Jump to content
Annons

volymen blir låg


Elan (oregistrerad)

Recommended Posts

Elan (oregistrerad)

jag är inte så himla kunnig inom området men efter jag mixat i cubase och om man eventuelt normaliserat i säg wavelab så blir volymen så låg när man lyssnar i en stereo sen, finns det något man kan göra för å få upp ljudet eller har det med mastring att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla hur filen ser ut i Cubase, är den fyrkantig eller ser ut som ett sågblad? Om det är det senare så är det nog lite mastring som behövs, eller iallafall en kompressor med lite lågt ratio och annat... Det är inget jag kan så mycket om men det är iallafall en början med lite kompressor och limiter tex.

Det finns de med lite bättre koll här som kan tipsa dig mera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

De kurser jag har tagit i Mixning/mastring, då säger de "Never Normalize".. kolla i wavelab på Global Analasys, se vad du får för värden där.

Låg ljud i mixningen är egentligen inte mycket att bry sig om......ja nu får det ju inte vara för lågt 🙂

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla hur filen ser ut i Cubase, är den fyrkantig eller ser ut som ett sågblad? Om det är det senare så är det nog lite mastring som behövs, eller iallafall en kompressor med lite lågt ratio och annat... Det är inget jag kan så mycket om men det är iallafall en början med lite kompressor och limiter tex.

Det finns de med lite bättre koll här som kan tipsa dig mera...

nejjj gör inte så Elan, om filen ser helt jämntjock o maxad ut så har du redan sabbat all dynamik i materialet, och det tror jag inte du har och det vill du inte heller, kolla så att du har så mycket utnivå som möjligt innan peak/0:sn/röda läget på mastern i den högra stereostapeln på transportpanelen, annars drar du upp där innan du exporterar filen så får du så mycket utnivå som du kan ha ifrån Cubase utran digitaldist, givetvis får det inte heller förkeomma digitaldist på kanalerna internt men så högt som möjligt, inga fisnivåer alltså...prova med detta först och om det fortfarande känns för lågt så lägg lte waves L2/L3 etc men inga tokhöjningar bara sådär en 3-6 dB så får du upp den till vad som kan ansens normalt, men lyssna dig inte blind på alla CD's du har för många är alldeles för högt maxxade det är en del a loundnesskriget som pågår sen flera år och som bara sabbar dynamiken och gör dina öron aptrötta, tycker jag och många andra men inte alla förstås*
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller skicka det till nån som arbetar med det.

sånt som TS frågar om här kan man faktiskt lära sig via forum och ska man normalt inte behöva pröjsa för, däremot att ge sig på seriös mastering etc då kan det vara värt att lämna uppgiften till någon mer lämplig person/studio*

Link to comment
Dela på andra sajter

nejjj gör inte så Elan, om filen ser helt jämntjock o maxad ut så har du redan sabbat all dynamik i materialet, och det tror jag inte du har och det vill du inte heller, kolla så att du har så mycket utnivå som möjligt innan peak/0:sn/röda läget på mastern i den högra stereostapeln på transportpanelen, annars drar du upp där innan du exporterar filen så får du så mycket utnivå som du kan ha ifrån Cubase utran digitaldist, givetvis får det inte heller förkeomma digitaldist på kanalerna internt men så högt som möjligt, inga fisnivåer alltså...prova med detta först och om det fortfarande känns för lågt så lägg lte waves L2/L3 etc men inga tokhöjningar bara sådär en 3-6 dB så får du upp den till vad som kan ansens normalt, men lyssna dig inte blind på alla CD's du har för många är alldeles för högt maxxade det är en del a loundnesskriget som pågår sen flera år och som bara sabbar dynamiken och gör dina öron aptrötta, tycker jag och många andra men inte alla förstås*

Jag menade väl inte att den SKULLE se ut som en rektangel, jag frågade OM DEN SÅG UT SOM DET...för att klargöra lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade väl inte att den SKULLE se ut som en rektangel, jag frågade OM DEN SÅG UT SOM DET...för att klargöra lite.

ok men du skrev att OM den ser ut som ett sågblad (vilket är önskvärt utifrån mitt perspektiv) så skulle det behövas processing etc, det beror ju helt på som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

D200 - Jag uppfattade också ditt inlägg som att man skulle eftersträva en jämntjock smet 🙂 Så det kanske var lite "farligt" formulerat för en som ska lära sig.

Elan - Se över normaliseringen som du fick tips kring tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men inte processing så att den ser ut som en rektangel...allt är relativt...= )

Men upplever han den som låg så KAN man ju lägga på lite kompressor med lågt ratio för att få upp nivån lite. Jag sa inte att han skulle mosa ihop den helt...

D200 - Jag uppfattade också ditt inlägg som att man skulle eftersträva en jämntjock smet 🙂 Så det kanske var lite "farligt" formulerat för en som ska lära sig.

Elan - Se över normaliseringen som du fick tips kring tidigare.

Sorry...får uttrycka mig lite bättre nästa gång då...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sånt som TS frågar om här kan man faktiskt lära sig via forum och ska man normalt inte behöva pröjsa för, däremot att ge sig på seriös mastering etc då kan det vara värt att lämna uppgiften till någon mer lämplig person/studio*

Visst, men det är väl lite att skjuta sig i foten att lägga en L2-a på stereobussen innan man skickar det på mastering? Och jag tänker att när folk i gemen snackar om högre volym, så snackar dom så gott som alltid om högre RMS-värde, vilket kräver lite mer arbete att fixa till.

Men för att inte spåra ur helt. Till TS:

Om du "slipar ner" extrema peakar i spåren, t.ex. enstaka virvelslag, vissa ord i sången o.s.v. så kommer du märka att spåren går att höja ännu lite till innan det distar. Det kan du göra genom automation eller med kompressorer, vad du nu tycker ger bäst resultat. När du har alla spåren så jämna som du vill ha dom så borde du ha en hyfsat stark volym totalt sett. Men akta dig för att slipa ner allt för mycket, då har musiken en tendens att låta väldigt energifattig, om än väldigt stark...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte så himla kunnig inom området men efter jag mixat i cubase och om man eventuelt normaliserat i säg wavelab så blir volymen så låg när man lyssnar i en stereo sen, finns det något man kan göra för å få upp ljudet eller har det med mastring att göra?

frekv....har TS sagt att han ska skick asitt mtrl på Mastering?

Jag uppfattar det som att han vill ha lite hjälp med sitt hempulande men det är nog bäst om du förtydligar dig lite här Elan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elan (oregistrerad)

tackar för svaren, nu har jag lite å gå på.

för det jag mena va att det är helt ok volym på hela inspelningen både i cubase och wavelab, men sen när man tex bränner ut låten så är det låg volym

Link to comment
Dela på andra sajter

Elan (oregistrerad)

jaha, jag har inte tänkt å mastra eller skicka det på masting, om det inte är det som behövs för å få upp volym, men det ska ju inte behövas väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kurser jag har tagit i Mixning/mastring, då säger de "Never Normalize"..

Det stämmer, dels så är det en destruktiv DSP-process (om än med försumbar degradering) och dels minskas det headroom som behövs för att fritt kunna arbeta med dynamiken vid mastering.

Edit: Läste inte hela tråden och missade att det inte skulle masteras..

Använd en limiter för att få upp volymen.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.gvst.co.uk/gclip.htm den pluggen tycker jag gör ett väldigt bra jobb med att klippa toppar så att man kan trycka upp volymen för att vara gratis. Dock så våldtar den ju dynamiken totalt om man kör den för hårt. Den kan förövrigt kompletteras med en lite lätt limiter efteråt vilket föreslagits tidigare får att komma åt den sista volymen Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)

Här tror jag många skulle kunna bidra med nyttiga tips om man inte generaliserar så mycket.

En sak jag saknat i liknande trådar är att istället för att fokusera på huruvida masterregeln, eller en klar strereofil,

ska komprimeras eller ej så kan spår för spår behöva korrigeras.

Jag tar exemplet sågblad som nämndes tidigare, det skulle kunna se ut så med normal dynamik men om

låten ser ut som en liggande julgran utan barr så kanske det handlar om transienterna på en dåligt eq-ad

tamburin t.ex. Jag har i varje fall för vana att titta på varje spårs vågform och försöka få bort/ner oregelbundna peakar för att sen slippa såga hela skiten vid hobby-mastring och därmed förstöra viktiga transienter för andra

instrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

det headroom som behövs

det behövs inget särskilt headroom om du med headroom menar antalet decibel från nollan å neråt

så länge det inte slår över eller påverkar dynamiken kan högsta peaken ligga upp till noll

Du missade det jag skrev efteråt "...för att fritt kunna arbeta med dynamiken vid mastering." 😉 Ju mindre headroom man lämnar i materialet, dvs från 0 dB ner till peak, desto mindre utrymme ges för att processa dynamiken under mastering.

Det påverkar inte dynamiken i materialet var den högsta peaken ligger. Det kan inte gå över 0 dB, men dynamiken i sig påverkas inte vare sig peak ligger vid t ex - 0,3 dB eller - 7 dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade det jag skrev efteråt "...för att fritt kunna arbeta med dynamiken vid mastering." 😉 Ju mindre headroom man lämnar i materialet, dvs från 0 dB ner till peak, desto mindre utrymme ges för att processa dynamiken under mastering.

Det påverkar inte dynamiken i materialet var den högsta peaken ligger. Det kan inte gå över 0 dB, men dynamiken i sig påverkas inte vare sig peak ligger vid t ex - 0,3 dB eller - 7 dB.

har du en peak vid -7 så är det alltså 7dB kvar av utrymmet som du inte använder för materialet utan för tystnad

på vilket sätt skulle du inte " fritt kunna arbeta med dynamiken" menar du?

ligger materialet och peakar vid noll och jag inte vill trycka ner det så behöver jag ju inte

det handlar kanske snarare om vilket verktyg man använder

eller så förstår jag fortfarande inte vad du menar

Link to comment
Dela på andra sajter

har du en peak vid -7 så är det alltså 7dB kvar av utrymmet som du inte använder för materialet utan för tystnad

på vilket sätt skulle du inte " fritt kunna arbeta med dynamiken" menar du?

ligger materialet och peakar vid noll och jag inte vill trycka ner det så behöver jag ju inte

det handlar kanske snarare om vilket verktyg man använder

eller så förstår jag fortfarande inte vad du menar

Jag är kanske lite väl kortfattad i mina inlägg i tråden, ska elaborera lite 🙂

Om man inte alls har för avsikt att mastera materialet, så kan det finnas anledning att ligga nära nollan av rent volymmässiga skäl (men ingen annan anledning, varken materialets dynamik eller återgivning påverkas av en skillnad på t ex -0,3 dB peak eller -7 dB peak).

Om materialet däremot ska gå iväg till mastering, eller man gör detta själv, så lämnar man mindre utrymme för att att arbeta med dynamiken vid mastering om man pressar det mot nollan.

Tänk dig att du för exemplets skull väldigt förenklat har har spelat in och ska mixa fyra slag med en virveltrumma. Det första ligger vid -15 dB, det andra vid -10 db, det tredje vid -5 dB och det fjärde vid -0,3 dB. Du kör ut en WAV med detta och lämnar till mastring, allt är frid och fröjd eftersom max peak är -0,3 dB. När sedan masteringsteknikern får materialet och ska arbeta med den rent dynamiska och musikaliska aspekten av materialet, så vill han höja nivån på det tredje slaget från -5 dB till -3 dB, men utan att den inbördes nivåskillnaden mellan det tredje och det fjärde slaget förändras. Men eftersom det fjärde slaget redan ligger vid -0,3 dB så har han inget headroom kvar att arbeta med.

När materialet ligger och pressar mot nollan så lämnas det mindre headroom för den dynamiska processen i masteringen, och en hel del material eller genres idag är beroende av den processen vid mastering. Även loudnesskriget har tvingat masteringstekniker att bli mer kreativa i sitt arbete för att kunna tävla med nivåer utan att förlora dynamiken i materialet, såväl som att även kunna påverka dynamiken till att get det sound man vill ha.

Sedan är förstås loudnesskriget som sådant en ofta tragisk och omusikaliskt historia... i mitt tycke iaf, men när något ska mastreras för att funka ihop med resten av vad som spelas på radio, tv och nätet så kommer man tyvärr inte ifrån det, och där blir de olika dynamiska processerna vid mastering den enda räddning man har för att åtminstone få en hyfsad upplevd känsla av materialets ursprungliga dynamik.

(Jag utelämnar dBFS som term i tråden för att inte röra till det för TS 🙂)

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll om jag höjer volymen lite i mitt DAW? Han kan väl bara sänka tillbaka om han behöver mer headroom?

Även digitala volym ändringar påverkar soundet (om än väldigt lite).

Testa att lägga samma mix på två kanaler, på den ena kanalen sänk inputen -3 dB och höj regeln +3dB.

Om du jämför mot original mixen så tappar "volym ändrings kanalen" lite i sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll om jag höjer volymen lite i mitt DAW? Han kan väl bara sänka tillbaka om han behöver mer headroom?

Jo det förstås, men då måste han lägga till en extra dsp-process, om än försumbar i påverkan. Bara för att förtydliga: Det jag skriver i inläggen ovan är utifrån att lämna en optimal fil till mastering. Om man håller materialets peak mellan - 3 dB och - 6 dB (men man kan utan problem gå ända ner till -12 dB) så kan man lämna ett material färdigt att masteras. Det behöver inte gainas om varken för att kunna köras genom analog utrustning eller för att kunna bearbetas dynamiskt.

Ju mer du sänker mastervolymen, desto lägre bitdjup får du, men bara för att ge perspektiv på hur liten skillnad t ex -12 dB peak gör på materialet, så kan du sänka ända ner till - 48 dB peak och fortfarande ändå hålla dig i den 16-bitar domän som det mastrade materialet slutligen hamnar i. (Det ska man förstås inte göra för då tappar man för mycket dynamikomfång för vidare bearbetning, men -3 dB till - 12 dB är inga problem).

Sedan finns det en praktiskt sida av att inte pressa nivåerna mot nollan. Håller man sig till en safe zone så slipper man hålla koll på eventuella överslag 🙂

(det gäller bara mastern, Individuella kanaler kan man peaka utan problem).

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

varken materialets dynamik eller återgivning påverkas av en skillnad på t ex -0,3 dB peak eller -7 dB peak

där har du fel

om ditt material inte peakar längre upp än -7 så nyttjar ditt material färre bitar och alltså mindre dynamiskt utrymme än om du går högre upp

inte för att det hörs nån skillnad i 24 bitar men ändå

När sedan masteringsteknikern får materialet och ska arbeta med den rent dynamiska och musikaliska aspekten av materialet, så vill han höja nivån på det tredje slaget från -5 dB till -3 dB, men utan att den inbördes nivåskillnaden mellan det tredje och det fjärde slaget förändras. Men eftersom det fjärde slaget redan ligger vid -0,3 dB så har han inget headroom kvar att arbeta med.

jäkla underligt exempel

du menar att ha helt enkelt vill vrida på volymratten utan att trycka ihop materialet?

kan du ge ett exempel som är mer representativt i masteringssammanhang än en ensam virveltrumma?

det där låter mer som editering i mix

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...