Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har länge varit intresserad av elektronisk musik och vill nu testa på att göra lite själv!

Dubstep är det som regerar just nu för mig och jag vill använda mina tidigare Logic pro 9 kunskaper för att komponera något själv, då jag tycker att det finns för mkt dåligt dubstep där ute. Problemet är att jag inte vet vilken mac jag ska inhandla, vill helst använda en bärbar. Om jag bara ska använda den till Logic hur mkt kan priset gå upp i? Ska jag ha några andra program vid sidan av logic? Ska jag köpa begagnat eller nytt?

Svara gärna!

MvH Martin!

Annons
Postat (redigerat)

Det enklaste svaret är : Köp det du har råd med.

Har du råd med SSD disk & 8 gb ram i en 17 tum I7 så köp det men det räcker

med :

Minimum requirements to install all applications

• Mac computer with an Intel processor
  • 1GB of RAM (2GB or more highly recommended)
  • Display with 1280-by-800 or higher resolution
  • Mac OS X v10.5.7 or later
  • QuickTime 7.6 or later
  • DVD drive for installation

Additional recommendations

• PCI Express, ExpressCard/34, USB, or FireWire-based audio interface
  • At least 2GB of RAM for large EXS instruments
  • USB musical keyboard (or suitable MIDI keyboard and interface) for instruments
  • Logic Node requires a Mac computer with an Intel Core processor.
  • Logic Pro 9.1 and MainStage 2.1 require Mac OS X v10.6.2 or later and an Intel Core 2 Duo processor to run in 64-bit mode.

Available disk space

• 9GB to install all applications and required content
  • Additional 38GB to install all optional content (large content packages can be installed on separate disk):
    • 10GB for Jam Pack collections
    • 16GB for sound effects
    • 6GB for surround music beds
    • 6GB for other optional content

•  

Men du får nog räkna med en 8 000 - 20 000 kr beroende på modell.

Finns massor av trådar om just det här och på andra sidor så det e bara göra en djupdykning i forum och lite research så kommer du säkert fram till vilken dator passar dina behov bäst.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Ett tips är, att oavsett modell du köper (Mac Mini, Macbook Pro, iMac) så se till att det är processor Intel i7

Prioritera detta först så har du 'säkrat' för längre tid framöver. Minnen och SSD kan man alltid uppgradera allt eftersom.

Om du nu ska slå till på Mac Pro så se till att det helst 8-core, där är det dock inga i7 utan xeon-processer.

Men med 8-core (plus hyperthreading = 16 core) så kan du få ut mest kräm ur burken då Logic hanterar 16 kärnor.

ch samma där med Minnen & SSD, går alltid att boosta på senare!

Postat

Jo precis kan ju förbättra lite som jag går. Hur mkt tror du en Mac pro med 8-core kostar? finns det något bra webb-butik man kan köpa billigt och bra?

Postat

Lite tips på vägen.

1) Det är inte alla 3:e partstillverkare som kan nyttja i7 och dess "Hyperthreading". Detta innebär att klockfrekvensen på CPUn är avgörande för 3:e partstillverkarens produkt. även fast en i7 på 2.0 GHz totalt sett har bättre prestanda än en i5 på 3.1 GHz enligt Geekbench kan man stöta på problem med vissa pluggar från 3:e partstillverkare. En väg runt problemet är att lägga plugg(ar) på olika bussar för att nyttja CPU-kraften bättre med en i7 CPU.

2) Köp INTE extra RAM från AppleStore om du inte har väldigt gott om pengar. Själv köpte jag 16 GB RAM till min nya iMac 27" 3.1 GHz för 996 kr (exklusive frakt) från Dustin. 16 GB RAM hos AppleStore kostar 5460 kr.

3) En bärbar dator är alltid en kompromiss. Du får alltid bättre prestanda för mindre pengar i en stationär dator. Skall du spara på något är det inte CPU-kraft.

4) Se till ditt behov och om du verkligen måste köpa allt du vill ha direkt. För egen del har jag byggt upp mitt innehav av utrustning under många år.

5) I Logic med en stationär dator är det väldigt bra att ha ett tangentbord med numpad då många användbara snabbkommandon återfinns där (start, stop, rec, pause etc.).

Postat
vill helst använda en bärbar
Då är alternativen inte många. En 13" MacBook Pro av senaste modell kostar 9790:- på MediaMarkt nu. Visst, det är en i5 men i7-modellen säljs till Apples normalpris och jämför vi prestandaskilnaderna mellan 13" i5 på REA och 13" i7 till normalpris vinner i5:an på prisvärdhet. Köp till RAM och då, som Implasticyde skrev, från Dustin eller liknande.

Har du en gammal bildskärm hemma? Koppla upp datorn mot den och använd externt tangentbord och mus alt. trackpad istället. Mer ergonomiskt och skönt för både ögon och kroppen. Bara att rycka loss när du ska använda den som bärbar.

Postat (redigerat)

Jag ser ut att införskaffa ett sånt här monster, för att köra Logic på:

• 2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7
  • 4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB
  • 750 GB seriell ATA-hårddisk (7200 varv/min)
  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
  • MacBook Pro 15-tums högupplöst antireflex widescreenskärm
  • Ingen
  • Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Kalaset hamnar på 22 000 om man som jag har lärarrabatt...

Men, kan någon visa exempel på extra minne som jag kan köpa till (på annat ställe än Apple) för att komma upp i 8GB? Att lägga till på Apple kostar 1675:-

Redigerat av Drake
Postat (redigerat)

Köp inte Mac pro nu, produktern är i slutet av cykeln för hur många dagar de brukar ta innan de uppdaterar med ny hårdvara.

Lika så för Imac.

Som sagt se till vad du verkligen behöver. Kolla begagnat marknaden!

buyersguide.macrumors.com/

Jamen tusan också...

Redigerat av Drake

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.