Jump to content
Annons

"Minus-delaya -15 tick"


vivaldistrut

Recommended Posts

Satt på toa och småbläddrade lite i nya numret när jag möttes av denna mening. Hur gör man för att "minus-delaya -15 tick" i Logic? Har förstått så mycket att det handlar om att flytta spåret en smula, men hur vet jag att jag flyttat det just "-15 tick"? Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som du är ute efter en offset på spåret. Vet inte hur mycket en tick i Logic är men i PT är 0.10 sek närmare 500000 samples, väldigt lite mao. Prova, du har antagligen 'nudge' som går att ställa in på olika tidsenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt på toa och småbläddrade lite i nya numret när jag möttes av denna mening. Hur gör man för att "minus-delaya -15 tick" i Logic? Har förstått så mycket att det handlar om att flytta spåret en smula, men hur vet jag att jag flyttat det just "-15 tick"? Tack på förhand.

Tack för att Du delade med dig den upplevelsen. Minusdelay betyder alltså att du tidigarelägger spåret.

Tror du behöver tänka om lite, Delay är vell att någonting återupprepas? Jag förstår ingenting, du borde omformulera tror jag!

Nej Delay är inget som "upprepas" Det betyder ordagrant: försena, fördröja, förhala!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du är ute efter en offset på spåret. Vet inte hur mycket en tick i Logic är men i PT är 0.10 sek närmare 500000 samples, väldigt lite mao. Prova, du har antagligen 'nudge' som går att ställa in på olika tidsenheter.

Tackar, det var precis detta jag var ute efter. Får helt enkelt gräva lite till i manualen och se exakt vad en "nudge" motsvarar i det Studio kallar för "ticks". Antar att en "tick" är en "nudge".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst nya numret men det verkar konstigt förklarat eftersom en "tick" (från snap-rutan) kan vara allt mellan en 10000 dels sekund till över en tiondels sekund beroende på hur mycket man zoomat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Delay är inget som "upprepas" Det betyder ordagrant: försena, fördröja, förhala!

Okej! Då måste jag blande ihop det med echo.. För det är väl upprepas?

Lite klurigt med dom där... Reverb, delay och echo. Vad är EGENTLIGEN skilladen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Då måste jag blande ihop det med echo.. För det är väl upprepas? Lite klurigt med dom där... Reverb, delay och echo. Vad är EGENTLIGEN skilladen?

Egentligen enbart namnen. Allt tre är i grund och botten samma sak. Ett reverb är massvis med ekon, även kallade delays. Sen kan ordet "delay" också innebära försena och förhala som KillwithSkill skrev, men inom musikskaparvärlden så är (så vitt jag vet) delay synonymt med ett eko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...