Jump to content
Annons

Logic eller Pro-Tools


rockingring

Recommended Posts

Ja jag är väl medveten om att det finns över en miljon likadana trådar på forumet men behöver snarare hjälp med valet på grund av musiken jag ska spela in.

Håller mestadels på med synth/pop/soul osv så det blir oftast att jag använder mig av drum-editor och leker med synthar. Har bestämt mig för att köpa Mac av den enkla anledningen att jag tröttnat på Cubase och behöver lära mig någonting nyare eftersom de flesta musikhögskolor i landet använder sig av Mac.

Så vilket program lämpar sig bäst om man vill få medföljande pluggar med feta ljud (synthar i synnerhet), en relativt lätt drum-editor. Effekter osv

Är såklart medveten om att man inte kan få allt jag nyss nämnde men vilket program är mest lämpligt för snygga produktioner med Midi som mest användning?

Pengar är inga problem så länge det inte rör sig över 20,000.

Tacksam för svar och tackar på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

allright. det var onödigt. en motfråga då:

Går du in i en musikaffär och säger "Hej, jag skulle vilja lära mig spela ett instrument, har du nåt tips om vilket som är det bästa?".

Förstår inte vad det har med saken att göra när jag frågar vilket program som Midi är enklast att jobba i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snabba svar utan att ha koll på ProTools.

ProTools kan man få med i olika paketlösningar där även ljudkort ingår. Vill du ha en helhetslösning är kanske ett sådant alternativt intressant?

Vill du däremot välja ljudkort själv är Logic ett annat alternativ. Logic trivs väldigt bra i OS X och medföljande effekter duger till det mesta. Dessutom medföljer ett digert samplingsbibliotek och massa annat smaskens i Logic Studio.

Mjukvarusynthar finns det en uppsjö av och ett av de mest prisvärda måste Propellerheads Reason vara. Gillar du lite mer egna mjukvarusynthar kan jag rekommendera Zebra 2 och FXPansion Synth Squad.

När det kommer till effekter får du botanisera på egen hand efter tycke och smak om du anser att fler behövs än de som medföljer ProTools eller Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snabba svar utan att ha koll på ProTools.

ProTools kan man få med i olika paketlösningar där även ljudkort ingår. Vill du ha en helhetslösning är kanske ett sådant alternativt intressant?

Vill du däremot välja ljudkort själv är Logic ett annat alternativ. Logic trivs väldigt bra i OS X och medföljande effekter duger till det mesta. Dessutom medföljer ett digert samplingsbibliotek och massa annat smaskens i Logic Studio.

Mjukvarusynthar finns det en uppsjö av och ett av de mest prisvärda måste Propellerheads Reason vara. Gillar du lite mer egna mjukvarusynthar kan jag rekommendera Zebra 2 och FXPansion Synth Squad.

När det kommer till effekter får du botanisera på egen hand efter tycke och smak om du anser att fler behövs än de som medföljer ProTools eller Logic.

Logic låter bra då kan jag tycka om det medföljer pluggar och du dessutom får välja ljudkoret själv!

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan använda i stort sett vilket ljudkort man vill till Pro Tools oxå sedan version 9.

Rent generellt brukar det sägas att PT är bättre för inspelning & Mixning och Logic är bättre för produktion.Dock har båda lånat funktioner av varandra rätt flitigt så det är no som det sagts tidigare :

Det bästa programmet är det du trivs med bäst.

Och ifall du inte visste så finns ju Cubase till Mac men det kanske du ändock inte är intresserad av.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Från och med Pro Tools 9 kan du köra vilket ljudkort du vill. Pro Tools 10 kom i slutet av oktober. Jag tror att det ska finnas en 14-dagars trial som du kan testa kostnadsfritt. Vad jag har hört så är midihanteringen sämre i PT än Logic, då de fokuserar mer på audio, precis som Freddy säger.

Edit: så hann Piccazzo före bara för att jag glömde trycka på Skicka. 😛

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Jag kör med båda men föredrar Logic 8 dagar i veckan. Jag tycker att Logic har mycket bättre medföljande synthar och ett mer intutivt workflow. Reason 6 är också sjukt roligt och bra att jobba i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har helt klart mer intuitiva midi-funktioner och ett långt större inbyggt urval av mjukvarusynthar än ProTools. Logics synthar låter dessutom väldigt bra, och har massor av rattar för den som gillar sånt. På min högskoleutbildning har vi haft hela kurser i Logicsynthar.

Hade Bernard Löhr i skolan för ett tag sen (jobbar i Benny Anderssons studio, en av de riktiga "ässen" bland mixare/producenter) och han nämnde att när han var mer aktiv som låtskrivare så använde han Logic, men nu när han fokuserar på att producera andra artisters material samt mixa så använder han hellre ProTools.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte nyss från Logic Studio 9 till PT9 på Mac OSX 10.7.2 och är inte alls nöjd. PT9 leker inte så väl med OSX Lion tyvärr. Avid verkar ha gått vidare och satsar på PT10 (vilket ska funka mycket bättre med Lion har jag hört, ingen egen erfarenhet dock). Jag skulle rekommendera Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic låter bra då kan jag tycka om det medföljer pluggar och du dessutom får välja ljudkoret själv!

Tack för svaret!

Med det menar han inte att du inte kan välja ljudkort själv i Pro tools, vet inte heller hur stort bibliotek plugins Pro tools kommer med.

Logic har även en lättanvänd och enligt mig bra Trum-maskin vid namn Groovebeat (?) eller var det UltraBeat? 😳 Har inge vidare koll på PT men kan tänka mig även den har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...