Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade nedanstående sammandrag på ett annat forum:

Ett snabbt sammandrag:

--------------------------------------------------------------------------------------------

1. Använd balanserat om du kan, även vid korta sladdar, då mycket annat kan störa. Många menar att det inte spelar ngn roll vid mycket korta sträckor, och det stämmer. Men om du kopplar in grejjer obalanserat till din patch bay och har några dåligt sköldade prylar runt omkring kan det bli stora störningar. Säkra för det osäkra om det går. Eller använd mycket bra skärmade kablar om du har råd.

2. Balanserade kablar är alltid tvåpolig och finns i både XLR samt stereo tele versioner. Du kan ha XLR på ena sidan och stereo tele på andra, det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att de tre polerna (plus minus och jord) är separerade från början till slut och att plus och minus polerna ligger mycket tätt och helst är tvinnade.

3. Balanserat är inte beroende av kabeln utan på de kretsar som du kopplar dem till. Kolla mao i manualen om de saker du skall koppla ihop verkligen stödjer balanserat. 99,9% av XLR bestyckade kontakter är balanserade, så du kan du räkna med att de är balanserade från början. Många billigare mixerbord (exempel behringer) har ofta balanserat ut genom sina tele pluggar, men kolla i manualen för att vara säker.

4. Om bara din ena pryla har balanserat så koppla inte ihop dem genom den balanserade utgången, du kommer lägga till ganska mycket brus i signalkedjan. Välj balanserat till balanserat alt obalanserat till obalanserat. Blanda inte!

5. Alla phono pluggar (som tex bak på din stereo) är obalanserade och innehåller endast två poler.

Det finns också olika typer av balanserade steg (inuti era lådor), men det är lite overkill om ni inte skall hålla på med mastering eller bygga en proffs studio. Om ni inte redan känner till det behöver ni mao inte bry er om det

-----------------------------------------------------------------------

Ok so far so good!

Men! en annan stolle rekommenderade att jag skulle koppla från [Main out] på min mixer(obalanserad utgång) till balanserad ingång [Ljudkort] för då skulle kopplingen sluta på balanserad vilket skulle reducera brus, störningar mm

stämmer detta?

Annons
Postat

Om det inte är balanserat på båda sidor kan jag aldrig tänka mig att det skulle göra någon skillnad...

Postat (redigerat)
Vilket är bäst att koppla från mixern ub1002 (main out till ljudkort) eller (tape out till ljudkort) ?

Jag skulle koppla main out till förstärkare/högtalare och tape out till ljudkort.

EDIT: om det inte finns någon controlroom out dvs.....

Redigerat av Fredster
Postat
Vilket är bäst att koppla från mixern ub1002 (main out till ljudkort) eller (tape out till ljudkort) ?

Jag skulle koppla main out till förstärkare/högtalare och tape out till ljudkort.

menar du ctrl room out (obalanserad) till ljudkort in (balanserad el obalanserad)?

Postat

menar du ctrl room out (obalanserad) till ljudkort in (balanserad el obalanserad)?

Nej!

Jag menar tape out till ljudkort in.

Ctrl room out till förstärkare/högtalare.

Postat

Nej!

Jag menar tape out till ljudkort in.

Ctrl room out till förstärkare/högtalare.

ok i undrestand 😆

Varför andvänds aldrig main out till nåt alla rekommendera alltid tape out, jag menar det heter väl main out för nån anledning

Postat
ok i undrestand 😆

Varför andvänds aldrig main out till nåt alla rekommendera alltid tape out, jag menar det heter väl main out för nån anledning

Main out används oftast till att mixa ned ditt mtrl till ett stereospår. Förr var det vanligt att det gick till tex en DAT mm.

Du kan givetvis använda main out till ljudkortet men då får du ju bara två kanaler och det är vanligt att main out bara har en regel (för left right).

Nu vet jag inte vilket mixerbord du har men vill du spela in fler kanaler än två så är det tape out som gäller.

Postat

ok i undrestand 😆

Main out används oftast till att mixa ned ditt mtrl till ett stereospår. Förr var det vanligt att det gick till tex en DAT mm.

Du kan givetvis använda main out till ljudkortet men då får du ju bara två kanaler och det är vanligt att main out bara har en regel (för left right).

Nu vet jag inte vilket mixerbord du har men vill du spela in fler kanaler än två så är det tape out som gäller.

Sweet dude!

Nu har iaf nåra polleter trillat ned ctrl room out ska jag ha till min stereo i fortsättningen

Postat

ok i undrestand 😆

Sweet dude!

Nu har iaf nåra polleter trillat ned ctrl room out ska jag ha till min stereo i fortsättningen

Härligt! 😆

Postat
4. Om bara din ena pryla har balanserat så koppla inte ihop dem genom den balanserade utgången, du kommer lägga till ganska mycket brus i signalkedjan. Välj balanserat till balanserat alt obalanserat till obalanserat. Blanda inte!

Vaba? Varför skulle det bli mer brus?

Postat

Vaba? Varför skulle det bli mer brus?

Vet ej, inte jag som kommit på det där jag lägger bara in det för att kolla om uppgifterna stämmer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.