Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ledsen, men måste fråga för jag är väldigt nybörjare med inspelningar o.s.v

Är ljudkort till för att få fler utgångar till t.ex mikrofon?

Och jag vill spela in rap med en vanlig bärbar pc, jag har hört saker om fördröjning.. Blir det ingen fördröjning om man har ett ljudkort?

Och måste man ha det?

Jag testade att spela in en rap-låt med mitt headset på datorn en gång och det lät ju skit eftersom att orden inte kom på rätt ställe när jag spelat in det.

Hälp tack. 😄

Annons
Postat

För att testa lite så kan du köra med den generella ASIO-drivern ASIO4ALL, som gör att du kan använda ditt vanliga ljudkort och få kort latency (liten fördröjning).

För att få bättre ljudkvalitet och andra möjligheter, så är dock ett mer musikeranpassat ljudkort att föredra - och det följer alltid med specifika ASIO-drivrutiner till sådana.

Om du bara ska rappa till befintliga beats, så kan du köra med så kort latency att du knappast märker det. Om du gör musiken från scratch, så beror det på datorns kapacitet och hur mycket virtuella instrument du använder, om du kan köra med lika kort latency eller inte...

Vissa ljudkort har en inbyggd mixer som gör att man slipper ifrån latency helt, men då med nackdelen att man inte kan lyssna med plugineffekter i medhörningen.

Läs gärna lite om latency (och annat) här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency 🙂

Postat

Men vad behöver jag för att kunna vara säker på att det inte blir någon latency så att det låter skit, när jag använder färdiga beats och rappar in min text på det?

http://www.conrad.se/CONRAD-HD-SOUNDBOX-7.1-USB.htm?websale7=conrad-swe&pi=871500&ci=SHOP_AREA_17156_0415091

räcker det med ett sådant?

Länka gärna vad för ljudkort jag behöver, hoppas på inte alls för dyrt pris, men lite pengar får man ju räkna med.

Behöver ett externt ljudkort 🙂

Tack på förhand!

Postat

Men vad behöver jag för att kunna vara säker på att det inte blir någon latency så att det låter skit, när jag använder färdiga beats och rappar in min text på det?

http://www.conrad.se...A_17156_0415091

räcker det med ett sådant?

Länka gärna vad för ljudkort jag behöver, hoppas på inte alls för dyrt pris, men lite pengar får man ju räkna med.

Behöver ett externt ljudkort 🙂

Tack på förhand!

Jag skulle inte heller satsa på ett sådant. Mikrofoningången är på 3.5mm tele - alltså samma som det sitter i vanliga ljudkort. Ljudkvaliteten är troligen också ungefär som ett vanligt ljudkort. Det finns ingen fantommatning, något som krävs om du skulle vilja använda en kondensatormick.

Vill du komma billigt undan, så finns också t ex Steinberg CI1 . Frågan är sedan om du har någon mick redan eller om du behöver köpa en sådan också...? Det är nämligen inte säkert att ett dator-headset går att använda till ett "riktigt" ljudkort... 🙁

Postat

Ursäkta för jag är väldigt nybörjare med sånt här men, om vi säger att jag köper ett headset + mic och kopplar in det i Steinberg CI1 och sätter på ett beat i ett program och rappar till det.

Slipper ja redigera då, alltså flytta så att det kommer på rätt plats (i takt) eller?

Då kan ja bara släppa det sen när ja är nöjd med min röst för att mina ord alltid är rätt ställe när ja spelar upp, till skillnad från mina test med headset --> vanligt input i datorn? 🙂

Postat

Ursäkta för jag är väldigt nybörjare med sånt här men, om vi säger att jag köper ett headset + mic och kopplar in det i Steinberg CI1 och sätter på ett beat i ett program och rappar till det.

Slipper ja redigera då, alltså flytta så att det kommer på rätt plats (i takt) eller?

Då kan ja bara släppa det sen när ja är nöjd med min röst för att mina ord alltid är rätt ställe när ja spelar upp, till skillnad från mina test med headset --> vanligt input i datorn? 🙂

Som Claes har sagt, så läs på om latency (Länken han angav). Och det han skrev så har du redan svar på frågan.

Du kan även läsa en hel massa om både mickar, latency och om ljudkort om du söker här på forumet!

Mvh Måns

Postat

Kan du tipsa om nåt sånt, och vad ligger det i för prisklass?

Det finns sådana mixrar i de flesta ljudkorten när man kommer upp en bit i pris, men även de billigare kan köras med väldigt lite latency (nära noll) om man kör med Direct Monitoring i Cubase - men som sagt så kan man inte få plugineffekter i lyssningen då, utan medhörningen av rösten blir helt torr medan man spelar in. Ingen nackdel enligt min mening, men det finns många som tycker att det är trevligare att spela in med lite feeling-reverb medan man sjunger, så det är en smaksak...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.