Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kollade precis och den är no where to be found i varken databasen eller på Allmusic.com. Ring till STIM medlemsservice och be dem detektiva lite

oki! Tack för efterforskningarna 🙂

(3) knarkfaktorns kortslutande höga nivå;

haha isn´t it lovely. Så då behöver jag ingen ncb-kod då heller eftersom låten är nowhere to be found?
  • 2 år senare...
Postat

Jag har en fråga som knyter an lite till ämnet så jag använder denna tråden:

Person A, person B och person C skriver en låt som de sedan spelar in och släpper men låten får ingen större framgång. Stimmen delas så lika det går 33,33 per person. Dock står person A som ensam textförfattare.

Några år senare spelar person B in låten på nytt. Dock är texten helt omskriven och stimmen är också ändrad så person B har större del av kakan eftersom denna nu skrivit hela texten. Person B når viss framgång med låten.

De andra upphovsmännen är inte tillfrågade och samtycker inte med textändringen eller utgivningen.

Fråga:

Har person B begått något brott iom att vederbörande inte frågat de andra upphovsmännen angående textändringen och utgivningen?

Postat (redigerat)

Fråga:

Har person B begått något brott iom att vederbörande inte frågat de andra upphovsmännen angående textändringen och utgivningen?

Tror det hela hänger på vilken roll som respektive upphovsman är reggad hos STIM för den enskilda låten. Är A bara reggad som textförfattare för en text, så borde det inte vara nåt juridiskt upphovsrättsintrång eller bedrägeri (notera "borde").

Juridiskt brukar man betrakta en låt (med text) som 1 konstnärligt verk. Om samma musikbakgrund berikas med annan text, som inte alls har några kopplingar till den förstnämnda texten, då betraktas det ofta som ett annat konstnärligt verk - juridiskt alltså.

Finns förstås 'bearbetning av konstnärligt verk' men det begreppet används mest om nån typ arrar musiken på upphovsmannens uppdrag o sånt. Den som arrar har då bara rätten till del-intäkter av låten i den arrade utformningen, inte i någon annan- eller föregående form.

Jag skulle tro att B inte begått regelrätt lagbrott, men han vandrar klart på randen till etik/moral-brott. Sånt kan generera nästan värre konsekvenser än ett fällande juridiskt straff. Värt att betänka.

Om det här rör en rådande situation, som riskerar att bli inflammerad framöver, rådgör med en jurist och lös alla trängda lägen redan nu. Det må kännas som en stor grej att göra bara för nån 'kompis-dispyt' typ, men såna dispyter kan blir riktigt jävliga och så inflammerad osämja i många år.

Redigerat av Signia
Postat

Tror det hela hänger på vilken roll som respektive upphovsman är reggad hos STIM för den enskilda låten. Är A bara reggad som textförfattare för en text, så borde det inte vara nåt juridiskt upphovsrättsintrång eller bedrägeri (notera "borde").

Person A är reggad som både text- och musikförfattare, person B och C som enbart musikförfattare. Kom förresten på att stimmen inte är 33,33 per person utan person A (textförfattaren) har större del av kakan. Typ 60/20/20

Problemet är att person B nu ändrat hela texten, döpt om låten, stimmat den under nytt namn samt tagit 70% av stimmen och gett endast 15 vardera till A och C. Det känns spontant som att person B gjort intrång på person A och eventuellt även C:s upphovsrätt, eller har jag fel?

Det rent etiskt/moraliskt riktiga kan vi lämna. Person B har i princip inga som helst problem att bryta mot något moraliskt/etiskt om denne kan få egen vinning av det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.