Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har en liten enkel fråga som jag funderat på ett tag nu!

Vad händer när man panorerar en stereokanal? Jag kan tänka mig två scenarior; pannar man till vänster så sänks volymen bara på den högra kanalen och vid max pan är den högra kanalen sålledes mutad, eller att den högra kanalen panoreras mot vänster och vid max pan ligger båda kanalerna till vänster.

Vilket är det? Eller är jag ute och cyklar helt åt skogen?

Annons
Postat (redigerat)

Det är det andra alternativet. Den högra kanalen panoreras åt vänster tills dess att den ligger helt i vänster kanal. Den vänstra kanalen förblir oberörd. Vänsterkanaler är som bekant känslomässigt avtrubbade 😛 (nej, ingen koppling till politik).

Det finns dock fler sätt att panorera stereokanaler, beroende på vilken DAW du kör. De kan t ex panoreras som om de vore två monokanaler, där du har två panoreringskontroller, en för vänster och en för höger stereokanal, vilket innebär att de kan panoreras fritt oberoende av varandra.

Redigerat av Bodhi
Postat (redigerat)

en stereokanal består ju av 2 spår, om du panorerar en monokanal får du den effekten som du beskriver/frågar efter men när man panorerar en stereokanal så måste man panorera båda i så fall helt åt vä för att hö skall mutas och vad är det för mening med det???

en stereokanal vill man ju ha i just stereo, 1 till vä och den andra till höger, sen är det upp till dig om du vill ha dom lite, mellan eller fullt utpanorerade, man brukar tala om tex kl. 10 och 14 om du är med... man bör träna på att lära sig var olika instrument låter bäst i sina "ultimata" panoreringsplaceringar, timmar timmar och dagar o år osv så får du kläm på't till slut!!!

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)
  On 2011-11-18 at 21:57 sa Florian le Sage:

när man panorerar en stereokanal så måste man panorera båda i så fall helt åt vä för att hö skall mutas och vad är det för mening med det???

Mutas verkligen höger i den panoreringen? Skämtar du med mig aprillo eller är det jag som är ute och cyklar? Har alltid uppfattat det som att båda kanalerna i ett stereospår hamnar åt vänster eller höger vid full panorering, vilket i praktiken skapar ett panorerat monospår av en stereofil. Det kan man ju vilja ha ibland 🙂

Edit: Ja alltså att stereofilen slås ihop till ett monospår

Redigerat av Bodhi
Postat

Tänker så det knakar... får inte ihop det. Måste sätta mig vid Cubase imorgon och testa. Min värld är på väg att rasa samman...

Postat

ha ha nejdå ta't lugnt, när du kollar ett sterospår i cubase i morrn så högerklickar du på pan i kanalfönstret till vä (som du vet) och så får du 3 olika varianter av pan, den ena är en grej som ser ut som ett dragspel och är lite hemlig att kontrollera, den andra är den med ett "reglage" för varje och den 3.e hmmm måste kolla själv så jag inte ljuger, hursomhelst så går det i princip med 2 av dom att panorera fullt åt ena eller andra hållet men det är ju mongo och inget man gör förutom i rena effektsyften vid programmering av pan på en stereokanal vid ett solo eller en effekt som skall vandra än hit än dit tex...

Postat

Jomen det vet jag, använder ofta den med två reglage där man kan kontrollera stereobredden på ett spår. Men just detta att en standard panorering av ett stereospår, dvs den med endast ett reglage, vid full utstyrning åt tex vänster mutar vänsterkanalen? Det vänder upp och ner på hela min värld! 😳

Postat

Tänk dig att en stereokanal skickar sina signaler (vänster & höger) till 2 olika bussar (dvs mono), säg bus 1 och bus 2. Bus 1 skickar i sin tur signalen till högtalare vänster och bus 2 till högtalare höger. Hårdpanorerar du en stereosignal åt t ex vänster betyder det att bus 1 får hela den signalen, summerad, och därmed når informationen endast högtalare vänster. Bus 2 är inte mutad, det finns bara ingen information där. Beroende på vad du har för panning law i din DAW så får du olika resultat för summeringen av signalen.

mvh

Kim

Postat (redigerat)

Tack Kim, men det är ju precis på det sätt som du beskriver som jag menar att resultatet av att panorera en stereofil blir 🙂

Edit: Läste igenom inläggen igen och inser nu att jag helt enkelt läste fel i Florians första inlägg... 😊

Jag läste inlägget som att om man panorerar en stereofil helt åt vänster, så åker höger kanal dit och vänster kanal mutas, medan Florian skrev att höger kanal mutas, vilket förstås är vad som händer.

Doh... doh... doh... doh....

Redigerat av Bodhi
Postat (redigerat)

Hmm hehe antingen är jag trött i skallen eller så va det inte riktigt glasklart 🙂

Ska vakna till med en kaffe och läsa igenom tråden igen!

Att panorera en stereokanal 100% åt något håll är inget jag direkt brukar göra för då förlorar man ju som sagt vitsen med att det är en stereokanal. Det var mer tänkt som ett exempel för att lättare förstå vad som händer.

Redigerat av henk2055

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.