jonnajosefin Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 God kväll, god kväll! Jag och min kära medmusiker har bestämt oss för att ta oss an vår replokal och göra det både inspelnings- och mixningsvänligt. För stunden sitter vi hemma var för sig i icke akustik- och isoleringsbehandlade rum och mixar i hörlurar. Vi tycker att det är hemskt roligt med ljudteknik i allmänhet och inspelning i synnerhet, och skulle därför vilja ge oss på någonting lite större. Vi läser på allt vad vi kan om ljudisolering och akustikbehandling, men är fortfarande nybörjare i ämnet. Vi vill inte göra några onödiga fel, och skapar därför denna tråd i hopp om att någon erfaren därute vill hjälpa till med tips, svar på våra frågor samt hejda eventuellt dåliga idéer! Vi är två studenter, vilket innebär att vi vill göra så mycket som möjligt på egen hand då vår budget ej är enorm. Däremot har vi mycket energi, tid och vilja att lära oss! Vi har ett rum att röra oss med, och vi skulle vilja låta det utgöra platsen för inspelning, mixning och repetition. Vi förstår att det är oerhört svårt att få detta riktigt bra, och strävar inte efter perfektion. Däremot vill vi hemskt gärna kunna skapa ett vettigt rum att utforska vårt musikskapande i. Musiken som kommer att spelas in kommer framförallt att vara akustisk. Sång, gitarr, banjo, ukulele, klockspel, lyra och glas är de instrument som vi använder flitigast. Rummet ligger i källaren på en villa från sent fyrtiotal. Golv, väggar och tak utgörs av betong. Symmetrin är knappast perfekt, vilket innebär att hörnen ej är helt räta och att det skiljer sig någon någon centimeter mellan väggarnas längder. Ungefärliga mått är: Längd: 6,2 meter Bredd: 3 meter Höjd: 2,2 meter Bilder: Som sagt är vi riktigt gröna i ämnet och min nuvarande plan kan innehålla många dumma tankebanor. Ropa till och hejda mig i sådana fall! Jag har lite svårt att veta vart jag ska börja med arbetet. Av vad jag har förstått kräver mätningar av akustiken en mätmick för att få ett användbart resultat att utgå efter. Någon sådan har jag inte i besittning och har därför gått direkt vidare till mer grundläggande justeringar. Rummet är som det är redan väldigt tyst. Två ventiler finns vid den ena kortsidan, men jag tror varken dem eller dörren utgör någon avgörande störning i läckage, och funderar därför på att låta dem vara som de är. Jag hade tänkt att utgå efter Live End/Dead End. Skrivbordet hade jag tänkt ha ståendes på samma kortsida som nu då avståndet till dörren är lite kortare än den andra sidan. Det kändes helt enkelt som att jag skulle ge instrument- och inspelningssidan den större halvan. Jag hade tänkt att använda glasull till mina akustikplattor och placera dem som följande: En på väggen bakom skrivbordet. En basfälla i vardera hörn. En till höger om mig på långväggen. En till vänster på mig på den andra långväggen. Basfällorna gör mig lite osäker. Bör de sträcka sig ända från golv till tak? En ventil sitter nämligen strax innan taket på den högra sidan, och det känns som en dålig idé att täcka över den. Skulle basfällan till höger kunna sluta strax innan ventilen, eller innebär det en alltför negativ påverkan på rummets akustik? Vid den andra sidan kortsidan hade jag tänkt att placera en välfylld bokhylla som budget-diffusor. I dess vänstra hörn har jag tankarna på att göra plats för ett inspelningsbås för både instrument och sång. Är detta en dum idé? Borde jag egentligen ge mig på att göra ett sånghörn? Jag har förstått att båset kräver en ordentlig isolering och att det är svårt att få till det så att ljudet blir riktigt bra. Samt att rummet möjligen är för litet för ett sådant projekt. Detta är början på mina funderingar. Jag är hemskt tacksam för varje input, tips och avrådning och fortsätter självklart med att läsa på så mycket jag kan om ämnet! Tack på förhand, allesammans!
Bodhi Postat 14 november 2011 Postat 14 november 2011 Några snabba funderingar.... Det största problemet som jag ser det är att rummet är ganska litet - går det månne att slå ut en vägg någonstans? Att vinklarna inte är helt räta är bara en fördel. Jag tror inte att ventilen påverkar basfällan nämnvärt om du har öppet för den. Med tanke på instrumentsättningen du nämner, så behöver inte läckage vara ett jättestort problem, utan kan snarare vara det som ger liv åt musiken. Alltför separerat i akustiska sammanhang kan leda till att det låter dött. Jag hade kollat upp möjligheterna att använda skärmväggar med riktigt bra absorbenter. De kan göra stor skillnad när man väl hittar rätt placering av instrument, mikar och skärmväggar. Kanske hellre en sådan lösning än ett sångbås - lite trist att stå och sjunga i. Valet av mikar gör stor skillnad i sådana här sammanhang. Kan vara läge att testa en bra dynamisk mik på sång till exempel, eftersom sång när det ska mixas oftast lider mest av läckage från andra instrument, särskilt när man vill komprimera den. Även akustisk gitarr och likartade instrument bör få vara lite för sig själv eftersom man gärna jobbar en del med eq där, som kan ge oönskade frekvenshöjningar på andra instrument. Lycka till!
adrumdrum Postat 14 november 2011 Postat 14 november 2011 kolla här: http://www.johnlsaye...m/HR/index1.htm gjorde ett exempel på hur man kan bygga i ett längre rum än det länken, de rödmarkerade områdena är porsös absorbering(grundare variant av "rear wall absober") och det är där man behöver absorbering i taket. när det gäller bokhylla som diffusor så är det inget bra alternativ, ska det va diffusorer så bör det va riktiga diffusorer. däremot kan en budget variant vara att bygga en tom bokhylla som "rear wall absorber" dvs fylla med isolering och klä med tyg. nej, basfällor behöver inte byggas ända upp till taket. rummet tycker jag inte är litet, däremot kan det eventuellt bli problem med bas frekvenser(stående vågor vi samma frekvns åt olika håll) då rummet är nästan dubbelt så långt som det är berett. här finns det mycket att läsa om akustik: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm
jonnajosefin Postat 14 november 2011 Trådstartare Postat 14 november 2011 Tusen tack för era svar! Det går tyvärr inte att slå ut någon vägg, så den nuvarande ytan blir den som jag får jobba med. Hemskt bra poäng med att ett bås skulle kunna sterilisera ljudet! Jag går på en sånghörna. Underbart! Länken var till stor hjälp. Jag ska fortsätta läsningen. När du talar om att plattorna i taket är grundare än Rear Wall Absorbern, innebär det då alltså att de är snäppet tunnare? Om tjockleken på de andra skärmarna ligger på 20 centimeter, bör alltså absorbenterna i taket vara sisådär 10-15 centimeter? Jag ville få en bild av hur plattorna på väggarna skulle kunna sitta samt vilken storlek som skulle kunna passa och ritade därför upp en enkel skissidé i Sketchup. Såhär såg det ut (ursäkta för den skeva datorhandstilen). Jag lät plattorna börja en meter upp från golvet (förutom Rear Wall Absorbern, som jag tänkte låta täcka så mycket av möjligt av sin vägg). Kan dessa mått fungera eller är den någonting som jag borde tänka på när det kommer till storlek av plattorna samt placeringens höjd? Hur bör jag på bästa sätt komplettera min akustikbehandling så att även mitt sånghörn fungerar vettigt? Bör jag kanske i det hörnet låta långsidans akustikplatta löpa från golv till tak, precis som Rear Wall Absorbern? Samt ha en platta som tak över hörnet? Kommer risken för de stående vågorna bland de lägre frekvenserna att tas hand om i och med de akustikplattor jag nu talar om, eller finns det någonting ytterligare som jag kan se till att göra? Återigen, tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.