Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan

går det att automatisera velocityn på ett midispår?

främst är det dfhs jag vill kunna göra det med

om man kunnat rida ratten i groovesektionen på ett redan klart spår hade det vart fantastiskt

men nu går ju inte det.. finns det andra vägar att gå?

att sitta & rita velocity är uteslutet..en regel eller ratt vill jag jobba med

någon?

/Larsson

ps. cubase är mitt daw

Annons
Postat

Vet inte hur det fungerar i Cubase men i Ableton kan du te.x lägga en midiplugg innan själva instrumentet och automatisera velocityn procentuellt.. I logic kan man använda miditransformer men vet inte om den går att automatisera.

Kan du inte spela in midisignalen till ett nytt spår medans du själv rider ratten?

Postat

Det går, men jag sitter inte vid Cubase nu och har det inte i huvudet hur. Någon annan som inte ska köra ut på landet om en halvtimme kan kanske fylla i... 😄 Dock får du problem med att det blir en fördröjning mellan att Cubase först läser befintlig velocitydata från MIDI-spåret för att sedan ändra till det du automatiserar via t ex modulationshjulet. Den är pytteliten, men kan ända ställa till problem vilket ger känslan av att man, i brist på bättre beskrivning, försöker styra något som inte vill styras. Kör med minimal latency på ljudkortet så får du bättre känsla för feelingen.

Postat

Har du en kontrollyta så kan du väl bara assigna velocity till en ratt och spela in det i efterhand?

ALLT går ju att automatisera i stort sett, bara att det är ett aber att ställa in det.

Jag har Akai LPK49 och har inte lärt mig den utantill än men Novations grejer tex har ju Automap som verkar lite roligare att greja med...

Postat

Ta fram spåret för just velocity och slå på W, sen är det ju bara att köra...förutsatt att en ratt eller nåt påverkar just velocity...

Postat

tack för svar

men för velocityratten i DFHS påverkar inte hela midispåret

man kan bara ställa in de färdig spelade beatsen/looparna innan man flyttar dem till själva midi spåret

det jag eftersträvar är att kunna styra det efteråt med en regel

en midiplug för velocity

Postat

Så du kan inte ens ändra staplarna under det inspelade i midifilen om du dubbelklickar på den? Låter det likadant oavsett vilken velocity du ställer in?

Postat

jo.. jag hittade det

det finns en plug i cubase som heter midimodifier där man kan styra velocityshift via automatisering

det känns inte riktigt som samma grejja som ratten i dfhs.. men snudd på iaf

tack för hjälpen D200 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.