Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej fina studiofolket! Det är så att det helt plötsligt blivit så att när jag ska spela in en monokanal så kommer ljudet bara i vänstra högtalaren även när jag spelar upp det. Så om jag pannar höger så försvinner ljudet istället för att låta åt höger! Frustrerande!! Har haft samma problem en gång tidigare och lyckades då efter mkt om och men och svordomar lösa det men jag kommer faan inte ihåg hur jag gjorde. Någon som är vis nog? Spelar in med logic 9 och firestudio mobile ljudkort.

Annons
Postat (redigerat)

Du har troligtvis spelat in på en stereokanal.

Gör en ny Mono kanal och spela in på den istället.

Kolla under kanalen hur många " ringar " den har.

1 ring = Mono/ 2 ringar = Stereo

Du kan även klicka på ringarna och göra om stereo kanaler till mono

Redigerat av Piccazzo
Postat

Nej det är en monokanal jag spelat in på i Logic. Problemet ligger någon annanstans 😕

Postat

Ok det verkar vara en ljudkortsfråga! För nu märker jag att när jag pannar hela stereo-mastern till höger så försvinner allt ljud oxå, även midi inspelningarna. Men när jag bypassar ljudkortets mixer så blir det rätt. Men jag behöver ju ljudkortet för att spela in gitarr! Nu blev det igentligen en fråga i fel avdelning men...nån som vet? Eller bumpa den eller så skriver jag en ny fråga i ljudkortsavdelningen. Kör med ett presonus firestudio mobile genom logic.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du kopplat grejerna rätt?

Funkar båda högtalarna?

Redigerat av drloop
Postat

jepps! dom funkar galant. Det borde det vara. Main out left och right. Eller? Det blir likadant när jag lyssnar i lurar genom ljudkortet. Men inte när jag kopplar lurarna direkt in i datorn.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Låter båda hörlurarna och högtalarna med andra ord?

Men försvinner när du pannar?

Kan du avgöra om det är mono eller stereo?

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Borde vara stereo eftersom det e stereo-outen. Båda pelarna rör sig, Och när jag pannar helt till höger så rör sig högra pelaren men det låter inget (när jag spelar genom ljudkortet).

Redigerat av klasho
Postat

Så många visningar och ingen som har ett svar?? Uppenbarligen en komplicerad fråga 😲

drloop (oregistrerad)
Postat
Borde vara stereo eftersom det e stereo-outen.

Är det stereoljud ut eller ej?

Borde är inget bra svar.

Postat

Nä kanske inte men man tycke att det borde vara så! Nja är inte nån höjdare på att höra sånt men det låter ganska centrerat även fast båda högtalarna spelar så det kan vara mono, hur det nu går till!

Postat (redigerat)

fel av mig. jag blandade ihop två trådar med varandra.

Redigerat av Limpan
Postat

fel av mig. jag blandade ihop två trådar med varandra.

No biggie! Alla trådar vävs ihop till en enda väv av kärlek som är det vi kallar musik!! 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Dubbelkolla att du har kopplat rätt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jojo.... så när du lyssnar på musik så låter det i stereo men när du spelar in så låter det i båda högtalarna.

Men när du pannar till höger så blir det tyst?

Prova att byta ingång blir det tyst i vänster då när du pannar?

drloop (oregistrerad)
Postat

Så vitt jag kan se så har du två ingångar på ditt ljudkort, 1 och 2. vad händer om du stoppar in guran i andra hålet?

Postat

jag har 2 mic/instrument ingångar och 6 line ingångar. Resultatet blir det samma var jag än stoppar den..(sa den pilska mannen 😮 ) haha.

Problemet är inte var jag stoppar gitarren. Ljudet försvinner ju om jag pannar själva masten i DAWen till höger. Så det påverkar hela projektet även om jag bara har midiinspelningar.

Postat (redigerat)

Är output 1-2 ( mastern ) i stereo ?

Sedan , tror inte att detta är lösningen men värt att pröva.

Kolla att du har " Universal trackmode " ibockat i Preferenses/Devices i Logic.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Så det påverkar hela projektet även om jag bara har midiinspelningar.

Så ljudet försvinner även med midimaterial?

Postat

Är output 1-2 ( mastern ) i stereo ?

Sedan , tror inte att detta är lösningen men värt att pröva.

Kolla att du har " Universal trackmode " ibockat i Preferenses/Devices i Logic.

Jepp unversal trackmode är ibockat. Nej mastern känns väldigt mono hur det nu kan vara så på en stereo out?? Det är även så att ljudet finns

kvar i höger även när jag pannat helt vänster men pannar jag helt höger blir det knäpptyst! Jag blir loco!!

Så ljudet försvinner även med midimaterial?

ja precis!!

Postat

Är det bara när du spelar in nytt, eller gäller det gamla projekt också?

Har du senaste versionen av Logic?

Kan du ladda upp en projektfil som inte funkar? Eller en bild på hur ditt arrange/mixerfönster ser ut?

Postat

Det gäller gamla grejer oxå. Jepp jag har senaste versionen av logic. Hur gör man screenshot?

Postat

Man kan ställa mastern i mono ifall man vill , men samma gäller mastern som andra kanaler , 1 eller 2 ringar.

ja det kan man men den står som sagt på stereo.

Postat

Hur gör man screenshot?

Bild av hela skärmen = kommando-skift-3.

Bild av en del av skärmen = kommando-skift-4. Markera sedan området som ska avbildas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.