Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena studiorÀvar.

Funderar pÄ att skaffa mikron/mikrofoner för sÄng och akustisk gitarr. Musiken jag jobbar med Àr mest extrem metal (micken ska inte anvÀndas för growl, det har jag annat till) men annan musik kan förekomma och dÄ Àven inslag av ren sÄng/tal plus som sagt inslag av akustisk gitarr.

Har funderat pÄ följande mickar:

RĂžde NT1-A

RĂžde NT2-A

Audio Technica AT-2035

sE Electronics x1

Neumann TLM 102

Neumann TLM 103

Oktava MK012

Violet Design Black Knight

Jag vet att det Àr stor spridning pÄ priserna mellan dessa mikar och det hela gör mej fundersam.

Ska jag t.ex. köpa en RÞde NT2-A och en/tvÄ Oktava eller nÄgon annan kombination eller Àr nÄgon av dem sÄ pass bra att de fixar bÄde och ensam? Tanken Àr ocksÄ att eventuellt köpa en Focusrite ISA One som komplement till pre-amparna i mitt RME Babyface.

NÄgon som har ett bra förslag (Àven pÄ vad ni tycker om Focusrite ISA One)? Givetvis vill jag (som de flesta andra) komma undan sÄ billigt som möjligt, men det Àr inte det allra viktigaste.

Tack pÄ förhand.

Annons
Postat

LÀggdags hÀr sÄ det blir bara nÄgra snabba rader. Röde NT-2 Àr fin pÄ sÄng och sÀrskilt manliga röster om du vill ha lite bett i övre mellanregistret. Men var beredd pÄ att behöva anvÀnda deesser. Oktava MK012 Àr en liten goding som man kan ha till mycket, kalas till överhÀng och strÄk och Àven fin till akustisk gitarr - men kan ibland vara lite svÄr att fÄ att funka ensam till gitarr. Jag brukar ibland fÄ slÀnga pÄ en mik till dÄ, med fördel dÄ faktiskt en dynamisk för att fÄ lite kÀrna. Röden pÄ gitarr funkar, men Àr svÄrplacerad och plockar fort upp bumligheter och rum.

Postat

Av de mickar du nÀmner ovan skulle jag direkt föreslÄ. AT2035 och TLM102. Oktavamickarna Àr ocksÄ fina men funkar inte sÄ bra till sÄng tycker jag.

Ett annan jag skulle föreslÄ, som inte nÀmns, Àr Oktavamod MK-319 http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=100

en mick som aldrig upphör att imponera pÄ mig. Super pÄ bÄde sÄng och akustisk gitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.