Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Lite halvroligt sammanträffande att samtidigt som man börjar hänga på ett musikforum får man ett jefla öronproblem.

Allright. Snabb sammanfattning. Vaxpropp i vänster öra är vad jag verkar ha fått. Sedan igår eftermiddag ungefär. Jag har läst runt på lite alla möjliga platser och läst om folk som blivit döva i ett öra medan de haft det - så är det definitivt inte hos mig. Jag skulle gissa på att jag hör kanske 20-30% i örat sämre plus att jag kanske har ett svagt pipande i örat då och då. Så gissar på att det är en väldigt mild version av en vaxpropp.

Men då jag nästan aldrig har sjukdom eller fysiska problem av något slag är det ganska irriterande. Vill få bort skiten - vilka tips ges? Är det bara att gå till vårdcentralen och säga åt dem att göra sitt jobb, eller ska man köpa hem en sådan där revaxör-sak och gå på örat med vätska och försöka spola själv? Eller ska man rentav vänta ett tag vid en sådan mild version, se om det löses av sig själv?

Kan ju tillägga att jag är en person som ogärna går till sjukhuset om det är mindre än ett brutet ben som sticker ut ur kroppen. Är helt enkelt inte hypokondrisk av mig, men vid irriterande småproblem kan det vara frestande att bara sticka dit på momangen.

Tack på förhand!

Redigerat av Ecarion
Annons
Postat

Köp Revaxör på Apoteket, vårdcentralen kommer bara att säga detsamma så det är ingen mening att gå dit (om du inte misstänker att det kan vara något annat än en propp).

Postat

Hej, med risk att förvirra dig säger jag tyvärr tvärtemot då jag hade samma problem för ca 5 år sedan, testade Revaxör men det hjälpte inte, testade såna där Indianska pinnar/rör av bivax som man tänder på som skall suga ut skiten men det funkade inte heller, så gick jag och berättade allt detta på vårdcentralen och dom har ju riktiga grejor som spolar ur örat en gång för alla och så var den saken ur världen!

Lycka till*

Postat (redigerat)

I mitt fall gick jag först till Apoteket för att köpa Revaxör, fick rådet att köpa Vaxol istället, funkade inte alls, gick till vårdcentralen som sa åt mig att köpa Revaxör, åter till Apoteket, köpte Revaxör, proppen borta på en halvtimme.

Det är kanske helt enkelt är från propp till propp vad man bör göra 😄

Redigerat av Bodhi
Postat (redigerat)

Tja, det verkar ha löst sig en aning när jag precis hade ett telefonsamtal med en tysk affärskontakt i 10 minuter med luren pressat mot örat 😛.

Ska se hur det ser ut efter arbetsdagen. Tack för otroligt snabb respons på tidig morgon i alla fall!

Edit: och ja, åsikterna verkar gå isär vad gäller Vexol och Revaxör. Läste någonstans om en spansk huskur som ska fungera 100% som går ut på att droppa olivolja i örat - vilket ju i princip är vad Vexol gör. Men det säkraste verkar ju vara att gå till vårdcentralen. De har ju de verktyg som krävs, dvs ordentliga munstycken som sköljer bra istället för klena plastbitar som vi "vanliga" konsumenter får dras med.

Roligt att oavsett vad det gäller så ska man alltid sikta på att få något "professionellt" för att få kvalitet, dvs sådant som individer använder som jobbar inom området 8 timmar om dagen 😛. Ritplattor, hörlurar, öronskölj...^^

Redigerat av Ecarion
Postat

OM man har en "svårartad" vaxpropp, så droppa i örat på kvällen, plugga igen med fetvadd, låt ligga under natten. Sen på morgonen så ta ur fetvadden, skölj och gör en sköljning igen (enligt anvisningar på förpackningen).

Har dock för mig också gått så långt att jagvar tvungen att spola på vårdcentral, men det var efter upprepade egna spolningar som inte gav något.

EN av riskerna med att hålla på att greja i örat är att man kan få irriterade hörselgångar, vilket medför mer vaxbildning och klåda och hipsvips har man ett litet moment 22...

Postat

Vår vårdcentral brukar rekomendera att man slafsar i Revaxör över natten själv, och sen låter dem spola örat. Jobbarkompisen ska dit och spola i morrn, han har haft Revaxör i sen igår.

Den lilla gummitutan som följer med Revaxör är inte mycket att hurra för.

Postat

Har haft (har) liknande problem, med nedsatt hörsel, stundtals ett irriterande knaster i ena örat, och någon konstig krampaktig värk i det andra örat. Stundtals har jag sådan klåda i öronen att jag håller på att bli vansinnig.

Har provat revaxör - ingen hjälp, även sådana där pinnar som Florian talade om - funkade inte heller.

Besökte vårdcentralen, där dom kollade snabbt me nån apparat - men det gick på mindre än en sekund per öra, så jag tvivlar på att dom hann se något överhuvudtaget...Jag undrade om dom inte kunde spola öronen, men se sådant gjorde dom inte sa dom. Jag kände mig som ett obekvämt störande element i deras fikande.

Postat

Besökte vårdcentralen, där dom kollade snabbt me nån apparat - men det gick på mindre än en sekund per öra, så jag tvivlar på att dom hann se något överhuvudtaget...Jag undrade om dom inte kunde spola öronen, men se sådant gjorde dom inte sa dom. Jag kände mig som ett obekvämt störande element i deras fikande.

Låter som du blev ljugen för, tycker jag. Ringde till mottagningen idag och fick svaret att alla hälsomottagningar kan spola öronen - ganska fundamental sak. Är det inte 100%-igt borta imorgon så kör jag så 🙂. Men för tillfället har det redan gått bort ännu mer, så. Verkar som det lägger sig av sig självt för min del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.