Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Vad ger bäst sound?

Att micka upp en stärkare vid inspelning av elgura eller att plugga in guran i datorn?

Om man nu mickar upp.. Är det då bäst att ha hög volym på stärkaren och låg ljudupptagning på micken eller låg volym på stärkaren och hög ljudupptagning på micken?

Tacksam för alla svar!

Annons
Postat

Micka upp! Hög volym på stärkaren... En förstärkare låter i regel bäst om den får "arbeta".

Postat
  Henke sa:
Micka upp! Hög volym på stärkaren... En förstärkare låter i regel bäst om den får "arbeta".

Det är inte alltid att lita på. Testa dig fram. Verkligen olika från förstärkare till förstärkare.

Postat

Det beror väl på lite. Jag förmodar att alternativet var att använda en förstärkarsimulator?

Har du en bra förstärkare, en bra mic, ett bra rum och lite tålamod så låter det oftast bättre att mica upp. Men annars är en förstärkarsim. att föredra.

Vilket som ger bäst sound sen beror ju på vilket sound du är ute efter? Du har ju mycket mer möjligheter till olika ljud om du använder en förstärkarmodellerare. Men å andra sidan, har du ett sound i din förstärkare som du är förälskad i så är det förmodligen lättare att mica upp den eller köra den genom en högtalarsim.

Postat (redigerat)

Som Addic säger så tror inte jag att alla stärkare behöver köras på max för att låta bra/bäst. Med båda Valvestate och Triple XXX har jag kört på längt ifrån högsta volymen och fått resultat som jag är nöjd med. Och för det andra, testa att dra på högsta volymen med t.ex. en Triple XXX topp och en 4x12 😠 Jag har aldrih haft volymen ovanför "klockan 10". Rutorna i huset skorrade och jag var rädd för att de skulle gå åt helvete 😄

Edit: Ett tips är att på vissa förstärkare köra med någorlunda låg volym på förstegskanalerna (t.ex. clean och dist kanalerna) och högt på slutsteget (master volymen). Många rörförstärkare låter bättre då slutstegsrören får jobba mycket.

Redigerat av punkrockdude
Jee (oregistrerad)
Postat

Micka upp eller använd en POD, eller en software-simulatorstärkare typ Guitar Rig, Amplitube etc. Annars låter det nog inte så kul med rena gitarrljudet, brukar bli lite "pruttigt ljud"... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Jag brukar lägga kompressor och använda make up gain innan t.ex. amplitube för att få högre insignal. Jag tycker att distortionsratten "svarar" bättre då. Testa även att använda Amplitube i 96kHz. Jag märkte en enorm skillnad jämnfört med 44/48kHz, men det var i en äldre version så jag vet ej ifall det är samma sak i senare versioner.

Edit: rättade några stavfel

Redigerat av punkrockdude
Postat
  punkrockdude sa:
Jag brukar lägga kompressor och använda make up gain innan t.ex. amplitube för att få högre insignal. Jag tycker att distortionsratten "svarar" bättre då. Testa även att använda Amplitube i 96kHz. Jag märkte en enorm skillnad jämnfört med 44/48kHz, men det var i en äldre version så jag vet ej ifall det är samma sak i senare versioner.

Det där med 96khz verkade intressant...

Skall provas genast!

Postat
  brojd sa:
  punkrockdude sa:

Det där med 96khz verkade intressant...

Skall provas genast!

Tala gärna om ifall det gjorde någon skillnad hos dig.

MvH Rickard

Postat
  punkrockdude sa:
Som Addic säger så tror inte jag att alla stärkare behöver köras på max för att låta bra/bäst. Med båda Valvestate och Triple XXX har jag kört på längt ifrån högsta volymen och fått resultat som jag är nöjd med. Och för det andra, testa att dra på högsta volymen med t.ex. en Triple XXX topp och en 4x12 😛 Jag har aldrih haft volymen ovanför "klockan 10". Rutorna i huset skorrade och jag var rädd för att de skulle gå åt helvete 😉

Nej det beror ju självklart på vad man är ute efter för ljud. Men "hög volym" betyder inte nödvändigtvis "maxvolym", jag kör aldrig min Fender 70-wattare över sexan (av tio). Vad jag menade var att gemene förstärkare inte gör sig rättvisa på lägsta hörbara volym, eftersom den då bara levererar övre halvan av sitt frekvensomfång ungefär. Men om det är det ljudet man är ute efter så kör man ju naturligtvis på det!

(...och därmed försvann hela poängen men den här tråden). :rolleyes:

Postat
  Henke sa:
  punkrockdude sa:
Som Addic säger så tror inte jag att alla stärkare behöver köras på max för att låta bra/bäst. Med båda Valvestate och Triple XXX har jag kört på längt ifrån högsta volymen och fått resultat som jag är nöjd med. Och för det andra, testa att dra på högsta volymen med t.ex. en Triple XXX topp och en 4x12 😛 Jag har aldrih haft volymen ovanför "klockan 10". Rutorna i huset skorrade och jag var rädd för att de skulle gå åt helvete 😉

Nej det beror ju självklart på vad man är ute efter för ljud. Men "hög volym" betyder inte nödvändigtvis "maxvolym", jag kör aldrig min Fender 70-wattare över sexan (av tio). Vad jag menade var att gemene förstärkare inte gör sig rättvisa på lägsta hörbara volym, eftersom den då bara levererar övre halvan av sitt frekvensomfång ungefär. Men om det är det ljudet man är ute efter så kör man ju naturligtvis på det!

(...och därmed försvann hela poängen men den här tråden). :rolleyes:

Jag tror att många också gillar när högtalarna jobbar som bara den vilket typ hänger ihop med att spela högt.

Postat

En bra idé för att minska volymen men ändå låta högtalarna jobba kanske kan vara att använda sig av en mindre stärkarkombo istället för en stack på 250W...

Och vill man absolut använda stacken kan man väl alltid koppla ur 3 av högtalarna och micka upp den 4:e..

Postat
  Ragge sa:
Hejsan!

Vad ger bäst sound?

Att micka upp en stärkare vid inspelning av elgura eller att plugga in guran i datorn?

Om man nu mickar upp.. Är det då bäst att ha hög volym på stärkaren och låg ljudupptagning på micken eller låg volym på stärkaren och hög ljudupptagning på micken?

Tacksam för alla svar!

tjena,

det är riktigt vad som sagts här,

Bara för att man har en fet rigg betyder det inte att man får ett fet gitarr sound.

Man hör tydligt skillnad mellan rör och tran. förstärkare vid inspelning(jag föredrar rör i studio sammanhang).

Ett tips kan vara att köra en clean signal via en DI + att micka upp förstärkaren oxå, på det sättet har man valmöjlighet att i efterhand leka med Ampfarm eller dylikt.

Testa både dynamiska och kondensor mickar oxå

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.