Jump to content
Annons

Crestfactor RMS/Peak, ändrade delningfrekvenser i mastering mm

Guitar Nilsson

Recommended Posts

I multibandskompressorn i min TC Finalizer Plus finns en inställning med CREST som rubrik. Man kan ställa in den från RMS i tio steg till PEAK. I PEAK-läget blir blinkningarnas utslag på de tre banden större och det är lättare att se vad som händer när ratio och treshold är låg. Jag vill ha mkt lätt komprimering när jag mastrar mina poplåtar, så jag är väl innen på att ändläget PEAK passar bäst. Men ljudet blir annorlunda på ett svårbeskrivt sätt när jag vrider mellan PEAK och RMS. Åt RMS-hållet blinkar inte dioderna ett dugg nästan, om jag inte har hög ratio och treshold.

Så här står det i manualen:

CREST

This parameter determines

wheter the Compressor

should react to peaks,

RMS (average) or

something in between.

Jag har Googlat på det här, men fattar dåligt av studiofackengelska. Har inte sett det här på nån annan kompressor, aldrig sett nån fråga om det ens i DAW-program. Är det dumt att köra PEAK-inställningen?

Jag kanske köra EAK tills jag tycker jag både ser (via blinkandet) och hör att det låter så bra som möjligt, och sen ställa om den mer åt RMS-hållet (då försvinner blinkandet) för att få ett mjukare ljud?

Lite visdomsord om detta vore fint!

post-8284-0-00549300-1322001260_thumb.jpg

MVH Greve Fender King

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Annons

Crestfactor är skillnaden mellan peak och RMS.

Det är ganska vanligt att man kan välja mellan peak/RMS på kompressorer.

På din TC burk så kan du även välja värden mitt emellan.

Kompressorn börjar komprimera tidigare på peakar då dom är starkare i volym än RMS.

Dela på andra sajter

Crestfactor är skillnaden mellan peak och RMS.

Det är ganska vanligt att man kan välja mellan peak/RMS på kompressorer.

På din TC burk så kan du även välja värden mitt emellan.

Kompressorn börjar komprimera tidigare på peakar då dom är starkare i volym än RMS.

Men vad ska man välja till pop/rock med akustiska trummor?

Dela på andra sajter

Men ljudet blir annorlunda på ett svårbeskrivt sätt när jag vrider mellan PEAK och RMS. Åt RMS-hållet blinkar inte dioderna ett dugg nästan, om jag inte har hög ratio och treshold.

Testa att ändra treshold när du kopplar över till RMS så att kompressorn få jobba ungefär lika mycket, printa ut båda varianterna. Ofta blir inte skillnaden så stor, jag skulle tippa på att RMS varianten funkar bättre. Men du får helt enkelt testa och se vilken variant du gillar bäst.

Dela på andra sajter

peak lämpar sig om du har mycket snabba transienter som du vill tämja

rms kan funka mycket bättre om det är vissa toner som tar över ibland - vanligt på bas bla

Jag använder den ju mest på mastermixen. Då har jag både snabba transienter från hihat, virvel o ak gitarr och långsamma ljud som från elbas o sång?

Det är nog de snabba transienternas toppar jag vill dämpa lätt....

Om jag kör RMS och höjer treshold så jag ser att det blinkar ungf lika mycket, då blir väl resultatet mer åt mosat loudness war-hållet?

Dela på andra sajter

Jag använder den ju mest på mastermixen. Då har jag både snabba transienter från hihat, virvel o ak gitarr och långsamma ljud som från elbas o sång?

Då kanske ren RMS eller mitten skulle funka då? Du lär väl höra om transienter försvinner...= )

Dela på andra sajter

Att öka attacktiden på kompressorn för att behålla/förstärka transienter är ofta mer påtagligt.

Jo, om kompressorn inte har den inställningen...men nu tänkte jag ju bara på valet mellan RMS och Peak.

Dela på andra sajter

Om jag kör RMS och höjer treshold så jag ser att det blinkar ungf lika mycket, då blir väl resultatet mer åt mosat loudness war-hållet?

svårt att säga hur just din kompressor låter

men jag skulle tippat tvärtom

loudness syndromet brukar innebära söndermosade peakar och väldigt hög snittvolym

det låter som en klyscha men ändå: utgå från vad du tycker du behöver åtgärda och hur det låter när du rattar - inte hur mycket det blinkar eller vad du borde göra

[bilanalogi]hastighetsmätaren talar om hur fort du kör - men bara du kan avgöra hur fort du bör köra[/bilanalogi]

Dela på andra sajter

Det borde ju vara smartare att dämpa lite grann hela vägen än bara i topparna, om nu PEAK ger den effekten.

Finalizern har ett program som jag kör så den läser av låtarna och väljer egna inställningar, då brukar den hamna ungf mitt emellan PEAK och RMS... Det kanske är smart att tillfälligt ha den på PEAK för att tydligare se hur den jobbar, sen ställa den på ett mellanting. Att jag då inte ser nåt blinkande var ju det samma, bara det låter bra. Jag tycker att ett ratio på ca 2,5:1 och treshold på ca 6 db räcker väl på mastern, ökar jag det ena eller andra tappar allt stunsen.

Jag har ju även superbra trebands limiter i samma burk, jag ändrar utvolymen från kompressorn så att limitern blinkar bara lite lätt ibland.

Den här burken var nog mitt bästa köp, fick den för 3000 kr, de finns nya för 25000 eller vad det nu är. Men det tar lite tid fören gammal raggare/sailor att lära sig de olika grejerna. Men att lära sig nya saker sägs ju vara den enda drivkraft som är större än sexualdriften hos människan.

Ska sätta mig att skruva nåt rockigt nu. Och även testa att ändra lowcut från 20 till 35 hz. Hur lågt går en elbas nedstämd till D?

Dela på andra sajter

Jo, om kompressorn inte har den inställningen...men nu tänkte jag ju bara på valet mellan RMS och Peak.

Jag använde bara ditt citat för att få ett sammanhang av det jag skrev.

Det var inte riktat till dig personligen utan bara ett allmänt konstaterande.

Peace

Dela på andra sajter

Nu har jag ändrat Finalizerns lowcut från 20 till 50 hz, med bibehållet bottenfläsk. Plötsligt låter hela mixen minst två snäpp bättre! Förutom att det låter bättre så får jag liknande "blinkningar" när jag kör min färdiga och mastrade mix på bypass genom burken som om jag kör nåt med bra ljud som tex en remastrad Los Lobos samlings-cd. Förut har det blinkat mycket mycket mer på basbandet än på de andra två....

Och nu tycker jag det låter bäst när Finalizern själv får ställa in alla parametrar till en medium kompression. Crestinställningen hamnar 10 db från PEAK-ändläget, jag kör på det tills vidare, det verkar vettigt. Limter o lite annat ställer jag manuellt.

Med 20 hz lowcut fick jag säkert med en massa onödigt rumble som bara stjäl kraft....

I dag var det kul som fan. 😆😎

Kommer ett litet ljudprov senare..

Dela på andra sajter

Nu har jag mixat o mastrat min "Maskrosfrön". lowcutten på 50 hz. Sången är ny, utan micscreen. Och nu med ny lowcutinställning har jag inte någon eq alls nästan på sången. Antagligen blir det mycker lättare att få till bra ljud framöver. Ska fira detta med att åka till AREs Guitars och få nya rör till gitarrstärkaren! 😎

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilssontomas-persson

Hör ni nåt skit med ljudet nu? För lite reverb?

Dela på andra sajter

Tycker sången låter riktigt bra. Mer reverb behövs inte.

Det enda jag tycker, som jag vet att du inte tycker, är att trummorna är lite starka. Inte mycket.

Saknar lite botten också, men det kanske inte skall vara mer i den här genren?

Hursomhelst......mycket bra, Nilsson! Dina produktioner blir bara bättre och bättre. 🙂

Dela på andra sajter

Tycker sången låter riktigt bra. Mer reverb behövs inte.

Det enda jag tycker, som jag vet att du inte tycker, är att trummorna är lite starka. Inte mycket.

Hursomhelst......mycket bra, Nilsson! Dina produktioner blir bara bättre och bättre. 🙂

Tack för det! Mer botten? Jag jämförde ganska nogsamt med Bpb Marleysamlingen som har jäkligt bra ljud, och min inspelning hade trots 50 hz bass-cut lite mer botten än Marley...?

Ojojoj, nu blev jag nervös igen. 🤪 Jag har säkert gjort fel!!!!!!!!!!!!!! 😮🙁

Dela på andra sajter

🙂

Du har nog rätt, jämfört med den här är det basfattigt

Alan Jackson – Country Boy

Kom på att när jag lyssnade på Marley gick ju hans ljud också genom bascutten! Hahaha! Jag är ju 😆 en dåre! Återkommer med mer bas om en stund. Nu ska jag nog sikta in mig på 40 hz cut, sen lite extra "fetta" vid ca 60, 70 hz. Skam den raggare som ger sig. Och en sjöman? Aldrig! 😎

Dela på andra sajter

EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Är låten för kort? Inte ett enda tio minuters solo?

Dela på andra sajter

ja vafan

du eju frå norrrlannd jöh

Född i Karlstad... Det här räknas knappt som äkta Norrland fast geografiska gränsen går en bit nedanför, i Daläven. När vi spelade i Östersund på Capten Cook, sa krögarn vid presentationen av bandet "åkt ända från södra sverige och hit". Så vad Norrland är är olika för olika... Det finns en "klimatgräns" till Norrland också som går strax norr om där jag bor. Havet här utanför heter Södra Bottenhavet, det brukar inte ens de som bor här veta. Skandal.

I dag har basscutten åkt ner ett steg igen till 32 hz, där får den stanna. Åsså skippar jag 60 hz-boostningen. As-starka trummor och ohyggligt starka cymbaler ska det vara. Gitarrerna funderar jag att radera helt, det är ju cymbalerna som är det intressanta i mina låtar. Sången var så ful så den är redan borttagen från alla låtar. Baskaggen mixar jag nu så starkt att man måste byta både sub o monitorer efter halva låten, då har de exploderat. Då är det fint tryck. Det går väldigt bra idag alltså. 😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.