Larsson Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 hejsan går det att automatisera velocityn på ett midispår? främst är det dfhs jag vill kunna göra det med om man kunnat rida ratten i groovesektionen på ett redan klart spår hade det vart fantastiskt men nu går ju inte det.. finns det andra vägar att gå? att sitta & rita velocity är uteslutet..en regel eller ratt vill jag jobba med någon? /Larsson ps. cubase är mitt daw
iGnu Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Vet inte hur det fungerar i Cubase men i Ableton kan du te.x lägga en midiplugg innan själva instrumentet och automatisera velocityn procentuellt.. I logic kan man använda miditransformer men vet inte om den går att automatisera. Kan du inte spela in midisignalen till ett nytt spår medans du själv rider ratten?
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Det går, men jag sitter inte vid Cubase nu och har det inte i huvudet hur. Någon annan som inte ska köra ut på landet om en halvtimme kan kanske fylla i... 😄 Dock får du problem med att det blir en fördröjning mellan att Cubase först läser befintlig velocitydata från MIDI-spåret för att sedan ändra till det du automatiserar via t ex modulationshjulet. Den är pytteliten, men kan ända ställa till problem vilket ger känslan av att man, i brist på bättre beskrivning, försöker styra något som inte vill styras. Kör med minimal latency på ljudkortet så får du bättre känsla för feelingen.
D200 Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Har du en kontrollyta så kan du väl bara assigna velocity till en ratt och spela in det i efterhand? ALLT går ju att automatisera i stort sett, bara att det är ett aber att ställa in det. Jag har Akai LPK49 och har inte lärt mig den utantill än men Novations grejer tex har ju Automap som verkar lite roligare att greja med...
D200 Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Ta fram spåret för just velocity och slå på W, sen är det ju bara att köra...förutsatt att en ratt eller nåt påverkar just velocity...
Larsson Postat 19 november 2011 Trådstartare Postat 19 november 2011 tack för svar men för velocityratten i DFHS påverkar inte hela midispåret man kan bara ställa in de färdig spelade beatsen/looparna innan man flyttar dem till själva midi spåret det jag eftersträvar är att kunna styra det efteråt med en regel en midiplug för velocity
D200 Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Så du kan inte ens ändra staplarna under det inspelade i midifilen om du dubbelklickar på den? Låter det likadant oavsett vilken velocity du ställer in?
Larsson Postat 19 november 2011 Trådstartare Postat 19 november 2011 jo.. jag hittade det det finns en plug i cubase som heter midimodifier där man kan styra velocityshift via automatisering det känns inte riktigt som samma grejja som ratten i dfhs.. men snudd på iaf tack för hjälpen D200 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.