denZne Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 Tjenare lirar på fyr strängar men funderar på att byta till fem strängat. Vad jag kan förstå så är det en tjockare sträng mot 4 strängaren och de andra kör man med samma storlek? blir det svårare att spela på en fem strängad och om den översta strängen är i en ännu mörkare stämning så måste väll gittarerna stämmas ner dom också? tack
AnthonyS Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 Den femte strängen är väl vanligen ett B, precis som är "standard" på en sjusträngad gitarr. Så nej, man måste absolut inte stämma ner gitarrerna, oavsett sex- eller sjusträngat. Men det klart att det kan vara nice att kötta i med låga B från både bas- och gitarrhåll.
John NT Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 (redigerat) Ett piano går ännu lägre och det är ingen som stämmer ner flera oktaver bara för att kunna hänga med pianot 😛 5-strängad bas är en kreativ krydda, kan användas lite hursomhelst. Dansband/country-basister kör ofta 5-strängat för att kunna gå ner i kvinter när de spelar grundtoner på E-strängen. En annan grej man kan göra är att oktavera ner i vissa delar av en låt för att ge mer fetma i ett visst parti, och därmed skapa variation i låten. I mitt band kör basisten 5-strängat i B, jag kör 7-strängat i drop A och andra gitarristen vanlig 6-strängad i E. Funkar alldeles utan problem 🙂 Vi spelar typ poprock, inget överdrivet tungt. Redigerat 21 november 2011 av John NT
Guitar Nilsson Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Har man spelat fyrsträngat i några år är det inte säkert man trivs med fem. Titta på proffsbasister som är med på TV, Så ska det låta mfl program, ofta har de en bas av varje sort, men den femsträngade får vila sig på ett stativ medans den fyrsträngade är den de verkar helst spela på. Andra basister har kanske bara en femsträngad o spelar på den jämt. Jag spelar ganska mycket bas och kör sen 25 år en variant så att jag har stämt ner min fyrsträngade bas till D G F och C, en helton på varje sträng, spelar gitarr lika, en helton ner. Det ger ett extra bottenfläsk i basen, men den är fortfarande lika skönspelad som en den fyrsträngade bas den är. Lägre än låga D tycker jag man sällan har användning för, det ska till dyra PA-system mm för att kunna spela låga B rent. Ett tredje sätt är "fattigmans femsträngad bas med fyra strängar". Då tar man ett femsträngs-set och sätter på sin fyrsträngade, man börjar med B, på slutet blir G-strängen över. Man vänjer sig snart att spela så också. Man förlorar några av de högsta tonerna på G-strängen, men de använder man ju sällan ändå....
therocker Postat 21 november 2011 Postat 21 november 2011 Eller så gör man som DAD och kör två strängat 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.