Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om upphovsrätten förhindrar en att spela in en cover på en låt. Och gäller det samma sak om man ger ut den gratis eller säljer den?

Och hur får man tag i upphovsmannen för att fråga lov i så fall när upphovsmannen är en obskyr grupp från 60-talet som inte finns längre och inte verkar ha någon hemsida eller dylikt där man kan leta information?

Annons
Postat

Ingen som kan klargöra detta lite för en som aldrig satt sig in i ämnet upphovsrätt?

Postat

Jag har för mig att man får göra detta utan att hävda sig äganderätten. Om du reggar din cover som en cover hos stim så får automatiskt ägaren sin del av "vinst-summan".

Kolla på stims hemsida, där lär du hitta mer info.

Citerar stim:

"Hur gör jag om jag vill spela in och ge ut en skiva med covers?

Om det är fråga om originalversionen av låtarna kan du kolla under kundfliken och Skivutgivning - NCB. Men om du gör egna bearbetningar och/eller egna texter/översättningar måste du först ha tillstånd från musikförlagen och i vissa fall från upphovsmännen. Mejla medlem@stim.se för kontaktuppgifter."

Postat

ok. Ja texten är den samma och ackordföljden men jag ska arra den lite annorlunda och förlänga den en smula, fast grundkänslan är den samma . Frågan är hur det faller under bearbetningar?

Postat

Nej, du måste kontakta förlaget som äger rättigheterna, tro mig jag har erfarenhet från just samma typ av ärende, ta reda på vilka dom är och beskriv vad du vill ha gjort, du kommer att få fylla i en del formulär där du avskriver dig ev. claims på royalties etc och även svara på ev ändringar i text eller melodi osv!

Postat

Ok. Men som sagt har ingen aning om vad dom har för förlag eller dylikt. En liten okänd grupp från 60-talet som jag bara sett på nån psyhedelic samlingskiva. Finns det nån databas eller så som man kan leta i efter sån information?

Postat

Ok kollade nyss in den på youtube, ball låt lite besläktad melodimässigt med typisk Brittisk trad visa, lite lätt touch av Scarborough Fair t.o.m. i vissa intervaller...det blir nog svårt att hitta förlag på dessa om du inte tar reda på det via dom som givit ut samlingen...annars kör på bara, det var säkert ett band som bara spelade in en outgiven singel etc eftersom ingen info alls finns på nätet!

Postat

Ja precis! Du tror inte att det blir nåt jidder då om jag har med den på min skiva?

Postat

haha ja det funka väll på 70-talet innan den digitala revolutionen men nu är detsvårare att komma undan med. 😛 Iof så lär väll dom vara döda eller sitta på psykosavdelningen nu om man betänker hur det begav sig 😳

Postat

Korrekt stavning av hans är Layng Martine Jr. Men det verkar klurigt att hitta vilket bolag låten är utgiven på från början, för jag antar att det är samlingen U-Spaces: Psychedelic Archaeology - Volume 1 du har?

Postat

Ärligt talat nej det tror jag inte, gör som Led Zeppelin på deras 1:a, skriv att det är du som är upphovsmannen*

Det där har jag missat, vilket låt är det?

Music Lounge (oregistrerad)
Postat

Jag kan kolla upp vilket förlag du ska vända dig till på måndag när jag är på jobbet. Vi har tillgång till STIMs förlagsdatabas

Postat

Märkligt att ingen har gett ett klart svar... Trots de som stoltserar med "tro mig, jag har erfarenhet..."

Vem som helst får spela in covers; det är bara att spela in och sedan meddela STIM/NCB, så sköter de resten.

Undantagen gäller vid s.k. förstagångsinspelningar och om låten ska remixas eller bearbetas på ett sätt som rejält avviker från originalet.

Postat

Märkligt att ingen har gett ett klart svar... Trots de som stoltserar med "tro mig, jag har erfarenhet..."

Vem som helst får spela in covers; det är bara att spela in och sedan meddela STIM/NCB, så sköter de resten.

Undantagen gäller vid s.k. förstagångsinspelningar och om låten ska remixas eller bearbetas på ett sätt som rejält avviker från originalet.

vad är felet med dig egentligen Valle, jag har förklarat för killen hur man ska göra i mitt 1.a inlägg men du måste ALLTID ifrågasätta och jiddra och utmärka dig på detta sätt, har familjen dragit eller???

Du har dessutom helt fel i sak här, suck...

Postat

Du har dessutom helt fel i sak här, suck...

Nope... Med risk för att upprepa:

Vem som helst får spela in covers; det är bara att spela in och sedan meddela STIM/NCB, så sköter de resten. Undantagen gäller vid s.k. förstagångsinspelningar och om låten ska remixas eller bearbetas på ett sätt som rejält avviker från originalet.

Tro mig, jag har erfarenhet.

Postat

Båda har rätt! 🙂

I Sverige och med svenska förlag eller svenska agenter som "motpart" är det i princip aldrig problem att spela in och ge ut covers.

Vid släpp utomlands krävs i princip tillstånd varje gång, då man utomlands har en tendens att se alla covers som "bearbetningar". Möjligt att svenska förlag börjat jobba på samma sätt. Det är nya tider nu...

I praktiken tror jag som Florian att det inte är några som helst problem att ge ut låten. Ingen kommer bråka.

Postat

Jag kan kolla upp vilket förlag du ska vända dig till på måndag när jag är på jobbet. Vi har tillgång till STIMs förlagsdatabas

Nice! Gör gärna det vore ohyggligt snällt! 🙂

Båda har rätt! 🙂

I Sverige och med svenska förlag eller svenska agenter som "motpart" är det i princip aldrig problem att spela in och ge ut covers.

Vid släpp utomlands krävs i princip tillstånd varje gång, då man utomlands har en tendens att se alla covers som "bearbetningar". Möjligt att svenska förlag börjat jobba på samma sätt. Det är nya tider nu...

I praktiken tror jag som Florian att det inte är några som helst problem att ge ut låten. Ingen kommer bråka.

Borde inte vara så många svenska motparter inblandade i den här låten. Hur defineras släpp? T.e.x om man kan spela den på spotify så kan man lyssna på den utomlands men den är inte"släppt" utomlands i ordets bemärkelse?

Postat

Släppt = tillgänglig för allmänheten. Men som sagt, i praktiken är det nog bara att tuta och köra. Det värsta som kan hända är att förlaget ber dig ta ner låten / dra in cdn.

Postat

Det här är lite märkligt egentligen...

Ponera att Obehagliga Typen vill spela in en cover av en Valle- eller Florianlåt och sedan ge ut den på en vit makt-samlingsplatta. Har då Valle och/eller Florian inget att säga till om detta?

Postat

Det här är lite märkligt egentligen...

Ponera att Obehagliga Typen vill spela in en cover av en Valle- eller Florianlåt och sedan ge ut den på en vit makt-samlingsplatta. Har då Valle och/eller Florian inget att säga till om detta?

Det finns två svar på den frågan:

1. Som STIM-ansluten upplåter man på STIM att bevaka de ekonomiska rättigheterna, därför har "jag" i princip inget att säga till om (såvida det inte gäller förstagångsinspelning).

2. Förfarande du beskriver skulle kunna strida mot bestämmelsen i §3 URL, den ideella rätten.

Postat (redigerat)

Nope... Med risk för att upprepa:

Vem som helst får spela in covers; det är bara att spela in och sedan meddela STIM/NCB, så sköter de resten. Undantagen gäller vid s.k. förstagångsinspelningar och om låten ska remixas eller bearbetas på ett sätt som rejält avviker från originalet.

Tro mig, jag har erfarenhet.

Som sagt och med risk för att upprepa mig 😑 sorry klasho för tvetydigheterna här men jag har gjort detta ett par gånger, och i ena fallet räckte det med en stim/ncb anmälan då jag behöll originaltexten men andra gången var jag tvungen att via EMI publishing Sverige ansöka hos EMI France då jag hade skrivit om text och ändrat rejält i arret så ingen förmodligen hade kunnat härleda låten i vilket fall men jag ville göra rätt för mig och undvika ev. rättskandal om den mot alla odds hade slagit och rusat upp på europatoppen etc...det tog dessutom ca 4 månader och i båda fallen gällde det samma låt; Windmills of your mind komponerad av Michel Legrand...en fantastisk låt som gjorts i många covers/varianter men ingen som i mitt fall...

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Som sagt båda har rätt... Jag arbetar på förlaget som florian nämner och vi får dessa frågor dagligen.

Du får spela in och ge ut covers utan concent från upphovsman. Du får dock inte ändra i text eller komposition, du får heller inte arrangera om hur som helst. Du måste då be förlaget att cleara detta åt dig med upphovsman.

Vill du sedan ge ut din cover så får du ju självklart inte några STIM pengar för detta (om du inte har tagit kontakt med upphovsmannen och kommit överens om ett särskild fördelning). Däremot får du ju pengar från eventuell försäljning.

Postat

Så för att sammanfatta så är det bäst att kontakta upphovsman om man har arrat låten annorlunda eller köra i vind och HOPPAS på att man inte blir krävd på pengar senare. 😱

Har du kollat upp det förresten? 🙂

Postat

Kollade precis och den är no where to be found i varken databasen eller på Allmusic.com. Ring till STIM medlemsservice och be dem detektiva lite

Postat

Well, av soundet att döma (med beaktande av att det "bara" är ett YouTube-klipp) samt

(1) det ytterst tveksamma framförandet/trakterandet av instrument, och;

(2) det faktum att nämnd samlingsskiva
"only include original psychedelic singles which have never been reissued since their initial release date (---) meant to inspire archivists to locate clean masters of these recordings and release them in proper formant"
och;

(3) knarkfaktorns kortslutande höga nivå;

så tror jag att låten ifråga är förlagd enligt vår motsvarighet "manus".

Om jag skulle ha rätt, vilket jag tror att jag har, så kan ni se er i stjärnorna efter att hitta en "rättighetsinnehavare" till låten. Som farbror Florian sa, spela in skiten och bry dig inte så mycket (du bör dock inte ange att det är du som har skrivit låten, skriv typ "Layng Martine, Jr. (manus)", eller något ditåt).

Och, hade det inte varit för att jag är så jävla dum i huvudet, så hade jag trott att TS jävlas och garvar sketan av sig just nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.