Jump to content
Annons

Flytande golv, markskiva eller gummipads


peri

Recommended Posts

Hej alla engagerade studiobyggare!

Har följt diverse byggen här och samlat på mig en del tankat till mitt eget bygge.

Jag har tidigare med lyckat resultat byggt en trumstudio i mitt förra kedjehus.

Med ett flytande rum i rummet uppbyggt på 75 mm markskiva kunde jag utan problem spela trummor dygnet runt.

Nu har jag byggt ett separat hus på tomten ihop med en carport. Här blir det en ca 25 kvm replokal/hobbystudio i ett o samma rum (genomtänkt beslut i det fallet), samt en entredel och förråd på resten. Plattan är 36 kvm.

Huset är byggt av de här legobitarna av frigolit som vi sedan betongfyllt, 25 cm tjocka väggar. Plattan är en gjuten isolerad betongplatta av vanligt "villatyp" utan golvvärme. Gott om takhöjd, 2,40 vid yttervägg och ca 3,30 vid nocken. Taket har limträbalkar i nock och utåt. Stabil kåk med stor massa alltså!

Det vikigaste är att isolera utträngande ljud från "livemusik", på bästa möjliga vis.

Har hygglig koll på både väggar, kablar, ventilation mm, men man börjar ju med golvet.

Och det är lite svårt att göra om i efterhand...

Nu måste jag ta ett beslut om hur jag ska bygga det flytande rummets golv.

Första tanken var att använda 20 cm markskiva och bygga rummet på detta.

Dock verkar det som alla här bygger flytande rum på gummiklossar!

Beror detta på att markskivan som teknik är utklassad av gummipadsen?

Vad är att föredra? Och var finns dessa pads, de bästa? Kuntze eller annan?

Ska försöka få upp lite bilder när tiden medger...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om det är betong golv från början så är det bättre än alla dessa högresonata lättviktsgolv som man ser folk bygger i diverse trådar här på forumet.

man ska undvika(inte bygga) träreglade golv och inte cavety(isolerade hål rum med isolering) golv tunna skivmaterial. Det även om det är på tex u-boat floaters.

gör man ett felaktigt golv så kan det förvärra ljudisoleringen och bli som kroppen på en akustik gitarr vid en ganska hög resonans rekvens och då blir det raka motsatsen till vad man vill med ljudisolering. det ska va frikopplat från befinteligt byggnad osv men det folk ofta glömmer är att det ska ljudisolera lågt i frekvens och bå hög db nivå.

det bästa golvet är frera decimeter tjock solid betong platta flytandet på spring-isolators.

men ett alternativ kan vara:

isolering med iso-pads

golvspån

gummimatta(eller iso-mat)

trädgårdspalttor i betong

gummimatta

golvspån

och slutligen 2 lagder demplimmad golvgips.

väggarna och tak bör va 3 lager demplimmad gips eller 2 lager tjockare gips, stål reglar.

luftspalten bör vara minst 200mm(100mm+100mm isolering) altså från baksidan på gipen till nästa vägg, dvs 95mm reglar/iso och 100mm tomt. man räkna altså med isoleringen i luftspalten.

isoleringen ska va låg densitet tex isover piano.

det viktiga är att man bygger med kontruktioner/material som har låg resonans, vilket bör vara ner mot 10hz(altså under hörbartfrekvens område, om det ska bli bra ljudisolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att man bör eftersträva att bygga en konstruktion med material som har en så låg resonansfrekvens som möjligt för att erhålla bästa möjliga Rw och ju högre densitet i materialet dess bättre.

När man bygger ett golvbjälklag så behöver man ta hänsyn till helheten och rådande förutsättningar. Därför är många gånger ett uppreglat bjälklag i trä en bra och enkel lösning för att uppnå fullgod böj och knäckhållfasthet. En spånskiva (=limmat sågspån utan fibrer) vilande på isopads är tyvärr helt förkastlig i detta sammanhang. Att bygga i trä går alldeles utmärkt bara man gör det på rätt sätt och inte bygger en innesluten låda utan dämpande material.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att man bör eftersträva att bygga en konstruktion med material som har en så låg resonansfrekvens som möjligt för att erhålla bästa möjliga Rw och ju högre densitet i materialet dess bättre.

När man bygger ett golvbjälklag så behöver man ta hänsyn till helheten och rådande förutsättningar. Därför är många gånger ett uppreglat bjälklag i trä en bra och enkel lösning för att uppnå fullgod böj och knäckhållfasthet. En spånskiva (=limmat sågspån utan fibrer) vilande på isopads är tyvärr helt förkastlig i detta sammanhang. Att bygga i trä går alldeles utmärkt bara man gör det på rätt sätt och inte bygger en innesluten låda utan dämpande material.

/ Björn

nej där har du tyvärr fel...

http://www.gearslutz.com/board/7096974-post7.html

Jon brandt skrev i en anan tråd på gearslutz att golvet bör ha en resonansfrekven ner mot 10hz(altså under hörbart frevens område) och det går inte att uppnå med träreglar i golvet.

här bygger dom skivor på isopads:

http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/629028-new-qds-studio-paris-studio-construction-2.html

pallar då tyngden från ett ssl bord iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

här bygger dom skivor på isopads:

http://www.gearslutz...truction-2.html

pallar då tyngden från ett ssl bord iaf...

Jo jag har sett den tråden - häftigt bygge! Spånskiva är dock inte avsedd för att ta upp lokala punktlaster, i synnerhet inte i konstruktioner omgiven av hög luftfuktighet. I tråden använde dom förvisso dubbla spån men risken finns att få ett knäckt eller deformerat golv över tid. I alla fall min bedömning och erfarenhet..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vwt unte alls hur bra det där är men jag antog pga dom har anlitat akustiker att det var en bra konstruktion...

en annan variant ät att såga isär betongplattan runt varge rum(separerar från befintelig byggnad) ända ner till marken, det blir åxå bättre än träreglade lättviktsgolv. altså om men bygger på betong platta. bygger man en lokal frånbörjan så kan man bygga typ torpargund och gjuta spearata plattor för varge rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o tack för synpunkterna. Jag ifrågasätter nog också det här att använda golvspån på bärande punkter, oavsett material.

Jag var mer inne på följande:

Är markskivan sämre än gummipads som ljudisolering?

Inser att gummipads kan vara 5-10 mm tjocka och markskivan bör ju helst vara 15-20 cm.

Ett träbjälklag kan man göra både stabilt och stumt med t ex betong.

Dessutom finns det ju konstruktionsvirke, K24 som är både tyngre och styvare.

En ide kan vara att lägga 70-75 mm markskiva och golvspån. Sen gjuta ett betonggolv i en reglad ram, ev ett regelverk CC 60. Kan ju vara med en höjd av 45 mm. Sen gummimatta och golvgips.

Stabilt blir det iaf, men vinner jag nåt på det med isoleringen?

Lite av en kombination av olika ideer.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o tack för synpunkterna. Jag ifrågasätter nog också det här att använda golvspån på bärande punkter, oavsett material.

Jag var mer inne på följande:

Är markskivan sämre än gummipads som ljudisolering?

Inser att gummipads kan vara 5-10 mm tjocka och markskivan bör ju helst vara 15-20 cm.

Ett träbjälklag kan man göra både stabilt och stumt med t ex betong.

Dessutom finns det ju konstruktionsvirke, K24 som är både tyngre och styvare.

En ide kan vara att lägga 70-75 mm markskiva och golvspån. Sen gjuta ett betonggolv i en reglad ram, ev ett regelverk CC 60. Kan ju vara med en höjd av 45 mm. Sen gummimatta och golvgips.

Stabilt blir det iaf, men vinner jag nåt på det med isoleringen?

Lite av en kombination av olika ideer.

/Per

Hallå Per!

Isolatorernas (pads, fjädrar, ubåtar etc.) uppgift är att frikoppla konstruktionerna från varandra så att inte flankljud (stomljud) överförs mellan rummen. Det luftburna ljudet reducerar man med att bygga en lufttät konstruktion med så mycket massa som möjligt som vilar på det frikopplade golvbjälklaget.

Olika material som används som isolatorer har olika "tröghet" vid olika belastningsnivåer. Man kan absolut bygga på markskiva med ett ok resultat men eftersom det finns produkter som är framtagna för ändamålet tycker jag att det är klokt att använda dessa. Exempelvis så kommer markskivan att komprimeras lite grand över tid och har inget "minne" som den vill återgå till jämfört med produkter som är avsedda för ändamålet. Marksivan är dessutom ganska ojämn i densitet och har likt alla andra mineralullsplattor högre densitet ute i kanterna eftersom det blir vändkanter i sprutprocessen.

En annan aspekt som jag tycker är viktig, och som talar emot användandet av marksiva är konstruktionslösningar med organiskt material dikt an mot betongplatta utan ventilation. Nu har du i och för sig en isolerad platta vilket är optimalt, men även den kommer att hålla fukt och risk finns för att du får en stickande lukt i lokalen efter några år.

Hälsningar/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar_star_89 (oregistrerad)

Jag sitter här och kliar mig i huvudet... Limmar man ihop golvet när man inte har reglar att skruva i? Eller har jag missuppfattat hela processen? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen o tack för alla bra synpunkter och kommentarer.

Tack vare era råd så blir det ett bättre bygge!!

Har varit i kontakt med Vibratec och tror deras gummipads kan bli aktuella.

Avser att gjuta ett betonggolv med plywood och pads under.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...