Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har gått i tankarna om att prova en ny DAW eftersom jag inte är helt nöjd med hur jag jobbar med mina fältinspelningar. Det blir allt för ofta att jag kör på ren rutin och inte utmanar mig själv på något sätt.

Svängde in på ableton.com och försökte lista ut vilken version det är jag bör prova, men lyckades inte hitta någon bra jämförelse vad som skiljer dom olika versionerna åt.

Jag har inga som helst behov av några medföljande ljud då jag redan har ett bra bibliotek på datorn.

Som jag förstått det får man med en massa grejer i Suite, däribland ljudbibliotek, men vad har Suite som Live inte har? Och Intro, vad saknar den som Live har?

Är det någon som har koll?

Annons
Postat

Suite har framförallt alla Abletons instrument som te.x Sampler, Operator osv..

Installera Suite-demon och testa dem! Du kan närsomhelst uppgradera från vanliga versionen till Suite eller köpa vissa av instrumenten separat.

Postat

Hmm. Abletons instrument och effekter skulle nog vara bra att ha för det jag vill åstadkomma, i alla fall effekterna. Får se om jag kan hitta någon smart jämförelselista nånstans och avgöra.

Postat

Hittade en jämförselelista (förstår inte varför jag inte googlade på det först), och det verkar som det bästa alternativet är just Suite.

Postat (redigerat)

I intro kan du max ha 4 VSTi och max 12 effekter.

edit: Vilket ju också stod i listan du länkade till.

Redigerat av Overkill
Postat

Suite är ju väldigt mycket kul för pengarna. Min enda invändning är att Ableton konsekvent kör samma gränssnitt på allting, vilket på ett sätt blir renare och mer homogent, men också ibland inte helt lättjobbat och i mitt tycke lite tråkigt när det gäller instrument och effekter.

Jag hade gärna sett att dessa hade sitt eget gränssnitt, även om de följde en gemensam linje så i alla fall inte exakt likadant som huvudprogrammets. Mest en smaksak förstås.

Postat

Jag kör FL sedan många år tillbaka och trivs väldigt bra med det, men känner som sagt att jag behöver prova en ny smak nu (även om jag inte kommer gå ifrån FL helt). Av dom screenshots jag sett så tycker jag det vid första anblick ser klurigt ut, men det tyckte jag å andra sidan om FL när jag började 😉.

Sen gillar jag faktiskt enhetligheten i GUI:t.

Postat

GUI:t är bara bäst i världen även om många tycker att det är lite för stramt. Är dock inte av den åsikten att allt måste vara nerskitat av träpanneler och naturalistiska 3d-renderingar för att vara snyggt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.