Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är inte alls haj på datorer så jag ställer kanske i era ögon en dum fråga. Må så vara, men men.

Jag funderar på att skaffa Vienna Symphonic Libary - Solo strings som tar upp ca 80gB. Men ser nu på deras sida att dom rekommendera att man har en snabb dedikerad extern hårddisk för just deras samplingar.

Nu är det så att jag redan har en back-up.firewire-hårddisk som jag kör med time machine.

Kan man partionera ut en extern hårddisk så att tex hälften används till backup och resten som en vanlig extern hårddisk? Eller måste jag köpa en ny hårddisk?

Fattar engetligen inte varför man inte kan lägga den på datorns hårddisk. Men som sagt, de rekommenderar en extern.

Jag kör för tillfället på en imac 3,06Ghz - 4gB RAM med Logic express 9.

Hoppas ni hajar vad jag menar =)

Tack på förhand!

Redigerat av Panzerfaust
Annons
Postat

Det är för att undvika fragmentering, att filerna sprids till olika delar av hårddisken. Om Vienna ska läsa 850 samplingar går det snabbare om hårddisken kan läsa in filerna efter varandra. Och på systemhårddisken kan det jobbas med andra saker som därmed stör överföringen för Vienna.

Sedan är det visserligen inte lika stor risk för fragmentering med Mac som det är med Windows, men det finns där ändå.

Jag skulle inte rekommendera partitionering eftersom du låser det tillgängliga utrymmet, och heller inte använda din Time Machine-disk eftersom den används varje timme.

Om du ändå köper ett Vienna-bibliotek är det kanske bäst att göra som de rekommenderar.

Postat

Sedan är det visserligen inte lika stor risk för fragmentering med Mac som det är med Windows, men det finns där ändå.

Hur menar du ?

Postat

Varför de tycker man skall lägga på en extern disk är det säkert andra som vet mer om. Själv tycker jag det verkar rätt konstigt, samma effekt går antagligen att uppnå även på en intern disk. Ibland kan sådana här rekommendationer härröra från gamla tider när saker och ting fungerade annorlunda.

Men jag håller inte med Linus. Det går utmärkt att partionera den externa disken. Lägga upp en partition för bara samplebiblioteken, lite större än vad som behövs just eftersom det kan komma uppdateringar eller tillägg efter hand. Lägg bara samplingarna där, inget annat så länge. Resten av disken kan gå med time capsule, skulle det bli problem kan du ju stänga av backuper just när du jobbar med ljuden.

// Gunnar

Postat (redigerat)
Hur menar du ?
Windows/NTFS fyller gärna i alla småluckor som uppstår när småfiler raderas.

OS X/HFS Plus drar sig för att, om möjligt, använda detta utrymme. Det fylls på där det finns gott om ledigt utrymme. Filer som är mindre än 20 MB blir optimerat/automatiskt defragmenterat i bakgrunden.

Gunnar, det behövs inte partioneras. Måste TS använda backupdisken tycker jag att han låter Time Machine jobba mot en disk image på hårddisken. Behövs det efterhand mer utrymme åt antingen backup eller instrument, så behöver disken inte ompartitioneras.

Eftersom en imagefil kan sättas till en fast storlek kan man hålla ihop alla filer från backupen på en samlad yta på hårddisken och undvika att filerna sprids över hela hårddisken.

Sedan skulle jag föreslå att automatisk backup stängs av och istället klickar igång Time Machine-backuper manuellt vid behov.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.