Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Idag pratade vi om semantik(ordens betydelse och definitioner) i filosofin och tankarna seglade av någon konstig anledning iväg till min "hemmastudio"(om man nu kan kalla det en hemmastudio) som är väldigt simpel. Någon som har en bra definition på vad en hemmastudio ska bestå av? Räcker en bandspelare eller måste det vara ett mixerbord, preamps, etc.? Vad säger ni? 🙂

Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Men om det räcker med "en zon ämnad för att skapa konst", då måste det innebära att om jag ställer en synt i ett hörn i lägenheten så är det plötsligt en studio? Jag tror tyvärr definitionen blir lite mer komplex än så.

Postat

Jag sätter likhetstecken mellan hemmastudio och hobbystudio, d.v.s. något som man har för att till största delen för att pilla med sin hobbymusik... vilket inte avgör kvaliteten på det man gör, utan bara att man inte lever av det.

Postat

Jag skulle inte kalla det för -studio i någon form om inte det man skapar där håller viss kvalitet (dock inte nödvändigtvis kommersiell kvalitet), men nuförtiden är det ju som bekant nästan svårare att skapa något med dåligt ljud än tvärtom...

Jag tror dock inte att definitionen av av en hemmastudio lär ställa till med några problem. Ingen lär vilja betala för att spela in i en studio som man inte redan vet håller viss kvalitet.

• 7 månader senare...
Postat

Jag har ett rum i min lägenhet där jag har min inspelningsdator med studiomonitorer, externt ljudkort, midikeyboard samt mina gitarrer och elbas. Det är där jag skapar min musik och spelar in den. Jag betraktar det väl som en studio, men använder inte ordet "hemmastudio" i vardagligt tal annat än smått skämtsamt då min utrustning inte är speciellt avancerad eller lyxig.

• 2 veckor senare...
Postat

Studio innefattar mycket men Fiddens definition håller. Ett rum för konst helt enkelt. Kan vara foto, måleri, film, speldesign nästan vad som helst så det handlar inte bara om ljudinspelning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.