan inte kosta nånting. Studios ska helst jobba gratis (så gott som alla som frågar oss om priser undrar om det går att få "billigare utan kvitto"), en ljudtekniker ska få en gammal sketen squier spelad genom en JJ-Labs-förstärkare att låta som ett EMG-bestyckat monster kopplat till en MESA Boogie, annars är han inte speciellt duktig.. Och sen är det nåt fel på utrustningen när sången ska på, för det låter konstigt. Ja, om man repar i en liten bunker och använder en hushållsmixer som PA så är det fan inte underligt att det blir konstigt när man står i en studio liksom.

Aaaagaagaarrrrrrrrrghhghghghahghghaggggggggggggggghghgh!!!!?=!

arg-410.gif

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hyser den största respekt för att du jobbar med musiker som klienter, det hade jag aldrig klarat... 😛

Edit: Kände att jag behövde lägga till en tongue in cheek där, hehe

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Och inte fan går det att bestämma tider med svartrockare heller. De har inte jiktikt läjt säj klockan fast de är 50+.

En hushållsmixer som PA! haha! Man kan kanske slänga lite mynt o sten i en sån så får Farbror Frej en rytmmaskin. Micka med en mick från Rusta

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig rätt.

Jag gillar ju musiker, och skulle inte byta ljudteknikerjobbet mot nåt annat, men ibland verkar det som att folk får för sig att dom inte behöver anstränga sig överhuvudtaget, bara för att dom har skrivit några låtar. Dom behöver liksom inte ens repa materialet ordentligt... Sen att det är så få som har koll på vad dom spelar på för utrustning gör mig nästan mörkrädd. Man spelar inte drop C med Yngwie Malmsteens 0.8 strängar. Fast nu borde jag inte skriva mer, för då kommer kanske ingen våga sig ner i vår studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att repa eller lära sig stämma sitt instrument är överskattat... Det fixar sig i mixen ändå - och annars fixar det sig i masteringen, så det löser sig alltid... Blir det kasst så är det naturligtvis alltid teknikerns fel.

...eller...? 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mycket frustration från båda parter kan undvikas om man kan föra en dialog med "sin" ljudtekniker redan innan inspelningssessionen. Under den kan man ju påpeka vissa fallgropar och diskutera hur man undviker dessa. Denna dialog förutsätter att både bandet och teknikern är öppna för kompromisser.

Sedan det här med att "ingenting får kosta" känns ju som tämligen världsfrånvänt...

Finns det verkligen folk som tänker så? 😮

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan det här med att "ingenting får kosta" känns ju som tämligen världsfrånvänt...

Finns det verkligen folk som tänker så? 😮

Utan tvekan! Jag har en god vän som nu efter några år troligen kommer att lägga ner sin studio på grund av ständigt tjat från kunderna om kostnad, tjat om svart betalning (som han inte vill vara med om), problem med att betalning inte kommer som utlovat och en massa annat klydd som att efterarbetets tid inte uppskattas utan kunden utgår från att det tar typ 5 minuter men att det i verkligheten tar flera timmar - och så ska det tjatas om det och prutas etc... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför håller du på egentligen? detta verkar ju bara plågsamt.

Jag undrar detsamma som SadamJR, med denna inställning blir du inte långvarig i branschen gosse, klart människofientligt på det hela taget låter det som, som ljudtekniker och eller producent får man vara psykolog och ha en god människokännedom, annars lirar det inte och långt ifrån alla är skapta för detta mot vad dom tror/inbillar sig!!!

😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är glad att jag slipper spela in dåligt repade band.

Så tråkigt att det är roligare att titta på färg som torkar, över internet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är självklart inte något jag tar med mig när jag går till jobbet, och skulle aldrig få för mig att nedvärdera någon som kommer till min studio och inte har ordentlig koll. jag bara ventilerar lite på internet, har inte så mycket med verkligheten att göra. vad var det nilsson sa nu igen, att "vi är bara seriefigurer". passande.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det går bra är det den bästa känslan i världen, och när det går dåligt så är det fortfarande fan så mycket bättre än att stå på ett bygge och ta en massa skit från stressade mellanchefer.

Alla jobb som innehåller något mått av frihet måste vara bättre än det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske bara umgås med folk som spelar pop/rock? Det finns ju andra musiker också. Eller rättare sagt - musiker.

Jo, fast dom lyckas ju inte ens ta sig ur vindimman och in i studion, hehe!
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan det här med att "ingenting får kosta" känns ju som tämligen världsfrånvänt...

Finns det verkligen folk som tänker så? 😮

Jag tycker att det där lyser igenom så oerhört tydligt när det handlar om annonsering och andrahandshandel på nätet nuförtiden. Folk ska pruta tills man vill strypa dem med närmsta repliknande föremål, och säljer de något ska de inte sällan ha nypriset för prylen, för att den är något i stil med "bättre än ny" eller "inspelad".

Folk är verkligen obenägna att göra investeringar idag. Det märks tydligt. Allt ska minst ge insatsen tillbaka, och insatsen ska vara så liten som möjligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad negativ du låter, lägg all den där negativa energin på att skapa musik istället så hade du inte behövt jobba med idioter idag 😉 Håller dock med om att vissa musiker har väldigt stora tankar om vad datorn och teknikern kan/orkar göra. "Det där kan man fixa i mixen sen" har man ju hört ett antal ggr 😆

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...