Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För tillfället finns en Mac Pro med två diskar. Den ena till operativsystem och den andra till audio/projekt. Båda diskar är mindre än 500 GB. Det är i princip en enda person som använder datorn men planen är att den ska bli tillgänglig för flera. Jag vill dock hålla nya användare i ett separat system och stökra med det befintliga i så liten utsträckning som möjligt. Därför planerar jag att klämma in ytterligare två diskar men är inte riktigt klar på hur jag ska lägga upp det. All input är välkommen!

Det vore smidigt om man valde system som ska boota med alt-tangenten vid uppstart.

Systemen måste väl alltså ligga på separata diskar. Räcker det med virtuella eller behöver det vara fysiska partitioner?

Utöver ny systemdisk och audiodisk vill jag dessutom lägga till en Time Machine-disk. Det betyder fler diskar än det finns plats för i chassit. Hmm...

Man kan iofs skippa separat audiodisk och spela in direkt på den nya systemdisken istället. Tanken är att alla projekt som spelas in bara kommer lagras tillfälligt. Att användaren tar med sig materialet när man är färdig. Men jag vill gärna att det ska finnas en möjlighet att snabbt återställa systemet ifall det blir något strul. Min tanke var att lagra en DMG av systemet på någon av de andra diskarna för att kunna återtälla systemet till en fungerande setup.

Annons
Postat

OSX kan ligga på flera partiioner, vare sig de är på samma disk eller ej. Döp bara partionerna till något vettigt så du håller dem isär när du ska starta sedan (kan göras i efterhand samt med olika ikoner osv).

Time Machine kör du lättast via en random USB/FW-hårddisk. Bara att plugga in och köra!

Postat

Tack för svar.

Datorn backas för tillfället upp på extern fw-disk. Funkar ju men eftersom jag själv inte kommer vara där särskilt ofta vill jag att det sker helt automatiskt och då är det skönt med en intern backup-disk.

Postat

Det stämmer, men om disken är intern är det ingen risk att någon kopplar ur den. Jag vill ointe att användaren ska behöva vara ansvarig, ens medveten om systemet. Om det går att undvika.

Postat

Gaffatejp på USB-kontakten och en stor lapp "GE FAN I!" på disken brukar också fungera 😉

Annars så kan du ju skaffa någon trevlig NAS som har TM-stöd också, vet att Qnap har på de flesta utav sina..

Postat

Annars så kan du ju skaffa någon trevlig NAS som har TM-stöd också, vet att Qnap har på de flesta utav sina..

Jo, men nu vill jag ju helst inte ha externa lösningar. Interna diskar är mer failproof.

Postat

Då får du ju lov att offra en hårddiskplats. Skulle inte rekommendera dig att lägga backupen på en partion på en annan hårddisk, då är du ju inte alls skyddad mot en hårddiskkrasch.

Postat

Då får du ju lov att offra en hårddiskplats. Skulle inte rekommendera dig att lägga backupen på en partion på en annan hårddisk, då är du ju inte alls skyddad mot en hårddiskkrasch.

Men om jag utgår från att jag kan lägga två OS X på varsin virtuell partition (på samma disk), en gammal audio disk, en större ny audio disk och den fjärde en stor backup-disk. Då är jag ju hemma, eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.