Dj_Aladdin Postat 15 november 2011 Postat 15 november 2011 Tjao. Är på jakt efter ett program till min Win7-pc med integrerat ljudkort. Inte min studioburk utan kontorspc'n bredvid. Det jag söker är en EQ som påverkar ljudet överlag i min PC. Alltså inte exempelvis Winamp med sin inbyggda EQ som påverkar alla filer jag spelar upp, utan en EQ direkt på ljudutgången som påverkar allt vare sig det är Windowsljud, mp3, YouTube osv... Anledningen till detta är att jag köpt mig ett par aktiva högtalare (Sony SRS D25) som ger ifrån sig lite svag bas och de har ingen fysisk knapp för att färga ljudet så jag måste göra det på mjukvaruväg. Hoppas ni förstår min fråga. Alla tips mottages tacksamt! =) // micke Högtalare: http://www.proshop.se <- TROLIGT SPAM, VÄNLIGEN ANMÄL ->/Hogtalare/Sony-SRS-D25W-2156870.html
hegobald Postat 15 november 2011 Postat 15 november 2011 Om det inte finns inbyggt i drivrutinen för ditt integrerade ljudkort så lär du nog vara tvungen att skaffa en extern EQ mellan lineutgången på datorn och dina aktiva högtalare. På en av min stationära datorer har jag ljudkortet Creative X-fi och där finns det en EQ direkt i mjukvaran avsett för ljudkoret och påverkar således allt ljud ut. Så frågan är.. Vad har du för ljudkort i din dator?
Dj_Aladdin Postat 15 november 2011 Trådstartare Postat 15 november 2011 Har en HP dc8200 usd, en kompakt burk med integrerat ljudkort. Ett "Realtek HD"-kort. Har dragit ner senaste drivrutinen och "Realtek HD Audio Manager" där det finns lite inställningar som tex "Virtual Surround" med mera, men ingen EQ tyvärr :/
hegobald Postat 15 november 2011 Postat 15 november 2011 Då kanske det här kan vara lösningen: http://www.addictivetips.com/windows-tips/get-the-realtek-equalizer-back-in-windows-7-vista/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.